ایتالیا

ایتالیا کشوری در جنوب اروپا و پایتخت آن شهر رم است. این کشور از شبهجزیره ایتالیا و دو جزیره سیسیل و ساردِنی در دریای مدیترانه تشکیل شدهاست. امروزه ایتالیا کشوری توسعهیافته است و جزو هشت کشور صنعتی بهشمار میآید.
واحد پول این کشور یورو و زبان رسمی آن ایتالیایی است. جمعیت ایتالیا ۶۰ میلیون و ششصد هزار نفر است و ۹۱.۶ درصد مردم آن مسیحی هستند.
ایتالیا پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و بیست و سومین کشور پرجمعیت دنیا است. ایتالیا آبوهوای معتدل فصلی دارد و مناطق ساحلی آن با شرایط اقلیمی کوهستانهای داخلی تفاوت زیادی دارد.
دو کشور مستقل بسیار کوچک به نامهای واتیکان و سان مارینو در درون خاک ایتالیا قرار دارند و یک تکه از خاک ایتالیا نیز بیرون از خاک اصلی این کشور و در سوئیس قرار دارد که کامپیونه دیتالیا نامیده میشود.
رم، پایتخت ایتالیا، به عنوان پایتخت امپراتوری روم و اقامتگاه پاپ، برای سدههای پیاپی از مراکز سیاسی و مذهبی تمدن غرب بود.
پس از فروپاشی امپراتوری روم، منطقه ایتالیا به مناطق و شهرهای خودگردان بسیاری تقسیم شدهبود (ازجمله جمهوری ونیز و دولت کلیسا) ولی واحدهای مختلف سیاسی در منطقه ایتالیا در سال ۱۸۶۱ متحد شده و کشور کنونی ایتالیا را بهوجود آوردند.
مشکل مصرف مواد مخدر در میان جوانان و عموم مردم:
بررسی جمعیت عمومی در مورد مصرف مواد مخدر در سال 2012 در ایتالیا انجام شد. این بررسی بر مبنای پرسشنامه پستی که برای بیش از 60000 نمونه تصادفی از اقشار مختلف جامعه در رده سنی 18 تا 64 سال فرستاده شده بود، صورت گرفت (میزان پاسخ: 4/33%) مصرف مواد مخدر غیرقانونی به این شکل طبقه بندی شده است: مصرف حشیش، مصرف هروئین، مصرف کوکائین، آمفتامین ها و اکتسازی. حدود 7/21% از پاسخ دهندگان اعلام کردند که حداقل یک بار در زندگی خود حشیش مصرف کرده اند. میزان شیوع در طول زندگی کوکایین 2/4% بود در حالی که هم برای آمفتامین ها و هم برای اکتسازی، این میزان 8/1% بود.
مطالعه پروژه بررسی الکل و مواد مخدر دیگر در مدارس اروپا به طور منظم از سال 1995 بین دانش آموزان با رده سنی 15 تا 16 سال انجام شده است. آخرین مطالعه در سال 2011 صورت گرفته و کاهش کلی در مصرف مواد مخدر را در طول زمان نشان می دهد. میزان شیوع حشیش در طول زندگی از 27% در سال 2003 به 21% در سال 2011 کاهش یافت. در سال 2011 شیوع مواد استنشاقی در طول زندگی 3% بوده است، که این میزان با رقم مربوط به مواد توهم زا و کوکایین برابر است. میزان شیوع آمفتامین ها، اکستازی و هرویین توسط 2% از نمونه ها گزارش شد. بررسی دیگری بین دانش آموزان مدرسه با رده سنی 15 تا 19 سال در سال 2012 با استفاده از پروتکل ESPAD انجام شد. این مطالعه نشان داد که 13% دانش آموزان 15 تا 16 ساله همچنان از حشیش استفاده می کنند. در حالی که میزان شیوع برای دیگر مواد غیرقانونی بسیار کمتر بود. میزان شیوع حشیش در طول زندگی برای 17 تا 18 ساله ها در همین مطالعه 27% بود، در حالیکه 16% این افراد مصرف حشیش در طی 30 روز گذشته را گزارش کردند.
در سال 2011-2010 در مجموع 17 شهر ایتالیا (8 شهر در سال 2011 – 2010 و 9 شهر فقط در سال 2011) در پروژه هایی با هدف ارزیابی میزان مصرف مواد مخدر در جامعه، با بکارگیری روشهای نوین، شرکت کردند. تجزیه و تحلیل نمونه های فاضلاب برای تعیین میزان مصرف مواد مخدری همچون حشیش، کوکایین، هرویین و محرک هایی از نوع آمفتامین انجام شد. نمونه برداریی از هوا برای تعیین سطح آلودگی کوکایین و حشیش انجام شد. حشیش مواد مخدر اصلی و پس از آن کوکایین شناسایی شده در نمونه های فاضلاب در هر دو دوره مورد مطالعه بود. مقادیر تشخیص داده شده هرویین، و محرک های مصنوعی بسیار کمتر از این دو مورد بودند.
پیشگیری:
برنامه ریزی و اجرای فعالیت های پیشگیری در ایتالیا عمدتاً مسئولیت استانهای منطقه ای و مستقل است؛ با این حال، دپارتمان سیاست های مبارزه با مواد مخدر در ریاست شورای وزیران بخشی از بودجه سالانه خود را برای حمایت از فعالیت های پیشگیری جهانی و انتخابی اختصاس می دهد.فعالیت های پیشگیری جهانی در مدارس به طور عمده به ارائه اطلاعات و بالابردن سطح آگاهی از طریق سخنرانی ها در جلسات مباحثه محدود می شود.
مشارکت خانواده محور اصلی همه تلاش های صورت گرفته در راستای پیشگیری در ایتالیا میباشد و تقریباً همه مناطق پروژه های پیشگیری جهانی با هدف قراردادن خانواده ها، سرپرستان (قیمین)، معلمان ، همسالان و فردی با والدین دارند. پیشگیری جهانی به طور خاص خانواده ها را در سه طبقه (با 3 طرح مشخص) هدف قرار داده است: کمک های متقابل بین خانواده ها، ملاقات با آنها و آموزش به خانواده ها. چندین مرکز در سرتاسر ایتالیا برای اجرای برنامه تقویت خانواده ها (SFP) که روش پیشگیری انتخابی است که در آن خانواده، مدرسه و جوامع محلی هم به منظور کاهش عوامل خطر در کودکان (خشونت، وابستگی، ناآرامی) و هم به منظور بهبود وضعیت خانواده و مهارتهای آموزشی والدین، با هم کار می کنند.
فعالیت های پیشگیری جهانی تمرکز جامعه بر جوانان را با استفاده از گروه همسالان در محیط های خارجی از مدرسه، مشاوره و باشگاه برای جوانان، فعالیت های فرهنگی و تفریحی و پروژه های پیشگیری محلی که از طریق رسانه و اینترنت پخش و منتشر می شوند، هدف قرار داده است.
فعالیت های پیشگیری انتخابی عمدتاً افراد جوان را که از لحاظ اجتماعی و آکادمیک به حاشیه رانده شده اند، کسانی که مدرسه را رها کرده اند و خانواده هایی با مشکل مصرف مواد مخدر و یا مشکلات روحی و روانی مورد هدف قرار داده است.
کمپین های رسانه ای جمعی همچنان به عنوان بخشی اساسی از استراتژی پیشگیری به طور عمده و تمرکز بر اطلاعات کلی و بالابردن سطح آگاهی درباره مواد مخدر هم نوع قانونی آن و هم غیرقانونی آن می باشد.
مشکل مصرف مواد مخدر:
از سال 1996 برآوردهای مختلفی از تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر با استفاده از روشهای متفاوتی در ایتالیا انجام شده است. آخرین برآوردها (سال 2009) بر مبنای روش شاخص چند متغیره، افزایش تعداد مصرف کنندگان مواد مخدر در ایتالیا از سال 2001 را نشان می دهد. در سال 2009 تقریبا، 393490 نفر مصرف کننده مواد مخدر (محدوده از 382500 نفر تا 404500 نفر)، با میزان شیوع 10 به ازای هر 1000 نفر ساکن ایتالیا در رده سنی 64-15 وجود داشت.
تا سال 2012 مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر (EMCDDA) مصرف تزریقی مواد مخدر و یا مصرف منظم ، طولانی مدت مواد مخدر، کوکایین و آمفتامین را به عنوان مشکل مصرف مواد مخدر تعریف کرد. اکستازی و حشیش در این طبقه بندی گنجانده نشده است.
تقاضای درمان:
اطلاعات مربوط به تقاضای درمان در سال 2011 بر اساس گزارش هایی که از یک نمونه از 91 واحد درمان اعتیاد از سیستم اطلاعات ملی جدید بدست آمده می باشد. 563 واحد خدماتی در سرتاسر ایتالیا وجود دارد.
در مجموع 57577 نفر متقاضی در سال 2011 خواستار درمان بودند که 33679 نفر از آنها متقاضی درمان جدید بودند. داده ها نشان می دهند که 3/555 کل متقاضیانی که برای درمان مراجعه کردند، اپیودها را به عنوان اولین ماده مخدر مصرف کرده اند، پس از آن 3/24% کوکایین و 8/18% حشیش مصرف کرده اند. توزیع مشابهی بین متقاضیان جدید درمان وجود دارد، 4/42% اپیودها را به عنوان اولین مواد مخدر مصرف شده پس از آن 3/30 کوکایین و بعد 2/25% حشیش گزارش کرده اند. با این حال اطلاعات یک سوم متقاضیان ثبت نام شده در مورد ماده مخدر اولیه مورد استفاده نامعلوم بود یا از دست رفته بود.
در سال 2011 حدود 42% متقاضیان درمان بالای سن 35 سال بودند و 21% آنها زیر سن 25 سال بودند، اما متقاضیان جدید درمان کمی جوان تر بودند، 36% بالای 35 سال و 29% زیر 25 سال، با توجه به موضوع جنسیت 1/87% متقاضیان درمان مرد بودند.
کاهش آسیب:
سیاست ملی ایتالیا در مورد مواد مخدر بیشتر بر پیشگیری و کاهش سوء مصرف مزمن مواد مخدر تمرکز می کند تا کاهش آسیب. با این حال هدف اصلی طرح اقدام ملی در مورد مواد مخدر برای بازه زمانی 2013 – 2010 پیشگیری و کاهش انتقال بیماریهای عفونی در بین مصرف کنندگان مواد مخدر می باشد. در این زمینه، اقداماتی به منظور افزایش و ارتقا غربالگری بیماریهای عفونی در میان مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر و نیز به منظور ادغام فعالیت های آموزشی و اطلاعاتی در حوزه درمان صورت گرفته است.
چندین برنامه توسعه ای در سطح ملی وجود دارد که توسط سازمانهای بهداشتی و اجتماعی خصوصی و دولتی، با یکدیگر همراه با پروژه های خاص و از طریق بودجه ملی مواد مخدر تامین اعتبار میشوند. هم برنامه های توسعه ای و هم پروژه های تامین مالی شده از طریق بودجه ملی شامل برنامه های تبادل و تعویض سوزن و انتشار اطلاعات می باشد.
برنامه های با هدف کاهش آسیب در مناطق شمالی و مرکزی ایتالیا گسترده تر است و بر شهرهای بزرگتر تمرکز دارد. مداخلات کاهش آسیب از طریق سایت های مستقر، واحدهای سیار، برنامه های توسعه بخش و نهاد های توزیع سرنگ و سوزن اجرا می شود.
قوانین ملی مواد مخدر:
در ایتالیا، قانون تلفیقی، تصویب شده فرمان به شماره 309 ریاست جمهوری در 9 اکتبر 1990 اصلاحیه متعاقب آن، چارچوب قانونی برای تجارت مشروع و قانونی، پیشگیری و درمان، منع و مجازات فعالیتهای غیرقانونی در زمینه مواد مخدر و دیگر مواد روانگردان ارائه می دهد. از فوریه سال 2006 جرم در اختیار داشتن مواد مخدر برای استفاده شخصی توسط تحریم های اداری (مانند تعلیق گواهینامه رانندگی) که ممکن است از چهار ماه به یک سال افزایش یابد، قابل مجازات شده اند. همچنین در این راستا دولت تمایزی بین مواد مخدر غیرقانونی و مواد مخدر دارویی قائل شده و این دو گروه را در دو جدول جداگانه لیست کرده است. یک مقدار حداکثر آستانه بین مالکیت شخصی و قاچاق را تعیین می کند. اگر یک فرد برای در اختیار داشتن مواد مخدر غیرقانونی برای اولین بار دستگیر شود، تحریم های اداری معمولا اعمال نمی شوند و در عوض مجرم اخطار و درخواست رسمی از افسر پلیس مبنی بر خودداری از مصرف مواد مخدر دریافت می کند. مجرم هم ممکن است به طور داوطلبانه برای درمان و توانبخشی درخواست دهد و پس از آن اقدامات در خلال مدتی که مصرف کننده برای درمان مراجعه کرده به حال تعلیق درخواهد آمد. عدم حضور و یا تحمیل یک برنامه درمانی ممکن است به اعمال تحریم های فوق الذکر منجر شود. مجازات تولید، فروش، حمل و نقل ، توزیع و یا مالکیت مواد مخدر بین 6 تا 20 سال زندان است، که این میزان می تواند 33 تا 50% کاهش یابد در صورتی که ماده مخدر از گروه مواد مخدر دارویی باشد. هنگامی که کیفیت یا کمیت ماده خیلی جدی باشد، ممکن است مجازات مربوطه بین یک تا شش سال حبس باشد.
مواد جدید رونگردان نیز از طریق اصلاحیه های پیشنهادی به قانون تلفیقی تنظیم و دسته بندی میشوند.
استراتژی ملی مواد مخدر:
برنامه کاری ملی ایتالیا درباره مواد مخدر برای دوره 2013-2010 توسط شورای وزیران در 29 اکتبر 2010 تصویب شد. با به کارگیری یک رویکرد جامع،89 هدف را در برنامه کاری در دو رکن کاهش عرضه و تقاضا تنظیم می کند. فعالیت های کاهش تقاضا عبارتند از: پیشگیری، درمان، توانبخشی و ادغام مجدد، در حالی که کاهش عرضه حوزه های ارزیابی و نظارت، قانون، مبارزه با مواد مخدر و عدالت جوانان را پوشش می دهد. برنامه کاری ایتالیا که بطور عمده بر مصرف مواد مخدر غیرقانونی متمرکز شده است، مصرف مواد مخدر قانونی و رفتارهای اعتیادآور را عمدتا در زمینه پیشگیری نیز پوشش می دهد. مجموعه ای از اقدامات در هر پنج حوزه پیشگیری، درمان و تشخیص، توانبخشی و ادغام مجدد، ارزیابی و نظارت، تدوین و تصویب قانون، مبارزه با مواد مخدر و عدالت جوانان در نظر گرفته شده است. این اقدامات زمینه هماهنگی، همکاری، بالابردن سطح آگاهی عمومی، ارزیابی نتایج و هزینه ها، تحقیقات علمی و جمع آوری داده ها، آموزش و سازمان و پوشش می دهد. برنامه کاری اصلی با سه المان دیگر که برای حمایت از پیاده سازی استراتژی کلی طراحی شده همراه گشته است.
برنامه های منطقه ایی فردی / منحصر به فرد، پس از رویکرد برنامه کلی ملی مواد مخدر و همچنین به عنوان اولویت های برنامه ریزی خود می تواند توسط مناطق و استانهای خود مختار تنظیم شود.
دستورالعمل های فنی و علمی به منظور ارائه پشتیبانی روش در پیاده سازی استراتژی مواد مخدر طراحی می شوند.
طرح پروژه ها به پروژه های مختلف ملی که پنج حوزه مداخله در برنامه طرح کلی مواد مخدر را در برمی گیرد، محدود می شوند. این طرح بر اساس منابع مالی سالیانه تمدید و اجرا شده است. طرح پروژه های دوم برای سالهای 2012-2011 تعداد 10 حوزه را پوشش می دهد: پیشگیری کلی، پیشگیری از بیماریهای مربوط به مواد مخدر، درمان و حمایت از طریق واحدهای درمان عمومی مبارزه با مواد مخدر و جوامع درمانی، ادغام مجدد، اپیدمیولوژی و ارزیابی، سیستم هشداردهنده و نوآوری های تکنولوژیک برنامه ریزی و سازماندهی، پژوهش، آموزش و فعالیت های بین المللی است.
بازار مواد مخدر ایتالیا:
بازار مواد مخدر ایتالیا، تا حد زیادی توسط کوکایین تولید شده در کلمبیا، هرویین از افغانستان، ماری جوانا و مواد مخدر مصنوعی از هلند تامین می شود. این بازار تحت سلطه ساختارهای بزرگ جرائم سازمان یافته، با لینک های بین المللی که به خوبی تاسیس شده اند و پایگاه های فعال در تولید و قاچاق مواد مخدر در مناطقی از جمله آمریکای جنوبی، جنوب شرق آسیا، و شمال اروپا می باشد. بخش بزرگی از مواد مخدر در مسیر خود به سمت دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا از ایتالیا عبور می کند. با توجه به تولید کشت حشیش عمدتاً در جنوب ایتالیا گزارش شده است و تعدادی آزمایشگاه برای تولید و فرآوری دیگر مواد غیرقانونی به طور عمده کوکایین هر ساله در سرتاسر کشور کشف و شناسایی می شوند.
ایتالیا INCSR
ایتالیا کشور ترانزیتی و مصرف کننده قابل توجه مواد مخدر در اروپا می باشد. هروئین جنوب غربی آسیا از مسیرهای ترانزیت در خاورمیانه و بالکان به ایتالیا می رسد. در حالی که کوکایین مستقیما از آمریکای جنوبی و یا از طریق شبه جزیره عبرمی در مسیرش به سمت بقیه اروپا به ایتالیا وارد می شود. علاوه بر هروئین و کوکائین، مواد مخدر مصنوعی، حشیش و ماری جوانا نیز مواد مخدری هستند که باعث به وجود آمدن نگرانیهایی در داخل کشور می باشند. تقریباً تمام کوکایین موجود در ایتالیا از کلمبیا سرچشمه می گیرد و توسط سازمانهای جنایی Campania و Calabria مستقر در ایتالیا اداره می شوند. سازمانهای قاچاق مواد مخدر در آمریکا از ایتالیا به عنوان نقطه ترانزیت و پایگاهی برای بازگرداندن سود حاصل از قاچاق مواد مخدر از طریق محموله های عظیم ارزی که به کلمبیا و مکزیک بر می گردد و برای انتقال این زنجیره در سرتاسر جهان استفاده می کند.
سیاست های بین المللی:
ایالات متحده و ایتالیا همکاری برجسته ای در زمینه مبارزه با مواد مخدر، به اشتراک گذاری اطلاعات و ایجاد هماهنگی در تحقیقات جهانی مشترک به صورت روزانه دارند. انجمن های اجرای قانون ایتالیا همکاری های تحقیقاتی و اقدامات به اشتراک گذاری اطلاعات با ایالات متحده و دیگر همتایان بینالمللی خود را ارتقا می دهد.