فضای مجازی و مواد مخدر

در سال‌های اخیر با گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی در کنار مزایای پرشمار آن منجر به برخی آسیب‌ها و تعارضات نیز در جوامع بشری شده‌اند. رسانه‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همزمان با امکانات مثبت و پرفایده‌‎ای که فراروی انسان‌ها قرار می‌دهند، پاره‌ای اثرات مخرب و ویرانگر را نیز همراه خود می‌آورند. از جمله آسیب‌های مذکور می‌توان به استفاده از بستر رسانه‌ها برای ترویج افکار انحرافی و یا فروش مواد مخدر اشاره کرد. در ارائه حاضر به آثار سوء رسانه‌ها در زمینه فروش مواد غیرقانونی می‌پردازیم.

رسانه چیست؟
برای اینکه تحلیل دقیقی از پیامدهای سوء رسانه‌ها در زمینه قاچاق و فروش مواد مخدر به دست بیاوریم ابتدا نیازمند داشتن تعریف معتبری از رسانه هستیم. اصطلاح رسانه از کلمه Medium در زبان انگلیسی گرفته شده که به معنی «میانجی» و یا «رساننده پیام یک طرف به طرف دیگر» است. از آنجاکه در زبان انگلیسی این مفهوم معمولاً به صورت جمع به کار می رود بیشتر با Media سروکار داریم تا Medium.

اما در حال حاضر اشاره ما به رسانه‌های ارتباط جمعی Mass Media است که عبارتند از رادیو، تلویزیون، سینما، روزنامه و خبرگزاری و سایت خبری. البته شبکه‌های اجتماعی Social Media نیز رسانه‎‌های اینترنتی و تعاملی تحت موبایل همچون فیس‌بوک، واتس آپ، تلگرام و … نیز در زمره رسانه‌های جمعی قرار می‌گیرند.

با پیشرفت روزافزون رسانه‌ها انحصار تعاملات ارتباطی و برساختن واقعیت‌ها در اذهان مردم از کنترل دولت‌ها خارج شده و به همین دلیل برای بسیاری از افراد جذابیت بالایی دارد، به ویژه شبکه‌های اجتماعی به دلیل آزادی قابل توجه، مورد نظر جوانان و نوجوانان است.

از یکسو به دلیل ضعف اقتدار اجبارآمیز دولتی و عدم امکان پیگیری دقیق و از سوی دیگر به دلیل قدرت بالا و گسترش رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی دیده شده که از بستر این رسانه‌ها برای تبلیغ و حتی فروش انواع مواد مخدر استفاده می‌شود.

به طور کلی فضای مجازی به چند صورت برای تجارت سیاه مورد استفاده قرار می‌گیرد:
1-تبلیغ و فروش مستقیم انواع مواد
2-ترویج مصرف و قبح‌زدایی از مواد مختلف از طریق متن‌ها و ویدیوهای مختلف

به عنوان مثال پژوهش مرکز مطالعات اعتیاد و سوء مصرف مواد دانشگاه کلمبیا (CASA) که اخیراً بر 2 هزار نوجوان و 528 پدر و مادر به انجام رسیده نشان می‌دهد، نسبت به نوجوانانی که هر روز به سایت‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی سر می‌زنند:
1- پنج برابر بیشتر تنباکو مصرف می‌‎کنند.
2- سه برابر بیشتر الکل مصرف می‌کنند.
3- دو برابر بیشتر ماری‌جوانا مصرف می‌کنند.

70 درصد کل نوجوانان مورد بررسی این پژوهش اعلام کرده‌اند که روزانه هرجا که باشند بین 1 دقیقه تا چند ساعت را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

البته باید توجه کرد که با گسترش ابزارهای عبور از فیلترینگ، نمی‌توان گفت به صرف فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌توان با آسیب‌های آن‌ها مقابله کرد. همچنین فقدان برنامه‌های آموزشی ایجابی نیز مزید بر علت شده و باعث می‌شود نوجوانان و جوانان بدون آمادگی و اطلاع لازم از این شبکه‌ها استفاده کنند و لذا به طور همزمان هم با امکانات مثبت و هم با زمینه‌های آسیب‌زای آن‌ها رو‌به‌رو شوند.

با توجه به فراگیرشدن شبکه‌های اجتماعی و اینکه اغلب کاربران آن را جوانان تشکیل می‌دهند، امروزه باندهای توزیع مواد مخدر از این فضا به منظور ترویج و تبلیغ مصرف مواد مخدر استفاده می‌کنند.
در بسیاری از شبکه‌های اجتماعی مواد مخدر و محرک را به منظور ارزیابی میزان اقبال عمومی تبلیغ کرده و در بسیاری از موارد کانال‌ها، شبکه‌ها، گروه‌ها و صفحاتی را برای فروش و یا ارسال آنها به مناطق مختلف و منازل ایجاد کرده‌اند.

فروشندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر در شبکه‌های اجتماعی به بهانه‌های مختلفی از جمله افزایش تقویت حافظه در فصل امتحانات، افزایش میل جنسی در زنان و مردان و زیبایی اندام و پوست افراد، به ویژه جوانان موادی را که اغلب جزو مواد مخدر و محرک است تبلیغ می‌کنند.

با توجه به اهمیت ارتباط بین شبکه‌های مجازی تحت موبایل، اعتیاد و گسترش هجومی اطلاعات مربوط به انواع موادمخدر در این شبکه‌ها و در نهایت کنجکاوی زنان و گرایش به سمت سوء مصرف این مواد و نیز با توجه به اهمیت و تاثیر ارتباط بین فضای سایبر یعنی شبکه‌های مجازی تحت موبایل، در گرایش زنان به سمت اعتیاد به مواد مخدر و روند فزاینده زنانی که از طریق اینترنت و به ویژه شبکه‌های مجازی با خدمات و اطلاعات مربوط به انواع موادمخدر آشنا و در نهایت به سمت مصرف آن گرایش پیدا می‌کنند، می‌توان برخی پیشنهادات را ارائه کرد.

علاوه بر آن، نسبت به آموزش اینکه تبلیغات موجود در فضای سایبر که در زمینه آموزش نحوه استعمال انواع مواد مخدر، چگونگی تولید و خرید انواع مواد مخدر، پیشنهاد برخی از شبکه‌های مجازی در جهت جذب مشتری برای فروش مواد با پیشنهاد درآمد بسیار بالا، درج مطالب در رابطه با سودآوری تولید برخی از مواد مخدر، خلاف واقع بوده و موجبات تحریک زنان و هدایت آنان به سمت تباهی خواهد بود و نباید در صورت روبه رو شدن با موارد مشابه به آنها توجه کرد، باید اطلاعات کافی داشت.

پلیس فتا باید در زمینه شناسایی و انهدام باندهای ترویج فساد که در رابطه با تبلیغ، ترویج، اشاعه، خرید، فروش، آموزش روش‌های تولید و در نهایت مصرف مواد مخدر فعالیت می‌کند، نسبت به پاکسازی فضای سایبر از لوث این پدیده اقدام کند.

البته با توجه به اینکه فضای سایبر فضایی محدود نبوده و روز به روز به تعداد سایت‌ها و شبکه‌های مجازی مبلغ مواد مخدر و اعتیاد که در داخل و خارج از کشور فعالیت می‌کنند افزوده می‌شود، بنابراین اقدامات پلیس به تنهایی پاسخگوی وضعیت موجود نبوده و نیاز است علاوه بر پلیس، خانواده¬ها نیز با استفاده از ابزارآلات و برنامه‌های پیشگیرانه وضعی از جمله نرم‌¬افزارهای فیلترینگ نسبت به کنترل تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و رایانه‌های فرزندان خود اقدام کنند.

در زمینه مفهوم و شکل‌های به‌کارگیری تدابیر پیشگیرانه وضعی در فضای سایبر، به طور کلی می‌توان این گونه تدابیر را در چهار گروه تدابیر نظارتی، تدابیر صدور مجوز، ناشناس کننده‌ها و رمزنگارها و تدابیر محدودکننده دسترسی یا فیلترینگ، پیشنهاد کرد.

تجارت الکترونیک چیست ؟

تجارت الکترونیک به معنی انجام معاملات تجاری از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند : اینترنت ، لپ تاپ ، گوشیهای هوشمند و… ، تجارت الکترونیک ، برای نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۶۰ و از طریق یک مبادله‌ی الکترونیکی داده‌ها (EDI) بر روی شبکه‌های ارزش افزوده معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاینِ محبوب در دهه‌ی ۱۹۹۰و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، رشد کرد.

در تجارت سنتى انتقال اطلاعات از طریق اسناد کاغذى انجام مى‌پذيرد که علاوه بر هزينه بيشتر ، تأخير و اشتباهات انساني ، پراکندگي ، دوباره‌کارى و غيره را دربرداشته و به‌عنوان يکى از معضلات کار تجارت الکترونيک محسوب مى‌گردد .

از اين‌ رو در سطح کشورها و مراجع بين‌المللى در جهت محو کردن روش‌هاى مبتنى بر کاغذ ، روش‌هاى نوينى با توجه به پيشرفت علوم رايانه‌اى و مخابراتى ابداع گرديده است که زمينه تجارت الکترونيک ، انتقال اطلاعات تجارى بدون کاغذ و انجام فعاليت‌هاى تجارى به‌طور مستقيم از طریق رايانه‌ها از دستاوردهاى آن است.

برای نمونه، وب‌سایت آمازون، کار خود را در سال ۱۹۹۵ و در گاراژ جف بزوس (Jeff Bezos) به عنوان کسب‌و‌کار حمل‌و‌نقلِ کتاب شروع کرد. یا وب‌سایت EBay که امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند، در سال ۱۹۹۵ مزایده‌های آنلاین را به جهان معرفی کرد و در سال ۱۹۹۷ و با استقبال شدید از عروسک‌های Beanie Babies، شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافت. با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، بسیاری بر این باورند که به زودی تجارت الکترونیک به روش اصلیِ انجام معاملات تجاری مبدل می‌شود.

حال تجارت الکترونیک بسیار گسترده شده و از مرزهای قانونی فراتر رفته و شامل اقتصاد غیرقانونی نیز گردیده است که در بخشی مخفی در اعماق اینترنت که دسترسی عموم برای آن مقدور نمیباشد در حال فعالیت روز افزون میباشد که در اصطلاح به آن شبکه عمیق(deep web) گفته میشود.

شبکه عمیق (دیپ وب) : دنیای زیر‌زمینی اینترنت حدود 20 برابر بزرگتر از دنیای اینترنت معمولی است !!! که 10 درصد آن را شبکه سیاه (دارک وب) تشکیل میدهد.

دارک وب (شبکه سیاه) و دیپ وب (شبکه عمیق) با هم مترادف نیستند.
برای درک بهتر تفاوت این دو موضوع , باید گفت : دارک وب زیر مجموعه دیپ وب میباشد که متشکل از سایتهای رمزگذاری شده می‌باشد.

برای دسترسی به شبکه عمیق و شبکه تاریک کاربران باید از مرورگرها و نرم‌افزارهای رمزگذاری‌شده که آدرس IP آنها را پنهان می‌کنند، استفاده نمایند. این کار باعث می‌شود آنها شناسایی نشوند.

نکته قابل توجه اینکه سایت‌های زیادی در این فضا اقدام به فعالیت های غیرقانونی مختلف از جمله فروش مواد مخدر می‌کنند و لذا دارک وب‌ها بخش مهمی از ظرفیت اینترنت برای فروش مواد مخدر را تشکیل داده اند و نباید در بررسی‌های علمی از این موضوع غفلت کرد.

تعریف دیپ وب (شبکه عمیق) :
ممکن است دارک وب با دیپ وب اشتباه گرفته شود اما در اصل این دو به یک موضوع مشابه اشاره نمی‌کنند. دیپ وب به تمام وب سایت‌هایی اشاره می‌کند که نمی‌توان آن‌ها را از طریق موتورهای جستجوگر پیدا کرد و در نتیجه دسترسی برای عموم بسیار مشکل خواهد بود. به عنوان مثال، شبکه‌های داخلی سازمان‌ها، اداره‌ها، دانشگاه‌ها و دولت‌ها و همچنین پایگاه‌داده‌های تجاری نظیر LexisNexis و Westlaw را می‌توان به عنوان بخشی از دیپ وب در نظر گرفت. دیپ وب شامل تمام اطلاعات غیرقابل رهگیری همچون وب سایت‌ها ایمیل، دیتابیس‌ها و… می‌شود. در واقع، دارک وب (شبکه سیاه) بخش کوچکی از دیپ وب است که عمداً مخفی نگه داشته شده‌است و محصولات و خدماتی در آن ارائه می‌شود که تنها عده معدودی به دنبال آن می‌گردند؛ مثل سایت‌های مواد مخدر. به نوعی مجموعه سایت‌های غیرقانونی در دیپ وب را می‌توان دارک وب نامید.
تعریف دارک وب (شبکه سیاه) :
(به انگلیسی: Dark Web) یا شبکه سیاه به شبکه‌ای گفته می‌شود که در دسترس عموم نبوده و بیشتر برای مقاصد غیرقانونی و مجرمانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. ردیابی فعالیت‌های آن و شناسایی افراد در آن  بسیار دشوار و غیرممکن است. در این شبکه اطلاعات جامعی نهفته شده که افراد ناشناس آن‌ها را مدیریت می‌کنند. فروشندگان مواد مخدر، هکرها، تروریست‌ها ،قاتل ها و افراد سودجو غالباً این دسته از افراد را تشکیل می‌دهند. دارک وب بخش کوچکی از وب پنهان است.  دارک وب سایت‌هایی است که برای عموم قابل مشاهده است اما توسط آی‌پیهای مخفی سرور اجرا می‌شوند. در این شبکه تمامی اطلاعات به صورت آنلاین و با پسوردهایی محافظت شده‌اند و برای دسترسی به آنها باید از چندین سد پرداختی مختلف گذشته یا از نرم افزارهای ویژه‌ای استفاده کرد. هر کاربری می‌تواند به سادگی از این وب‌سایت‌ها بواسطه سرویس‌هایی همچون هیدن ویکی دیدن کند. بسیاری از این وب‌سایت‌ها از موتورهای جستجو بهره نمی‌گیرند، از این‌رو جستجو در جستجوگرها برای پیدا کردن آن‌ها تقریباً با شکست مواجه می‌شود. اغلب این وب‌سایت‌ها که آن‌ها را برای مخفی‌سازی هویتشان از ابزار رمزگذاری تور بهره می‌گیرند و پسوند .onion را دارند.

 

[تصویر:  656.jpg]

شکل 1) نسبت فضای در دسترس عموم، شبکه عمیق و شبکه سیاه در اینترنت


شاید فروش مواد مخدر دیگر چیزی نیست که نیاز به شبکه مخفی داشته باشد. با اینکه فروش مواد تقریبا در تمام دنیا مگر در مواردی خاص در برخی کشورها ممنوع است؛ اما دیگر دسترسی به آن ساده‌تر از خرید بسیاری از کالاهای دیگر است. زمانی مافیاهای تجارت مواد مخدر آنقدر قدرتمند بودند که هر چیز که سر راهشان سبز می‌شد را به راحتی کنار می‌زدند. حالا بسیاری از قاچاقچیان مواد و حتی فروشندگان عادی در این شبکه‌ دیجیتالی اقدام به معامله و فروش بصورت خرده یا عمده می‌نمایند.
طبق آمار securityaffairs.co تعداد 423 وب سایت در حوزه معاملات مواد در حال فعالیت بوده ، که فعالان این حوزه از تمام نقاط جهان در حال فعالیت گسترده (خرده و عمده فروشی) در این وب سایتها می‌باشند.
طبق برآوردی که در سال 2015 انجام شده بیش از 15 درصد خدماتی که در شبکه پنهان به صورت غیرقانونی و غیرقابل رهگیری ارائه می‌شده، مربوط به خرید و فروش مواد مخدر/محرک بوده است. این میزان نسبت به سایر زمینه‌ها از جمله کلاهبرداری مالی بسیار بیشتر است.

 

[تصویر:  8888.png]

نمودار 1) سرویس‌های تحت وب پنهان در سال 2015
 
 
 

 

همچنین اگر بخواهیم جذاب‌ترین موادی که در شبکه تاریک معامله می‌شود را به ترتیب جذابیت فهرست کنیم، ماری‌جوانا به تنهایی با تسخیر بیش از 31 درصد بازار در جایگاه نخست قرار می‌گیرد. مجموعه مواد مخدر و محرکِ دیگر روی هم رفته 21 درصد سهم بازار را در اختیار دارند و قرص‌‎های اکستازی با حدود 10.5 درصد در جایگاه سوم است. پس از سه قلم نخست، به ترتیب LSD، شیشه، قارچ و هروئین با اختصاص دادن حدود 5.26 درصد بازار مشترکاً در جایگاه چهارم قرار می‌گیرند.
 

 [تصویر:  7777.jpg]
نمودار 2) مشخص شده است که مواد مخدر و محرک محبوب ترین کالای موجود در شبکه تاریک می‌باشند!
 
 
از سوی دیگر رشد وب‌سایت‌های فعال در زمینه فروش مواد مخدر / محرک در شبکه سیاه در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در سال‌های اخیر نیز از نکات قابل توجه در این حوزه است. به طوری که در سال 2014، 35 درصد خریداران مواد در فنلاند اقدام به تهیه مواد از طریق دارک وب (شبکه سیاه) کرده اند. این آمار در همین سال در سوئد 18 درصد و در لهستان 14.5 درصد بوده است. پس از سه کشور مذکور انگلستان با 12 درصد خرید مواد از طریق دارک وب در جایگاه چهارم است و اسکاتلند با 11 درصد در جایگاه پنجم قرار دارد. کشورهای نروژ، ایالات متحده آمریکا و دانمارک نیز به ترتیب در رده‌های ششم تا هشتم قرار داشته اند.
اما آمار سال 2018 به نحوی دیگر است؛ به طوری که میزان خرید مواد از شبکه سیاه در فنلاند تا 45.8 درصد رشد کرد، نروژ نیز با حدود 18 درصد رشد به 27 درصد بالغ شده و در جایگاه دوم جهان قرار گرفته است. ولز به تنهایی با 25 درصد در جایگاه سوم است و سوئد و انگلستان با 24.6 درصد مشترکاً در مقام چهارم قرار دارند. اسکاتلند نیز با رشدی 2 برابری به 22.5 درصد رسیده و ایرلند نیز در این زمینه 22 درصد خرید مواد داشته است. فرانسه نیز با رشدی 17 درصدی به 21 درصد رسیده و آمریکا و استرالیا با 18 و 17 درصد در جایگاه های هشتم و نهم جهان قرار دارند.
 
 

 

  [تصویر:  UNODChttps://cudras.ir/wp-content/uploads/2021/12/1.png]
نمودار 3) نسبت درصد مصرف کنندگانی که با استفاده از شبکه سیاه اقدام به خرید مواد می‌کنند در کشورهای مختلف جهان 2014 – 2018
 
با توجه به نمودار ذیل طبق گزارش UNODC فروش اسکتازی در راس جدول فروش مواد از طریق شبکه سیاه قرار داشته و به ترتیب ماری‌جوانا و LSD  در رده های دوم و سوم قرار گرفته اند.

 

[تصویر:  amar.png]
نمودار 4) میزان خرید و فروش مواد مخدر / محرک مختلف از طریق شبکه سیاه 2015 – 2018
 

[تصویر:  1-https://cudras.ir/wp-content/uploads/2023/04/2.png]

جدول 1) ارزش تخمینی (محافظه‌کارانه) خرده فروشی مواد در بازار مواد غیرقانونی اتحادیه اروپا 2013
 

 

دارک وب (شبکه سیاه) بخش مخفی اینترنت که کاربران می‌توانند به صورت ناشناس وارد آن شوند، امروز مهمترین منبع فروش مواد مخدر در قاره اروپا است.
فروشندگان مواد مخدر سود فراوانی در این شبکه‌های سیاه دارند. مرکز نظارت بر مواد مخدر و مصرف آن در قاره اروپا با اعلام این مطب افزوده است که فروش مواد مخدر دو سوم حجم شبکه‌های سیاه را اشغال کرده است.
فروش مواد مخدر / محرک سالانه بیش از 20 میلیارد یورو درآمد به قاچاقچیان و گروه‌های مافیایی در اروپا می‌رساند. در این میان ۴۶ درصد فروش این مواد از طریق اینترنت انجام می شود.
شبکه سیاه معمولا محل فروش محموله‌های کوچک ولی با تعداد بالا مواد هستند و نیروهای امنیتی اروپا قصد دارند از طریق این محموله‌های کوچک به قاچاقچیان بزرگ قاره برسند.
به گزارش یورونیوز، تئودورا گروشکووا، پژوهشگر درزمینه مواد مخدر می گوید: چیزی که امروز از آن آگاهی نداریم این است که چگونه می‌توان از طریق دستفروشان کوچک مواد مخدر به قاچاقچیان واقعی رسید. آیا قاچاقچیان بزرگ همچنان مواد خود را در خیابان‌ها توزیع می‌کنند یا ترجیح می‌دهند آن را در دشبکه‌های سیاه (دارک وب) پخش کنند.

[تصویر:  1-3.jpg]
جدول 2) ارزش تخمینی خرده فروشی مواد در بازار مواد غیرقانونی آمریکا 2010
 
 

 
[تصویر:  1-1.jpg]

جدول 3) ارزش تخمینی درآمدهای ماهانه بازار 8 ماده اصلی محرک / مخدر در شبکه سیاه 2016