اعتیاد و دانشجویان
تحقیقات متعددی نشان میدهند، الگوی نگرشی و ذهنی ایرانیان در خصوص اعتیاد تاکید بر افزایش شدت این آسیب در جامعه است. نگرش گروههای خاص مانند دانشجویان به اعتیاد نیز تاییدکنندهی همین ذهنیت عام است. به گونهای که دانشجویان همراه در طرحها و پیمایشهای کشوری ابراز نگرانی از شیوع مصرف مواد داشتهاند. بر اساس تحقیقات مصرف انواع مواد میان دانشجویان در زمان امتحانات به مراتب افزایش مییابد و بخش زیادی از دانشجویان حشیش و گل را اعتیادآور ندانسته و بابت مصرف آن برای خود و دوستانشان نگرانی ندارند.
در مجموع به نظر میرسد، ذهنیت عمومی مردم ایران و گروههایی مانند دانشجویان نسبت به اعتیاد همانند آسیبی اجتماعی است؛ آسیب اجتماعی و مسئله اجتماعی در این معنا عبارت است از درگیری تعداد قابل توجهی بدان موضوع و بحران قلمداد شدن موضوعی در ذهنیت عامه مردم؛ اگرچه وجود درصدی از جرایم و آسیبها همواره در جامعه طبیعی است اما هنگامی که نرخ یک ناهنجاری و انحراف به میزان وسیعی گسترش یابد حاکی از وضعیت ویژهای است. اعتیاد میان دانشجویان میتواند نتیجه تجربه آسیبهایی باشد که موجب احساس منفی و هیجان دردآور شده و در نهایت در رفتار فرد خود را بروز میدهد. این ضربهها انواع مختلفی مانند، تجربه خشونت و سوءرفتارهایی در زندگی به صورت آسیبهای روانی،از دست دادن افراد مهم زندگی به دلیل مرگ، طلاق والدین و تجربه طرد شدن را پوشش میدهند که زمینهساز اعتیاد میان دانشجویان است.
بهبود سلامت حوزه روان برای دانشجویان میتواند انگیزه قوی در پیشگیری از مصرف مواد و درمان آن شود؛ دانشجویان ممکن است برای رفع نیازهای هیجانی خود مانند کنجکاوی مواد را تجربه کنند یا ممکن است برای تسکین فشار و استرس و فرار از واقعیت زندگی و رسیدن به آرامش به مصرف روی آورند که آموزش مهارتهای حل مسئله و افزایش توان تابآوری کمک بزرگی در پیشگیری از اعتیاد دارد.