مصرف گُل و آثار آن بر روی یادگیری و مهارت های اجتماعی

مطالعات علمی بسیاری نشان می دهد که مصرف شدید گُل می تواند بر روی توانایی یادگیری فرد و مهارت های اجتماعی وی اثر منفی گذارد. این مطالعات نشان می دهد فردی که هر روز گُل مصرف می کند، عملکرد میزان هشیاری وی حتی در دوره های ترک و پرهیز از مصرف، کاهش می یابد.

روند صعودی سرخوشی پس از چهار هفته ترک مصرف مواد همچنان وجود دارد، در بسیاری از موارد، افرادی که به مدت طولانی از گُل مصرف کرده بودند، می توانند توانایی های شناختی خود را بازیابی کنند. اگرچه ، شواهدی متناقضی برای افراد زیر 18 سال وجود دارد.

عوارض شایع مصرف شدید گُل

طبق نتایج تحقیق، مصرف شدید گُل، رابطه میان چندین اختلال در شخصیت و حافظه فرد مصرف کننده را نشان می دهد.

  • ارتباط بالقوه میان افسردگی ، اضطراب و اختلالات شخصیتی.
  • کاهش توانایی یادگیری و به یاد آوردن اطلاعات که این امر باعث می شود که مهارت های فکری ، شغلی و اجتماعی فرد از حد عرف آن باز بماند.
  • کاهش توانایی یادآوری و یادگیری به مدت چندین روز و هفته پس از ترک مصرف گُل.
عوارض مصرف روزانه گُل بر دانش آموزان و دانشجویان

نتایج تحقیق بر روی مصرف روزانه گُل توسط دانشجویان و دانش آموزان نشان می دهد که مشکلات متعددی در  تمرکز ، عملکرد تحصیلی و حافظه این افراد به وجود می آید.

  • دانش آموزان مصرف کننده گُل در مقایسه با سایر دانش آموزان، نمرات پایین تر گرفتند و احتمال گرفتن فارغ التحصیلی آن ها کمتر بود.
  • دانشجویانی که حتی پس از عدم مصرف گل به مدت 24 ساعت، مهارت‌های مربوط به تمرکز، حافظه و یادگیری را به طور قابل توجهی دچار اختلال شده بودند.
  • دانش آموزان در حفظ و جلب توجه دچار مشكلات عدیده ای شده بودند.
  • دانشجویان حتی در مقایسه با مصرف کنندگان تفننی گُل در ثبت، مدیریت و استفاده از اطلاعات نیز مشکل داشتند.
  • دانش آموزان در توانایی یادآوری کلمات از روی یک لیست یک هفته ای پس از مصرف گُل دچار اختلال شدند.
عوارض مصرف روزانه گُل بر عملکرد کاری

یافته های حاصل از تحقیقات مصرف کنندگان شدید گُل در محیط کار نشان می دهد که مشکلاتی در غیبت ، کم کاری ، تصادفات و توانایی های شناختی آن ها به وجود آمده است.

  • افرادی که در محیط کار از گُل مصرف می کنند، دارای افزایش غیبت (75 درصد) ، تاخیر ، تصادفات ، و تغییر شغل هستند.
  • افرادی که در محل کار به خاطر جنبه مثبت گُل از آن مصرف می کنند، نسبت به افراد دیگر ، 55 درصد دچار اتفاقات ناگوار در کارخانجات و کارگاه های صنعتی و 85 درصد دچار صدمات بیشتر شده اند.
  • سوء مصرف کنندگان شدید گُل خود گزارش دادند که مصرف آن ها از مواد، اثرات منفی بر توانایی های شناختی، وضعیت شغلی، زندگی اجتماعی و سلامت جسمی و روانی آنها گذاشته است.
پیامدها و نتایج مصرف گُل در نوجوانی

مغز یک فرد تا اوایل 20 سالگی هنوز در حال رشد و تکامل است. کارشناسان معتقدند که فرد پس از 20 سالگی بهتر می تواند گُل مصرف کند و این موضوع باعث شده است که میزان افراد بالای 20 سال در مصرف گُل بیشتر از سایر سنین است.

یک مطالعه در دانشگاه دوک نشان داد که نوجوانانی که قبل از سن 18 سالگی حداقل هفتگی یک بار گُل استعمال می کنند، در مقایسه با افرادی که بعد از 18 سالگی شروع به مصرف گُل می کنند ، آسیب های شدید و بلند مدتی به هوش ، توجه و حافظه آن ها وارد می شود.

 

منابع:

  • Pope HG, Yurgelun-Todd D. “The Residual Cognitive Effects of Heavy Marijuana Use in College Students.” Journal of the American Medical Association 275(7):521–527, 1996. PMID: 8606472
  • Rubino T, Parolaro D. Long Lasting Consequences of Cannabis Exposure in Adolescence. Molecular and Cellular Endocrinology. Volume 286, Issues 1–2, Supplement 1, 16 April 2008, Pages S108–S113. DOI: 10.1016/j.mce.2008.02.003
  • Brook JS, Rosen Z, Brook DW. “The Effect of Early Marijuana Use on Later Anxiety and Depressive Symptoms.” NYS Psychologist 35–39, January 2001. doi: 10.1186/1471-244X-14-136
  • Block RI, Ghoneim MM. “Effects of chronic marijuana use on human cognition.” Psychopharmacology 100(1–2):219–228, 1993. DOI: 10.1007/BF02246977
  • https://www.verywellmind.com/heavy-marijuana-use-affects-learning-social-skills-67794
بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.