آلمان

کشور آلمان یک جمهوری پارلمانی فدرال در اروپای مرکزی-غربی است. این کشور از ۱۶ ایالت تشکیل شده و پایتخت و بزرگ ترین شهرش برلین است. گستره آلمان 210/375 کیلومتر مربع است و دارای آب و هوای فصلی عمدتا معتدل است. با 3/80 میلیون نفر جمعیت ، پرجمعیت ترین کشور عضو اتحادیه اروپا است. آلمان اقتصادی بزرگ و قدرت سیاسی در قاره اروپا و یک رهبر تاریخی در بسیاری از زمینه های تئوریک و فنی است. سرزمینی که ژرمانیا نام برده شده ، سکنه چندین تیره ژرمن بود ، قبل از سال ۱۰۰ میلادی مستند شده بود. در دوره مهاجرت ها ، تیره های ژرمنیک به سوی جنوب گسترده شدند و جایگزین پادشاهی های کمابیش در سرتاسر اروپا شدند. در آغاز سده ۱۰ میلادی ، سرزمین های آلمانی بخش مرکزی امپراتوری مقدس روم را تشکیل داده بودند. در سده ۱۶ میلادی ، بخش های شمالی آلمان مرکز اصلاحات پروتستانی شد در حالی که بخش های جنوبی و غربی تحت چیرگی فرقه کاتولیک رومی باقی مانده بود.

اشغال در جنگ های ناپلئونی ، برخاستن پان ژرمنیسم درون کنفدراسیون آلمان به یکپارچگی بیشتر ایالت های آلمانی در ۱۸۷۱ به درون امپراتوری آلمان ، که تحت چیرگی پروس بود، انجامید. پس از انقلاب ۱۹۱۸-۱۹۱۹ آلمان و تسلیم نظامی پس از آن در جنگ جهانی اول ، جمهوری پارلمانی وایمار در ۱۹۱۸ جایگزین امپراتوری شد و بخشی از سرزمینش در پیمان ورسای تجزیه شد. با وجود پیشگام شدن در بسیاری از زمینه های علمی و هنری در این زمان ، در حین رکود بزرگ ، رایش سوم در ۱۹۳۳ پابرجا شد. دوره اخیر با ناسیونال سوسیالیسم و جنگ جهانی دوم نشانه گذاری شده. پس از ۱۹۴۵ ، آلمان توسط اشغال متفقین تقسیم شد و در دو کشور آلمان شرقی و آلمان غربی شکل گرفت. در ۱۹۹۰ ، کشور دوباره متحد شد. آلمان در سال ۱۹۵۷ یکی از اعضای بنیانگذار جامعه اروپا بود که در ۱۹۹۳ اتحادیه اروپا شد. این کشور بخشی از منطقه شنگن است و از ۱۹۹۹ ، عضوی از منطقه یورو است. آلمان یک قدرت بزرگ و عضوی از سازمان ملل متحد ، ناتو ، گروه هشت ، گروه بیست ، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و شورای اروپا است و جایگاه غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد برای مدت ۲۰۱۱-۲۰۱۲ به دست آورد. آلمان چهارمین اقتصاد بزرگ جهان بر پایه تولید ناخالص داخلی و پنجمین بر پایه برابری قدرت خرید است. پس از آن ، این کشور دومین صادر کننده بزرگ و سومین وارد کننده بزرگ کالا است. کشور به یک استاندارد بسیار بالا از زندگی توسعه یافت و ویژگی های یک سیستم جامع بیمه اجتماعی ، که شامل قدیمی ترین سیستم مراقبت بهداشتی همگانی در جهان میشود. آلمان زادگاه بسیاری از فیلسوفان ، آهنگسازان ، دانشمندان و مخترعان قدرتمند بوده و برای تاریخ غنی فرهنگی و سیاسی اش شناخته می شود.

سوء مصرف مواد مخدر در میان عموم مردم و جوانان:

آخرین نظرسنجی اپیدمیولوژیک اعتیاد در کشور آلمان در سال 2009 انجام شد.در مجموع 8030 نفر در گروه های سنی 64-18 سال از طریق پست الکترونیکی،تلفن و اینترنت به این پرسشنامه پاسخ دادند.این نظرسنجی نشان میدهد که 26/7% از پاسخ دهندگان در طول زندگی خود حداقل یک بار از مواد مخدر استفاده کرده اند (نرخ پاسخگویی50/1% بوده است) و در مقایسه با همین آمار در سال 2006 شیوع مصرف مواد مخدر مقدار کمی افزایش یافته است.ولی این مقدار نسبت به سال و ماه قبل تغییری نکرده است.ماری جوانا میزان مصرف را در بین مصرف کنندگان دارد در سال گذشته4/8% و در ماه گذشته 2/6% شیوع داشته است.شیوع مواد مخدر دیگر در سال گذشته بدین شرح است:کوکائین0/8%،آمفتامین0/7% و اکستازی0/4%.در بین پاسخ دهنگان 34-18سال مصرف مواد،از جمله ماری جوانا کاهش کمی داشته است.

آخرین پروژه تحقیقاتی مدارس بر روی الکل و مواد مخدر که در سال 2011 انجام شد نشان می دهد که 19% از دانش اموزان بین 15-16 سال حداقل یک بار در طول زندگی خود ماری جوانا مصرف کرده اند(20%در سال 2007 – 27% در سال 2003 ) در سال گذشته 15% و در ماه گذشته 7% شیوع داشته است.

آخرین مطالعه انجام شده  در سال 2011 در مورد وابستگی به مواد مخدر،در میان یک نمونه ی سنی 12-25 سال، مطالعات گذشته را که در مورد شایع بودن ماری جوانا در بین نوجوانان و جوانان آلمان و همچنین مصرف بیشتر در میان مردان نسبت به زنان را تایید میکند. این مطالعه توسط مرکز فدرال آموزش بهداشت انجام شده است.این آمار همچنین یک روند رو به کاهش را در مصرف ماری جوانا در مدت اخیر در بین افراد 21-17 ساله نشان میدهد.که از مقدار 2/4 % در سال 2004 به 1/9% در سال 2011 رسیده است.اما این نرخ کاهش در بین سنین 25-18 به هیچ وجه دیده نمی شود.

به طور خلاصه، روند مشاهده شده در مطالعات اخیر ممکن است به یک کاهش در استفاده تجربی ازماری جوانا در میان گروه های سنی جوان تر در آلمان منجر شود.

پیشگیری:

آژانس های فدرال،کشورها و جوامع مسئول در اجرای فعالیت های پیشگیرانه مواد مخدر درآلمان سهیم هستند.

محیط مدرسه همچنان به عنوان مهم ترین عامل برای پیشگیری از مواد مخدر در جهان باقی مانده است،و این در حالیست که خانواده ها و جوامع مداخلات کمتری در این زمینه دارند.فعالیت های مدارس در این زمینه عمدتاً روی سه ماده متمرکز است:الکل،تنباکو و ماری جوانا.به غیر از ارائه اطلاعات،در برنامه های پیشگیری مدارس می توان به ترویج مهارت زندگی،تشویق دانش آموزان به داشتن تفکر انتقادی نسبت به مواد مخدر و حفظ ارزش های خود اشاره کرد.کلاس 2000 یک برنامه توسعه یافته در سال 1991 است و از بهترین برنامه های ارتقاء سلامت  برای سال های اولیه مدارس به شمار می رود.این برنامه به طور منظم انجام شده و تاثیرات مثبت آن بر سلامت رفتار کودکان تا سه سال پس از اتمام آن ارزیابی شده است.روش همتای آموزش و پرورش برای پیشگیری از اعتیاد در مدارس و همچنین خارج از مدارس برای دانش آموزان کلاس هفتم و بالاتر اعمال میشود.در سال های اخیر یک برنامه جدید پیشگیری  جهانی برای افراد در جهت آموزش های حرفه ای در جهت ارتقاء مسئولیت اشخاص در راستای رفتارهای مصرف مواد مخدر مطرح شده است که این طرح در حال حاضر در 7 کشور اجرا میشود.روابط خانوادگی یک مثال از مداخله با هدف افزایش مهارت های والدینی است.در حالی که برنامه والدین قوی-کودکان قوی از والدین به عنوان حمایت کنندگان ساختار خانواده و تقویت کننده مهارت های اساسی زندگی برای کودکان خود حمایت می کند. برنامه گفتکوی والدین در 35 منطقه در باواریا با تمرکز بر افزایش مهارت های  والدین اجرا می شود.  در سال 2011 تعدادی از طرح های پیشگیری جهانی با تمرکز بر کودکان و افراد جوان در مجموعه های تفریحی مانند باشگاه های ورزشی اجرا شده است.

پروژه های نوآورانه برای پیشگیری انتخابی دائما در حال توسعه هستند، مشاوره اینترنتی، مداخله در تفریحات، مشاوره تلفنی و پروژه هایی خاص که اقلیت های قومی، مهاجران، والدین و خانواده های در معرض خطر را هدف قرار داده اند. راهنمای  برنامه درمانی فدرال توسعه خانواده برای مبارزه با  مصرف مواد مخدر پرخطر برای نوجوانان و خانواده آنها، به والدین کودکان و نوجوانایی که مصرف کننده مواد مخدر هستند در جهت تسهیل ارتباطات درون خانواده و مراجعه نوجوانان به دفتر خدمات برای تشخیص و درمان به موقع کمک می کند.

پس از ارزیابی این برنامه بنا را بر اجرادر سطح  گسترده تری از آن گذاشته اند. پروژه پیشگیری  آلمان هم اکنون در 17 کشور عضو اتحادیه اروپا اجرا می شود.

نیاز به تمرکز بر کودکان و جوانان در معرض خطر تا حد زیادی شناخته شده است.بنابراین این گروه به عنوان یک هدف مهم در برنامه های پیشگیری آلمان به شمار می روند به ویژه کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات رفتاری و کودکانی که خانواده های آنها درگیر اعتیاد هستند، برنامه ویژه ای  که برای مبارزه با مصرف ماری جوانا در بین افراد 25-14 سال از سال 2005 در فرانکفورت اجرا شده است،ارائه جلسات مشاوره و مدیریت پرونده دانش آموزانی است که ماری جوانا مصرف می کنند.

چندین وسیله برای نظارت بر طرح های پیشگیری از مواد مخدر در سال های اخیر توسعه یافته اند.به عنوان مثال کیفیت 40 پروژه پیشگیری با ابزار”کیفی در پیشگیری” اندازه گیری شد.حدود 340 وسیله جهت فعالیت های پیشگیرانه در سیستم نظارت در سال 2011 ثبت شده است.این سیستم محققان را قادر می سازد تا بر فعالیت های انجام شده نظارت داشته باشند.

مشکلات استفاده از مواد مخدر:

آمار ارائه شده شامل مشکلات استفاده از مواد مخدر، از جمله داروهای مسکن و خواب آور، کوکائین و  آمفتامین بر روی داده های درمان در  سال 2010 است. با توجه به داده ها شیوع بین 200402 و 237977 (4/04-3/3 در 1000 نفر جمعیت 64-15 سال) برآورد شده است.

مشکل مصرف کنندگان داروهای خواب اور از سه طریق تخمین زده می شوند: درمان، مرگ و میر مرتبط با مواد مخدر و تماس با پلیس.براساس تقاضای درمان در سال 2010 بین 2/9-3/4 مشکل مصرف داروی خواب اور  به ازای هر 1000 نفر بین 64-15 سال وجود داشته که چیزی حدود 185448-156164 نفر می باشد که در روند کلی نسبت به سال 2009 اندکی افزایش یافته است که این افزایش می تواند به دلیل افزایش نرخ تقاضای درمان در سال 2010 باشد.

تا سال 2012 مرکز نظارت اروپا بر مواد مخدر و اعتیاد به آنها، مشکل مصرف مواد مخدر تزریقی، مصرف طولانی مدت و یا منظم کوکائین و یا آمفتامین را تعریف کرد. اکستازی و ماری جوانا در این طبقه بندی گنجانده نشده اند.

تقاضای درمان:

داده های مربوط به تقاضای درمان در آلمان برای سال 2011 از 778 مرکز سرپایی 166 واحد بستری و 39 واحد درمانی در زندان ها تامین می شود.

در سال 2011 حدود 75532 مصرف کننده مواد مخدر متقاضی درمان شدند که 51920 نفر از این تعداد افراد جدید بودند.در میان افراد تحت درمان جدید54/9% در صدد درمان مصرف ماری جوانا،19/2% مصرف مورفین و15/2% برای مصرف داروهای محرک بودند.توزیع مواد مخدر در میان مصرف کنندگان تحت درمان به صورت متفاوت است 44/3%  مورفین،33% ماری جوانا و 11% مواد محرک  مصرف می کردند.در سال های اخیر مصرف کنندگانی که به واحدهای درمان مراجعه می کنند با مصرف دو و یا تعداد بیشتر مواد روانگردان گزارش شده اند.

در سال 2011 حدود 30% مراجعه کنندگان واحد درمان زیر 25 سال سن داشتند.48% از مصرف کنندگان با درمان جدید زیر 25 سال بوده اند.با توجه به جنسیت ،79/2% از افراد تحت درمان مرد و20/8% آنها زن بودند در میان مصرف کنندگان تحت درمان جدید نیز 80/8% مرد و 19/2% زن بودند.

کاهش آسیب:

کاهش آسیب یکی از چهارستون استراتژی های ملی  مواد مخدر در آلمان است .هدف اصلی کاهش آسیب کاهش  مرگ و میر و عوارض مواد مخدر است.در طول چند دهه گذشته یک سیستم با عملکردی مهم در صحنه های مواد مخدر شهرها ساخته شده است.

کار امداد رسانی یک روش مورد استفاده برای حمایت از کاهش آسیب است.مراکز کمک مواد مخدر نیز به عنوان یک مرکز تماس و ارائه خدمات روانی و پزشکی به مصرف کنندگان کمک می کنند. برنامه های تعویض سرنگ و سوزن نیز از سال 1984 در سراسر کشور وجود داشته است،اگر چه که آمار توزیع سرنگ و سوزن  برای کل کشور در دسترس نیست. آخرین بررسی ها از طرح های  مصرف ایمن تر در سراسر کشور نشان میدهد که بیش از یک چهارم از مناطق شهری و روستایی پیشنهادی در جهت ایجاد یک واحد توزیع سرنگ نظیر دستگاه های اتوماتیک و یا امکانات دیگر داشته اند.آلمان دارای بیشترین دستگاه ارائه دهنده سوزن و سرنگ در جهان است.حدود 160 دستگاه فروش در 10 کشور نصب شده است.اگر مقررات دولت ها اجازه دهند اتاق های مصرف مواد مخدر نیز می توانند راه اندازی شوند که این کار توسط 16 کشور انجام شده است،در حال حاضر 24 ایستگاه مصرف مواد مخدر  ثابت در آلمان  و دو ایستگاه  متحرک در برلین وجود دارد.

قوانین ملی مواد مخدر:

بر اساس قوانین آلمان، در اختیار داشتن غیر مجاز مواد مخدر یک جرم جنایی است.با این حال احتمالات مختلفی برای تحت تعقیب قرار گرفتن کسی که تنها مقدار کمی مواد مخدر برای استفاده شخصی در اختیار داشته است، وجود دارد. معیارهای تصمیم گیری در مورد این شخص،مقدار و نوع ماده مخدر،درگیری افراد دیگر،سابقه فردی و منافع عمومی می باشد. هنگامی که حکم درمان به جای مجازات جاری می شود به مجرم اجازه داده میشود تا برای کاهش و یا رفع دوره مجازات و زندان تحت درمان قرار گیرد.

از سال 1981 با افزایش تعداد معتادان  و مجرمان وابسته به موادمخدر تصمیم گرفته شد تا مقرراتی دقیق در مورد مبارزه با مواد مخدر به منظور کاهش تقاضا و آسیب مربوط به مواد مخدر در این کشور گنجانده شود.

این خدمات عبارتند از پایگاه درمانی به جای مجازات(1981)، درمان مبنی بر جایگزینی و توزیع سرنگ یک بار مصرف و استریل(1992)،پیش نیازها برای ایجاد اتاق های تزریق مواد مخدر در  اختیار کشورها(2000)،درمان های جایگزین(2009).مجازات قاچاق،کشت ، تولید و حمل مواد مخدر از یک تا 15 سال حبس است.شرایط تشدید مجازات شامل مقدار زیاد مواد مخدر، فروش مواد مخدر به افراد زیر 18 سال،قاچاق حرفه ای به عنوان عضوی در یک باند و حمل سلاح در زمان ارتکاب جرم می باشند.

عمل جایگزینی دیامورفین(دارویی تولید شده از هروئین)به عنوان درمان کمکی در 21 ژوئن 2009 وارد برنامه ها شد.این دارو برای افرادی که به شدت به مواد مخدر وابسته هستند، تجویز می شود. در سال 2010 مقرراتی برای دسترسی به درمان از طریق بیمه درمانی و ترویج آموزش در میان متخصصان پزشکی به تصویب رسید.در سال 2011 ماری جوانا از برنامه اول به برنامه سوم قانون مواد مخدر منتقل شد و برای اولین بار محصولات دارویی شامل ماری جوانا تولید و تجویز شد.در سال 2012 مقررات بیشتری برای اصلاح برنامه ها در جهت مواد مخدر روانگردان تصویب شد و حداکثر  مقدار مواد مخدر برای تجویز تغییر کرد.

استراتژی ملی مواد مخدر:

در ماه مارس سال 2010 کمیسیون مواد مخدر دولت فدرال با عنوان توسعه استراتژی فدرال  جدید در مبارزه با مواد مخدر نامیده شد.در نتیجه استراتژی مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد در 15 فوریه سال 2012 توسط کابینه فدرال به تصویب رسید.پیشگیری در هسته هدف اولیه استراتژی برای کمک به افراد در جهت جلوگیری از مصرف مواد اعتیاد آور و غیرقانی نظیر الکل، تنباکو و داروهای روانگردان پنهان است. اهداف کلی در 4 سطح منعکس شده است: 1) پیشگیری  2) مشاوره و درمان  3) کمک به غلبه بر اعتیاد  4) اقدامات کاهش آسیب  5) سرکوب.

محدوده جامع از استراتژی  که شامل اعتیاد به مواد و اعتیادهای رفتاری می باشد در شش زمینه قابل بررسی است: 1) الکل، 2) توتون و تنباکو،3) اعتیاد به داروها و سوء استفاده از داروهای تجویزی، 4) قمار، 5) اعتیاد رسانه ای، 6) مواد مخدر. هر یک از شش مجموعه فوق دارای راهکارها و اقدامات و استراتژی مربوط به خود است.

مکانیزم هماهنگی در زمینه مواد مخدر:

کمیسیون مواد مخدر فدرال مسئول سیاست اعتیاد وزارت فدرال بهداشت و مختصات سیاست مواد مخدر و اعتیاد کل دولت فدرال است. شورای اعتیاد و مواد مخدر یک نهاد مشورتی است که  که با فعالیت های فدرال همکاری و آن ها را ارزیابی می کند. این نهاد از نمایندگان دولت و دپارتمان های کشورها مثل ارگان های مالی، انجمن ها، و سازمان های خودیاری تشکیل شده است.

کشورها و مقامات محلی تا حد زیادی مسئول اجرای سیاست ملی در مورد مواد مخدر هستند، و برخی از کشورها ممکن است یک لیست متفاوت از اولویت ها در مورد برخی از مسائل را مطرح کنند.

هماهنگی بین دولت فدرال و کشورها در کنفرانس های دپارتمان های دولتی و گروه های کاری اتفاق می افتد.

آلمان INCSR

آلمان یک کشور ترانزیتی و مصرف کننده ی مواد مخدر است اما روند کشت یا تولید قابل توجهی ندارد. دولت آلمان به طور فعال با جرائم مرتبط با مواد مخدر مبارزه می کند و بر برنامه‌های پیشگیری تاکید می کند. و نیز به قربانیان سوء مصرف مواد مخدر کمک می کند. (کابینه فدرال استراتژی ملی جدیدی در زمینه سیاست های مواد مخدر و اعتیاد به آن در تاریخ 15 فوریه 2012 تصویب کرد.) این استراتژی جایگزین برنامه کاری مواد مخدر و اعتیاد سال 2003 شد. حشیش شایع ترین ماده مخدر مصرف شده در آلمان می باشد اینکه آلمان تولید کننده عمده داروهای قانونی است، این کشور را منبع بالقوه مواد شیمیایی پیش ساز مورد استفاده در تولید مواد مخدر غیرقانونی می کند. با این حال آلمان به شدت و به طور موثر مواد شیمیایی پیش ساز را کنترل می کند.

سیاست های منطقه ای:

با هدایت کمیساریای ملی مبازره با مواد مخدر، وزارت بهداشت فدرال نقش رهبری در توسعه، هماهنگی و اجرای سیاستهای مواد مخدر آلمان در برنامه ها را داشته و با دیگر وزارتخانه ها مانند وزارت توسعه و همکاری های اقتصادی فدرال، وزارت کشور فدرال، وزارت امور خارجه فدرال و وزارت دارایی فدرال همکاری نزدیکی دارد.

سیاست های دولت آلمان برای پیشگیری از طریق آموزش تاکید می کند. این وزارتخانه ها در همکاری نزدیک با دیگر وزارتخانه های ذیصلاح و دولت فدرال، برنامه های پیشگیری و تحقیقاتی بی شماری را تامین بودجه کرده است. برنامه های درمان اعتیاد بر درمان رایگان، مشاوره روانی و درمان جایگزی تمرکز می کند. از اواسط 1980، آلمان درمان جایگزین را به عنوان رکن مهمی در درمان سوء مصرف مواد مخدر در نظر گرفت. در حال حاضر 77000 نفر تحت نظر با درمان جایگزین در آلمان هستند.

سیاست های بین المللی:

معاهدات استرداد و کمک های حقوقی دو سویه همچنین توافق متقابل کمکهای حقوقی گمرکی بین ایالات متحده و آلمان در حال اجرا هستند. آلمان فعالانه در ترتیبات همکاری های دو جانبه و اروپایی و مجامع بین المللی برای مبارزه با مواد مخدر شرکت می کند. اجرای مبارزه با مواد مخدر اولویت برتر برای اداره تحقیقات جنایی فدرال، اداره تحقیقات گمرک در فدرال و سازمانهای اجرای قانون در سطح دولت می‌باشد. سازمانهای اجرای قانون آلمان، به طور موثر با همتایان آمریکایی خود در موارد مرتبط به مواد مخدر کار می کنند. ایالات متحده پیش بینی می کند که آلمان و ایالات متحده به این سطح از همکاری در زمینه مبارزه با مواد مخدر در آینده ادامه خواهند  داد.