فرانسه

فرانسه با عنوان رسمی جمهوری فرانسه کشوری است واقع در اروپای غربی پایتخت این کشور پاریس و زبان رسمی آن فرانسوی است. جمعیت کشور فرانسه ۶۵ میلیون نفر و واحد پول آن یورو است.

فرانسه بزرگ‌ترین کشور اروپای غربی و بعد از اوکراین دومین کشور بزرگ قاره اروپا است. این کشور با کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس، ایتالیا، موناکو، آندورا و اسپانیا مرز زمینی مشترک دارد.

فرانسه یکی از اعضای موسس اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است. این کشور همچنین عضو گروه G8 و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و دارای حق وتو است. فرانسه یک کشور دارای تسلیحات هسته ای است.
حدود ۶۴ درصد از مردم فرانسه کاتولیک، ۲۸ درصد بدون دین، و ۳ درصد پروتستان هستند. فرانسه کشوری سکولار است که در آن دین به طور کامل از سیاست جداست.

طی ۵۰۰ سال گذشته فرانسه از قدرت‌های بزرگ فرهنگی، اقتصادی، و نظامی در جهان بوده و در اروپا و دیگر بخش‌های جهان نفوذ سیاسی داشته ‌است. در خلال سده‌های ۱۷ و ۱۸ میلادی، فرانسه بخش‌هایی از شمال آفریقا و جنوب شرق آسیا را مستعمره خود ساخت و در سده نوزدهم و اوایل سده بیستم با گسترش مستعمراتش دومین امپراتوری بزرگ استعماری را در جهان تشکیل داد.

مصرف مواد مخدر در میان عموم مردم و جوانان:

بررسی های کلی انجام شده در فرانسه نشان می دهد که حشیش عمده ترین ماده غیرقانونی است که به طور گسترده ای مصرف می شود. با وجود افزایش میزان شیوع حشیش در طول زندگی در میان افراد 64-15 ساله از 5/22% در سال 2000، به 1/32% در سال 2010 مصرف این ماده در سال 2011 ثابت ماند. میزان شیوع سال گذشته 4/8% در سال 2000 و 4/8% در سال 2020 بود. کوکائین دومین ماده مخدریست که به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است با میزان شیوع 7/3% در طول زندگی در سال 2010. میزان شیوع کوکائین در طول زندگی افزایش یافته است (6/2% در سال 2005؛ 6/1% در سال 2000) و بر خلاف حشیش میزان شیوع سال گذشته نیز افزایش یافته است (از 2/0% در سال 2000 به 6/0% در سال 2005، 9/0% در سال 2010)
شیوع مصرف حشیش و کوکائین در میان جوانان بسیار بالاتر است. میزان شیوع در سال 2010 برای افراد 34-15 ساله 1/45% برای حشیش و 6% کوکائین بوده است.

بر طبق مطالعات پروژه بررسی مدارس اروپا (در مورد الکل و دیگر مواد مخدر) که در سال 2011 در بین جوانان 15 تا 16 ساله انجام گرفت، 39% این جوانان حداقل یک بار در طول عمر خود مصرف ماری جوانا یا حشیش را تجربه کرده اند (31% در 2007)؛ شیوع مصرف تدخینی در طول زندگی 12% بود (در 2007 هم همین میزان بود)؛ مصرف کوکائین 4% بود (5% در سال 2007), 4% برای آمفتامین (همان میزان سال 2007) و 3% برای اکستازی (4% در سال 2007)

پیشگیری:
پیشگیری از مصرف مواد مخدر در فرانسه در سطح مرکزی توسط هیئت های بین وزارتخانه ای برای مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر (MILDT) هماهنگ می شود که سرویس نخست وزیران مسئول توسعه برنامه های عمل ملی (دستورکار ملی) و هماهنگی اجرای آنها و ارتباط با وزارتخانه های ذیصلاح می باشد. آخرین طرح برای بازده زمانی 2011-2008 به تصویب رسید. وزارت آموزش و پرورش ملی یکی از عاملان اصلی در زمینه پیشگیری است، در حالی که سیستم بیمه درمانی ملی فرانسه نیز بودجه لازم برای پیشگیری را فراهم می کند. در سطح غیرمتمرکز، فعالیت های پیشگیری توسط تعداد زیادی از عاملان محلی (معلمان، سازمانهای غیر دولتی، افسران پلیس و غیره) انجام و توسط مدیران پروژه مواد مخدر هماهنگ می شود. MILDT کمک های مالی لازم برای اجرای اولویت های پیشگیری ملی در سطح ملی (مناطق، شهرها) را تامین می کند.

استراتژی پیشگیری فرانسه تمام مواد روانگردان، هم قانونی و هم غیرقانونی، بر طبق چارچوب کلی کاهش آسیب دربرمی گیرد. استراتژی های زیست محیطی در مورد مصرف الکل و توتون به خوبی توسعه یافته و مورد حمایت سیاسی قابل توجهی می باشد.

پیشگیری جهانی عمدتاً در محیط مدرسه با جامعه آموزشی درگیر در هماهنگ کردن و اجرای فعالیتهای پیشگیرانه انجام می شود. در سال 2010 MILDT و وزارت آموزش و پرورش راهنمای مداخله در مورد پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر در محیط مدرسه را به روزرسانی کردند. در سال 2008، موسسه ملی پیشگیری و آموزش بهداشت (INPES) بهترین رهنمودهای عمل برای پرداختن به بهداشت و رفتارهای پرخطر در محیط مدرسه را منتشر کرد.

در این خصوص دو سند در مدارس ابتدایی و متوسطه توزیع شد. استفاده از آنها به شدت مورد تشویق قرار می گیرد، اما اجباری نیست. تمرکز اصلی فعالیت های پیشگیری مبتنی بر مدرسه، توسعه مهارتهای فردی و اجتماعی به منظور مقاومت در برابر مصرف مواد مخدر می باشد. پیشگیری گزیده و مشخص عمدتاً مسئولیت سازمانهای تخصصی است. از سال 2005 تا کنون 250 کلینیک سرپایی سوء مصرف حشیش در سر تا سر فرانسه به منظور انجام مداخله زود هنگام بازگشایی شده است.

مشکل مصرف مواد مخدر:

آخرین برآورد مشکل مصرف مواد مخدر با استفاده از منابع اطلاعاتی متعدد و سه روش تا سال 2011 موجود می باشد. تخمین زده شده که بین 274000 و 360000 نفر مصرف کننده مواد مخدر در فرانسه در سال 2011 وجود داشته است. (ساکنان این کشور در رده سنی 64-15) این تخمین بالاتر از آمار سال 2006 است.

تا سال 2012 مرکز اروپایی نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر (EMCDDA) مصرف تزریقی مواد مخدر و یا مصرف منظم / طولانی مدت مواد مخدر، کوکایین و آمفتامین را به عنوان مشکل مصرف مواد مخدر تعریف کرد. اکستازی و حشیش در این طبقه بندی گنجانده نشده است.

تقاضای درمان:

در سال 2011 تعداد کل 47519 نفر متقاضی درمان بودند که 11192 نفر متقاضیان جدید بودند. از بین کل متقاضیان درمان 8/47% حشیش، 7/40% اپیودها و 9/6% کوکایین مصرف می کردند. از بین متقاضیان جدید درمان 1/71% حشیش، 2/20% اپیودها (عمدتاً هروئین) و 1/5% کوکائین مصرف می کردند.

کاهش آسیب :

برنامه کلی دولتی برای مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر برای بازده زمانی 11-2008، کاهش آسیب یکی از 5 محور اصلی که استراتژی مبارزه با مواد مخدر بر اساس آن بنا شده، قرار می دهد. از سال 2004، سیاست کاهش آسیب در مقررات بهداشت عمومی و حوزه قضایی دولت گنجانده شده است. کاهش آسیب به طور رسمی به عنوان فرآیند جلوگیری از انتقال عفونت، مرگ و میر ناشی از مصرف بیش از حد تزریق وریدی مواد مخدر، و آسیب های اجتماعی و روانی مرتبط با اعتیاد به مواد مخدر بوسیله موادی که در زمره مواد مخدر طبقه بندی شده اند، تعریف می شود.

خدمات مربوط به کاهش خطر و ریسک در فرانسه، به منظور تکمیل مراکز تخصصی درمان مواد مخدر اجرا شده است. شبکه ای از 135 سازمان که کمک های مالی خود را از سیستم تامین اجتماعی فرانسه دریافت می کنند جزء مهمی از این خدمات را تشکیل می دهند. خدمات کاهش آسیب ارائه شده عبارتند از: فروش آزاد سرنگ در داروخانه ها (از 1987)؛ برنامه های تعویض و مبادله) سرنگ (135 در سال 2009) و خدمات اورژانس و مخازن متادون به منظور بهبود دسترسی به درمان جایگزین.

تیم های توسعه و مقدماتی پیشتر ارائه خدمات به مصرف کنندگان مواد مخدر را بهبود بخشیده اند. سرنگ ها در 276 دستگاه توزیع موجود بوده و داروخانه ها sterikit ها را با یارانه دولتی می فروشند. (آخرین اطلاعات موجود مربوط به sterikit : 7/4 میلیون در سال 2010). بطور کلی سیستم کاهش آسیب و خطر تا حدی بدلیل فروش سرنگ از طریق داروخانه ها، بیشتر خاک فرانسه را پوشش می دهد. در سال 2011 تعداد تخمینی سرنگ های توزیع شده یا فروخته شده به معتادان تزریقی در فرانسه 8/13 میلیون سرنگ بود که 8/4 میلیون آین سرنگ ها توسط سازمان های متخصص توزیع شده است (برنامه های سوزن و سرنگ و دستگاه های توزیع کننده). اقدامات صورت گرفته در حوزه کاهش آسیب گسترش یافته و روندهای مصرف مواد مخدر در کشور را دنبال می کند. استشمام و کیت پایه برای مصرف کنندگان کراک نیز در دسترس می  باشد.

قوانین ملی مواد مخدر:

در سال 2012، دستورالعمل ایجاد استراتژی کیفری برای جرائم مواد مخدر تصریح کرد که هنگام صدور حکم، دادگاه باید همه عناصری که مصرف ساده اعتیاد به مواد مخدر را نشان می دهند، اصل تناسب با در نظر گرفتن جدی بودن اتهام جرم، خواستار پاسخ کیفری سیستماتیک و اقدامات قضایی موثر و فزاینده را به حساب بیاورند. برنامه های کاربردی از اقدامات آموزشی و بهداشتی برای قوانین مربوط به جرائم ساده مواد مخدر و برای افراد زیر سن قانونی اولویت بندی شده است.

استفاده یا در اختیار داشتن مواد مخدر در فرانسه، جرم جنایی محسوب می شود. این قانون بخودی خود نه برای در اختیار داشتن مواد چه برای استفاده شخصی و چه برای قاچاق و نه بر اساس نوع ماده مخدر تمایزی قائل می شود. با این حال دادستان اتهامی را در رابطه با مصرف یا قاچاق مواد مخدر بر مبنای مقدار مواد مخدر یافت شده،  در زمینه نمونه مورد بررسی انتخاب می کند. مجرمی با اتهام استفاده شخصی با حکم زندان بمدت حداکثر یک سال و جریمه ای به میزان 3750 یورو مواجه می باشد. هرچند ممکن است در موارد جزئی و بی اهمیت از پیگرد قانونی صرفنظر شود و یا در طی یک روند دادرسی ساده جریمه ای به میزان 1875 یورو در نظر گرفته شود. که این مجازات یا پیگرد ممکن است به شکل پرداخت داوطلبانه جریمه یا انجام کار مفید بدون دستمزد در اجتماع باشد. دادستان  ها ممکن است روش های درمانی را برای مجرمین کوچک، چه برای مصرف شخصی مواد مخدر و چه برای جرائم کوچک دیگر، در اولویت قرار دهند. بخشنامه ای به دادستان ها در سال 2005 اعلام کرد که هر اقدام قانونی قبل از دادگاه باید استثنا باقی بماند، اما بخشنامه جدیدی در 9 می 2008 ، سیاست نوینی را تعریف کرد. معتادان به مواد مخدر باید تزریق درمانی که آنها را بسمت درمان قطعی سوق می دهد، دریافت کنند. مصرف کنندگان در شرایط بدتر و سخت تر ، مانند رانندگان یا افراد واقع در موسسات آموزشی بعلاوه کسانی که دوباره مرتکب جرم می شوند، بهتر است که زندانی شوند. مصرف کنندگان در موارد ساده ممکن است که ابتدا اخطاری را دریافت کنند، اما این اخطار معمولا با دوره اجباری آگاهی از مواد مخدر همراه می باشد.این دوره در مارس 2007 معرفی شد که مجرمان غیر معتاد مجبور به پرداخت 450 یورو برای آن بودند.

مجازات قاچاق مواد مخدر حبس تا ده سال یا تا پایان عمر در مورد جرائم بسیار جدی و جریمه ای بمیزان 7600000 یورو می باشد.

استراتژی ملی مواد مخدر:

برنامه کاری دولت برای مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر برای دوره سال های 2011-2008 به تصویب رسید. این طرح شامل 193 مورد اقدامات پوشش دهنده حوزه های کاهش تقاضای مواد مخدر، کاهش عرضه مواد مخدر، بعلاوه موضوعات کلیدی مربوط به مواد مخدر از جمله همکاری های خارجی، تحقیق، هماهنگی سیاست های داخلی، مسائل مربوط به نظارت و ارزیابی می باشد.

موضوع اصلی این طرح تمرکز مجدد بر پیشگیری با هدف جلوگیری از شروع مصرف مواد مخدر و سوء مصرف الکل و کاهش مقبولیت روزمره آنها بود. در این راستا بر موارد زیر تاکید شد:

پیشگیری و بخصوص یادآوری کردن قوانین مربوط به مواد مخدر به افراد و نقش محوری پدر و مادر
پیام ها ی آگاه کننده با هدف اجتناب از یا به تاخیر انداختن مصرف آزمایشی مواد مخدر غیرقانونی، الکل و تنباکو   ( از جمله اقدامات در نظر گرفته شده ممنوعیت فروش الکل یا دخانیات به افراد زیرسن قانونی و ممنوعیت قیمت ثابت یا پیشنهادهای “همه می توانند مشروب بنوشند” و مصرف آزادانه دخانیات و الکل می باشد.)
تلاش های صورت گرفته برای نشان دادن منابع عرضه عبارتند از:

تشدید مبارزه با عرضه حشیش (بخصوص کشت داخلی) و سوء استفاده از داروهای روانگردان
افزایش همکاری پلیس بین المللی بین کشورهای عضو اتحادیه اروپا و کشورهای حاشیه ساحل جنوبی دریای مدیترانه
برنامه کاری جدید دولت علیه مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر در حال حاضر در حال توسعه می باشد و پس از آن در سطح دولت مورد توافق قرار خواهد گرفت.

مکانیسم هماهنگی در زمینه مواد مخدر :

کمیته میان وزیران مواد مخدر، تصمیمات دولت در تمام حوزه های مربوط به مشکل مواد مخدر را آماده و نیز طرح ملی مواد مخدر را تصویب می کند. این کمیته تحت اختیار نخست وزیر بوده و متشکل از وزیران و منشی های دولت می باشد.

ماموریت میان وزیران برای مبارزه با مواد مخدر و اعتیاد به مواد مخدر (MILDT) تصمیمات این کمیته را آماده، هماهنگ و تا حدی اجرا می کند. همچنین مدیران پروژه داخلی مسئول اجرای طرح ملی هستند.

بازار مواد مخدر در فرانسه:

فرانسه یک منطقه ترانزیت برای قاچاق مواد مخدر به کشورهای هلند، بلژیک، انگلستان و ایتالیا می‌باشد. در فرانسه همچون بیشتر کشورهای اروپا، حشیش در دسترس‌ترین و دست یافتنی ترین ماده مخدر غیرقانونی است. گیاه حشیش (ماری جوانا) تنها ماده غیر قانونیست که در فرانسه تولید می شود، با این حال تجارت مرزی (قاچاق) گیاه حشیش (ماری جوانا) از بلژیک و هلند به فرانسه نیز گزارش شده است. روغن حشیش عمدتاً در مراکش تولید شده و از طریق اسپانیا وارد فرانسه می شود. بازار روغن حشیش به نظر می رسد کمتر پویا باشد.
با توجه به رقابت تولید حشیش در داخل کشور و عملیات گسترده اجرای قانون که همه این موارد هزینه ها را افزایش داده و سودآوری عملیات قاچاق را کاهش داده، با این حال روغن حشیش همچنان اصلی‌ترین ماده مخدریست که به فرانسه قاچاق می شود، حتی اگر برخی از سازمانهای سنتی قاچاق روغن حشیش کار خود را بر عملیات سودآورتری همچون قاچاق کوکائین متمرکز کنند. هروئین تولید شده در افغانستان به طور عمده از طریق مسیر بالکان به فرانسه وارد می شود و در دسترس بودن آن در سالهای اخیر افزایش یافته است. در دسترس بودن کوکائین نیز همچنان در این کشور بالاست و این ماده مخدر مستقیما از آمریکای جنوبی از طریق مسیر دریایی و یا از طریق پیک هایی از بلژیک، هلند و اسپانیا به فرانسه وارد می شود. محرک های مصنوعی عمدتاً از بلژیک، هلند، یا آلمان هر چند در مقادیر کم به فرانسه قاچاق می شوند.

INCSR :

جزایر کارائیب فرانسه به عنوان نقاط انتقال مواد مخدر و قاچاق آن بوسیله کشتی از طریق هوا و دریا از آمریکای جنوبی و مرکزی به سمت اروپا و تا حد کمتری به ایالات متحده آمریکا استفاده می شوند.  همچنین کشت ماری جوانا بطور محدود برای مصرف داخلی وجود دارد. گستره جغرافیایی گسترده ای از دریای کارائیب و نزدیکی بخش فرانسوی کارائیب به کشورهای دیگر با اجرای قانون نسبتاً سهل گیر و فساد داخلی این کشور، روند قاچاق مواد مخدر در منطقه را تسهیل می کند.

به طور خاص، مارتینک و گوادلوپ نقاط عمده انتقال مواد مخدر توسط کشتی هایی هستند که از این منطقه می گذرند؛ که از این نقاط در درجه اول کوکایین، حشیش و اکستازی وارد کشور می شود. بیش از نیمی از کشفیات کوکایین در فرانسه در ساحل این دو جزیره صورت می پذیرد. آمار رسمی سال 2012 در حال حاضر در دسترس نیست، اما در ژانویه 2012، دفتر مرکزی مبارزه با قاچاق مواد مخدر فرانسه (OCRTIS) با کمک نیروی دریایی فرانسه 2/1 تن کوکایین از دو قایق بادبانی، دورتر از ساحل شرقی مارتینیک کشف و ضبط شد. درماه می، مقامات فرانسوی 174 کیلوگرم کوکایین از یک قایق بادبانی در سواحل مارتینیک کشف و ضبط کردند و چهار تبعه کروات را دستگیر کردند که بخشی از شبکه بزرگ قاچاق مواد مخدر به اروپا می باشند. هر دو کشف صورت گرفته حاصل تحقیقات انجام شده در همکاری با مقامات آمریکایی بوده است. گویان و جزائر مارتینیک، گوادلوپ فرانسه، قسمت فرانسوی سنت مارتین و سنت بارتلیمی، تمام بخش های خارج از کشور فرانسه و تابع قانون فرانسه است. همه این مناطق سیاستهای فرانسه و برنامه های مربوط به درمان اعتیاد به مواد مخدر و کاهش تقاضای داخلی را دنبال می کنند. همچنین آنها به تمام کنوانسیون های دو جانبه و بین المللی که توسط فرانسه امضا شده، پایبند بوده و در برنامه های همکاری های منطقه ای که توسط اتحادیه اروپا آغاز و حمایت مالی شده، شرکت می کنند. دولت بخش می تواند منابع اضافی را از دولت مرکزی در مبارزه علیه قاچاق مواد مخدر درخواست کند. قوه قضاییه پلیس فرانسه، ژاندارمری و خدمات گمرکی نقش عمده ای در اجرای قانون مبارزه با مواد مخدر در بخش های خارج از کشور فرانسه بازی می کنند.