شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

مقابله با مواد مخدر مانع تضعیف سرمایه اجتماعی می‌شود

استاندار کرمانشاه مواد مخدر را سرچشمه آسیب‌های اجتماعی دانست، گفت: قوت قلب کشور، سرمایه اجتماعی است که باید مانع آسیب‌دیدن آن شد.

در این نشست که با محوریت استان کرمانشاه به ریاست بازوند استاندار کرمانشاه و با حضور معاون قضائی دادستان کل کشور، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور و مسؤولان قضائی، سیاسی امنیتی استان‌های همجوار برگزار شد، ضمن ارائه پیشنهادات و طرح‌هایی برای مقابله موثرتر با مواد مخدر، بر تشدید روند اقدامات مقابله‌ای با تولید و توزیع کنندگان مواد مخدر تاکید شد.

همچنین در این نشست منطقه‌ای، بر به روز شدن قوانین بازدارنده، پرداخت به ریشه‌های اجتماعی و فرهنگی گرایش به مواد مخدر و تجهیز استان‌ها به امکانات بیشتر برای مقابله با توزیع کنندگان مواد مخدر تاکید شد.

استاندار کرمانشاه در این نشست، اظهار داشت: کم‌رنگ جلوه‌دادن مبارزه با مواد مخدر ۲ پیامد منفی کاهش سرمایه اجتماعی و کم‌رنگ شدن حس حکومت‌داری در مردم است که باید از آن جلوگیری کرد.

هوشنگ بازوند مواد مخدر را چالشی دانست که امروز بشریت با آن مواجه است و در این رابطه، افزود: کشورهای خاورمیانه بیشتر با این چالش درگیر هستند، در استان کرمانشاه نیز مناطق آلوده‌ای جود دارند و این یک واقعیت است.

وی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی تهدیدها را به فرصت تبدیل می‌کند، ادامه داد: طی ۲۲ بهمن‌ماه سال گذشته مشاهده شد که با افزایش ۴۰ درصدی سرمایه اجتماعی چه قوت قلبی به مسؤولان داده شد و اقدامات دشمنان را بی‌اثر کرد، وظیفه مسؤولان حفظ و تقویت سرمایه اجتماعی است.

این مقام عالی دولت در استان کرمانشاه مواد مخدر را سرچشمه آسیب‌های اجتماعی دانست، گفت: قوت قلب کشور، سرمایه اجتماعی است که باید مانع آسیب‌دیدن آن شد.

وی تصریح کرد: تضعیف حس حکومت‌داری در بین مردم، یکی از پیامدهای منفی کم جلوه‌دادن مبارزه با مواد مخدر است، مردم نباید حس کنند که هرکس هر کاری خلاف قانون را بخواهد می‌تواند انجام دهد.

بازوند در پایان با اظهار امیدواری، گفت: امیدواریم نتیجه جلسات هم‌اندیشی بین استان‌ها پشتوانه سرمایه اجتماعی باشد و به تقویت حس حکومت داری در میان مردم بیانجامد.

*نشانه‌های مثبتی از کاهش آسیب ها در کرمانشاه وجود دارد

معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار کرمانشاه نیز با تاکید بر اینکه حرکت استان به سمت کاهش قابل توجه آسیب‌های اجتماعی است افزود: با فعالیت‌های اجتماعی و مداخله‌گری‌ها اقدامات مطلوبی شکل گرفته، به طوری که شاهد نشانه‌های مثبتی از کاهش آسیب‌ها در استان هستیم.

محمد‌ابراهیم الهی‌تبار گفت: ۱۱ محله از ۱۳ محله کرمانشاه که سکونت‌گاه غیررسمی هستند در پوشش دفاتر تسهیل‌گری قرار دارند و روز گذشته نیز یکی از محلات حاشیه‌نشین استان در کنگاور بنام غم‌تسلی تخریب شد و ساکنان آن به مساکن مناسب منتقل شدند.

وی ادامه داد: از دیگر نشان‌های نتیجه بخشی مداخلات، کاهش ۸.۵ درصدی طلاق و رشد ۲ درصدی ازدواج در استان بوده است، آمار خودکشی، برخلاف آنچه که اخیرا مدیرکل استانداری خوزستان در رسانه‌ها گفته، در سال گذشته ۱۴ درصد کاهش داشت و سال ۹۷ نیز نسبت به سال ۹۶ باز هم کاهش داشته است.

الهی‌تبار تصریح کرد: در موضوع نقاط بحرانی، شهرستان هرسین در استان کرمانشاه نقطه هدف قرار گرفته که با اقدامات فرهنگی و اجتماعی پیش گرفته شده تلاش داریم که شاخص‌های این شهرستان به نقطه مطلوب برسد.

 

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …