یکشنبه , ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

روغن حشیش و عوارض آن

حشیش یا روغن حشیش ممکن است به عنوان شکلی از ماری جوانا دارویی(پزشکی) مصرف گردد و در کشورهایی که ماری جوانا قانونی شده است، اجازه مصرف آن وجود دارد. آن را به صورت خوراکی، استعمال یا به روش های دیگر مصرف می کنند. ماده و عنصر تحریک کننده مغز (روانگردان) موجود در حشیش و ماری جوانا (THC[۱]) است.

در این گزارش به این موضوع اشاره خواهیم کرد که (THC) موجود در روغن حشیش، پس از مصرف چه مدت در بدن فرد باقی می ماند و چه تاثیراتی بر بدن میگذارد.

حشیش، روغن حشیش و گراس (گُل)

دانستن تفاوت حشیش و سایر اشکال ماری جوانا در واقع دانستن بخشی از این موضوع است که مصرف آن چه مدت بر روی فرد اثر خواهد گذاشت. اساساً گراس یک شکل از ماری جوانای بدون تجزیه(فرآیند سازی) محسوب می شود، که شامل برگ ها و غنچه های گیاه گُل ساتیوا (شاهدانه ساتیوا) و گُل ایندیکا (شاهدانه ایندیکا) است. تنها راه تهیه گراس خشک کردن برگ ها و غنچه های این گل ها است.

تهیه ماری جوانا ساخته شده از صمغ (رزین) غنچه هر نوع گیاه کانابیس که از حلال ها استخراج می گردد، حشیش گویند. روغن حشیش یک شکل غلیظ شده روغن کانابیس است که قوی ترین شکل ماری جوانا از زمان غلظت بسیار بالا آن محسوب می گردد، به اندازه یک سکه یک پوندی از ماری جوانا فقط یک اونس ( معادل یک شانزدهم یک پوند) یا دو اونس حشیش یا روغن حشیش به دست می آید.

به دلیل این که حتی در تولید قانونی روغن حشیش، در تجزیه ماری جوانا به روغن حشیش استانداردسازی نمی گردد، تشخیص این موضوع مشکل خواهد بود که چه مقدار عنصر فعال در روغن حشیش موجود است. روغن حشیش در همه جا حاوی ۱۵ الی ۶۰ درصد THC فعال می باشد.

چگونه (THC) بر روی بدن شما اثر می گذارد؟

پس از استعمال ماری جوانا یا روغن حشیش، THC به سرعت وارد گردش خون شما می گردد. در عرض چند دقیقه شما اثرات آن را  حس می کنید و این اثرات در ۳۰ دقیقه شما را در اوج سرخوشی نگه می دارد. اگر ماری جوانا و حشیش به صورت خوراکی مصرف گردد، دیرتر جذب خون شما می شود که معمولاً از ۲۰ دقیقه تا یک ساعت و نیم زمان می برد[۲].

اگرچه به مدت ۲۴ ساعت ممکن است برخی اختلالات ایجاد شود، اما ممکن است اثرات مصرف آن  بعد از دو تا سه ساعت، احساس کنید که به یکباره در سیستم بدن شما، رفع شده است. چهارچوب زمانی بسیار متغیر است و بستگی به میزان غلظت (THC) دارد که در بالا  ذکر شده است که هیچ استانداردسازی برای روغن حشیش در نظر گرفته نمی شود حتی در کشورهایی که به طور قانونی تولید و خرید و فروش می شود.

اگر شما یک مصرف کننده ساده (خفیف) ماری جوانا هستید، با مصرف یا استعمال محصولات حاوی THC ، عوارض آن بر روی توجه، تمرکز و فعالیت حافظه معمولاً ۶ ساعت پس از مصرف یا استعمال آن رفع می شود. در طول این مدت بر فعالیت های روانی شما تأثیر می گذارد، بنابراین در این شرایط نبایست رانندگی یا هدایت وسیله ای را به عهده بگیرید.

حتی اگر شما ماری جوانا را با دستور پزشکی مصرف کنید،  به عنوان رانندگی در حالت مستی مقصر شناخته می شوید.

اگر یک مصرف کننده سنگین محسوب می شوید، عوارض به جای مانده از مصرف به مدت ۲۸ روز پس از خودداری از  مصرف فرآورده های حاوی THC در بدن باقی می ماند.

عوارض جانبی

عوارض جانبی روغن حشیش شامل موارد زیر می باشد:

  • افزایش ضربان قلب
  • قرمزی چشم ها
  • خشک شدن دهان
  • افزایش اشتها
  • گشادگی رگ ها، گشاد شدن رگ های خونی شما که کاهش فشار خون را به همراه می آورد.

به دلیل غلظت نامشخص THC در روغن حشیش، در مورد میزان مصرف آن برای مقاصد پزشکی می بایست هوشیار باشید. مصرف در دوزهای بالاتر منجر به عوارض جانبی زیر می گردد[۳] :

  • هذیان گویی
  • بیماری پارانویا ( روان پریشی)
  • تغییر خُلق و خو
  • مشکلات حافظه
  • تغییر احساسات

خوشبختانه، این عوارض در طی چند ساعت ازبین می رود.

تداخلات دارویی

احتمال تداخلات دارویی با سایر مواد اعتیادآور از جمله الکل وجود دارد که باید از آن پرهیز شود. THC موجود در حشیش   می تواند با تعدادی از داروها از جمله داروهای رقیق کننده خون و داروهای ضد افسردگی و بسیار داروهای دیگری تداخل کند. در زمان مصرف هر دارویی با پزشک درباره مصرف روغن حشیش و سایر فرآورده های حاوی THC مشورت کنید به دلیل این که ممکن است دوز های مصرفی شما را تحت تأثیر قرار دهد[۴].

چه مدت THC در بدن شما باقی می ماند؟

اینکه چه مدت THC در بدن شما باقی می ماند بستگی به فاکتورهای مختلفی دارد از جمله سن، وزن، میزان چربی بدن فرد، متابولیسم و این که چند دفعه و چه مقدار حشیش مصرف می کنید. گاهی اوقات THC در جریان خون شما به سرعت به بالای ۸۰ ماده شیمیایی مختلف متابولیسم (سوخت و ساز یا دگرگشت) می شود که به آن متابولیت ها گویند. بخشی از این مواد شیمیایی سپس در ادرار شما دفع می گردد[۵].

اما THC و متابولیت های مختلف آن در چربی های بدن ذخیره می شوند و این ها در بدن شما به مدت طولانی باقی می مانند. این متابولیت ها انباشت می شوند، بنابراین اگر شما هر روز روغن حشیش مصرف کنید، انباشت بسیار زیادی از THC در بدن خود خواهید داشت و دفع آن ها از بدن شما زمان بسیار زیادی طول خواهد کشید[۶].

بعضی از THC های انباشت شده، غیرقابل تغییرهستند، بنابراین زمانی که از داخل چربی ها به سمت بدن شما آزاد می شوند، دوباره  می توانند خاصیت روان گردان خود را اعمال کنند و همچنین متابولیسم  شوند و در ادرار شما دفع گردند. نیمه عمری THC موجود در چربی حدود ۱۰ تا ۱۳ روز است، یعنی در این مدت نیمی از مقدار اصلی آن باقی مانده است[۷].

عموماً، میزان THC موجود در آزمایش ادرار در هر وعده مصرف به شرح ذیل است:

  • یکبار مصرف: ۳ روز
  • مصرف متوسط (۴ بار در یک هفته): ۵ روز
  • مصرف روزانه: ۱۰ روز
  • مصرف روزانه به مدت طولانی: ۳۰ روز

همچنین THC می تواند در فولیکول های موی شما انباشت شود که تا ۹۰ روز کشف آن زمان می برد[۸].

 

منابع :

American Association for Clinical Chemistry. Drug Abuse Testing. Lab Tests Online.

Crean RD, Crane NA, Mason BJ. An Evidence-Based Review of Acute and Long-Term Effects of Cannabis Use on Executive Cognitive FunctionsJournal of Addiction Medicine. ۲۰۱۱;۵(۱):۱-۸. doi:10.1097/adm.0b013e31820c23fa.

Mayo Medical Laboratories. Marijuana Δ۹-Tetrahydrocannabinol (THC). Mayo Clinic.

National Institute on Drug Abuse. Marijuana: Facts for Teens. National Institutes of Health.

Jacquette D, Allhoff F. (Editors). Cannabis: Philosophy for Everyone. West Sussex: Wiley-Blackwell. 2010.

[۱] tetrahydrocannabinol

[۲] Sharma P, Murthy P, Bharath MM. Chemistry, metabolism, and toxicology of cannabis: clinical implications. Iran J Psychiatry. ۲۰۱۲;۷(۴):۱۴۹–۱۵۶.

[۳] National Institute on Drug Abuse. Effects of Marijuana on Brains and Bodies

[۴] Sharma P, Murthy P, Bharath MM. Chemistry, metabolism, and toxicology of cannabis: clinical implications. Iran J Psychiatry. ۲۰۱۲;۷(۴):۱۴۹–۱۵۶.

[۵] Oberbarnscheidt T, Miller NS. Pharmacology of MarijuanaJ Addict Res Ther S11:012. doi:10.4172/2155-6105.1000S11-012

[۶] Oberbarnscheidt T, Miller NS. Pharmacology of MarijuanaJ Addict Res Ther S11:012. doi:10.4172/2155-6105.1000S11-012

[۷] Oberbarnscheidt T, Miller NS. Pharmacology of MarijuanaJ Addict Res Ther S11:012. doi:10.4172/2155-6105.1000S11-012

[۸] Oberbarnscheidt T, Miller NS. Pharmacology of MarijuanaJ Addict Res Ther S11:012. doi:10.4172/2155-6105.1000S11-012

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

خیز بلند آلمان برای قانونی کردن مصرف مواد مخدر

قانونی شدن تولید، تجاری سازی و مصرف انواع مخدر-محرک در نقاط مختلف جهان تبدیل به …