دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

کوکائین؛ ماده سفید کشنده

یکی از رایج‌ترین مواد مخدر  در میان نسل جوان، ماده سفید رنگی به نام کوکائین است. نخستین بار در مراسم‌های اجتماعی یا مذهبی در آمریکای لاتین از برگ گیاه کوکا جهت کاهش خستگی، افزایش قوای جسمانی و ایجاد حس شادی و سرخوشی استفاده می‌کردند. این ماده تنها برای ایجاد حس شادی استفاده نمی‌شود بلکه به عنوان مخدر نیز مورد بهره قرار می‌گیرد. متاسفانه برخی نوجوانان و جوانان به‌ویژه افرادی که جزء طبقات بالای جامعه محسوب می‌شوند برای تغییر حال عمومی خود و یا گذراندن دقایقی به شادی و سرخوشی به سمت استعمال این ماده کشنده کشیده می‌شوند. نکته تاریک این گمراهی ترویج این ماده پر خطر از سوی افرادی همچون زیگوند فروید به عنوان مسکن و عالم آرامش افراد است! در این یادداشت سعی می‌کنیم ضمن معرفی این مواد، به شرح برخی آثار زیان‌بار و کشنده کوکائین بپردازیم.

کوکائین یا همان کوک یک نوع محرک قوی و اعتیاد آور است به غیر از مصارف تفریحی از آن برای ایجاد بی‌حسی پیش از عمل جراحی نیز استفاده می‌کنند. کوکائین خیاباتی که معمولا از سوی خرده فروش‌ها در میان مصرف کنندگان عرضه می‌شود؛ دارای ناخالصی‌هایی همچون نشاسته و شکر است. معمولا این مواد به وسیله اسکانس و از راه بینی استنشاق می‌شود. تدخین و تزریق کوکائین نیز دیگر راه‌های مصرف این ماده محرک است. معمولا تاثیر مدل استنشاقی بین ۱۵ الی ۳۰ دقیقه و مدل تزریقی آن بین ۵ الی ۱۰ دقیقه تاثیر آن بر روی فرد باقی می‌ماند.

متاسفانه این تصور غلط در میان برخی افراد وجود دارد که مصرف کوکائین خطری برای بدن ندارد اما دانش پزشکی و تجربه افراد معتاد خلاف این مدعا را ثبات می‌کند. کسانی که اقدام به استعمال مواد می‌کنند خود را در معرض خطرهایی همچون افزایش تپش قلب، مختل شدن عملکرد گیرنده‌های عصبی، تشنج، حمله قلبی، سکته مغزی، حالت تهوع، دل درد، روان پریشی، گشادی مردمک چشم، کاهش وزن، بی‌خوابی، درد قفسه سینه، مشکل تنفسی، تعرق شدید و پارانویا می‌شود. همچنین بیش مصرفی این پودر سفید رنگ می‌تواند موجب تغییر حالت جسمی و مرگ فرد معتاد شود. دیگر خطری که افراد معتاد به کوکائین را تهدید می‌کند، موضوع تزریق مشترک این مواد توسط چندین مصرف کننده است. تکرار این عمل پر خطر می‌تواند سبب ابتلاء و شیوع ویروس ایدز در میان مصرف‌کنندگان شود.

شاید عمده مشکل ترویج این ماده در میان بسیاری از افراد، ترویج کوکائین از سوی جامعه پزشکی باشد. با آنکه پزشکی نوین موفق شده است تا برای درمان بسیاری از بیماری‌ها درمان‌ها یا داروها مفیدی تولید کند اما گاهی اوقات برخی داروهایی که از سوی جامعه پرشکی معرفی می‌شود شاید تواند برخی دردها را کاهش یا تخفیف دهد اما موجب بروز ده‌ها درد در بدن افراد می‌شود. ریتالین، مورفین، کانابیس، کوکائین، اکستازی و … از جمله موادی هستند که پیش از این برای درمان دردهایی مانند رفع افسردگی، خستگی یا ایجاد حس سرخوشی تجویز می‌شده است اما پس از مدتی بعد از مشخص شدن عوارض این مواد آنها را از چرخه مصرف کنار گذاشته یا آنکه تجویز آن را صرفا محدود به دستور پزشک کردند.

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …