شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

ترجمه گزارش جهانی مواد مخدر در سال ۲۰۲۰

موسسه کادراس در پایان سال ۱۳۹۹ اقدام به ترجمه «گزارش جهانی مواد مخدر در سال ۲۰۲۰» کرد. این مجموعه ۶ جلدی شامل طیفی ارزشمند از اطلاعات و تحلیل‌‎هایی است که می‌تواند به جامعه جهانی در اجرای توصیه‌های عملیاتی مشخصی کمک کند، از جمله تعهدات دولت‌های عضو در سند نهایی نشست ویژه مجمع عمومی در خصوص مواد مخدر که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد.

 

کتابچه ۱: خلاصه اجرایی، تأثیرات کوید ۱۹ سیاست گذاری ها
نخستین کتابچه از این مجموعه، عمدتاً به بررسی خلاصه ای از یافته های دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل در سال ۲۰۲۰ پرداخته است. طبق این کتابچه مصرف مواد، هم از منظر تعداد کلی مصرف کنندگان و هم نسبت جمعیت مصرف کنندگان، در جهان روبه افزایش است. از سوی دیگر این کتابچه تصریح می کند که در دو دهه گذشته مصرف مواد با سرعت بیشتری در کشورهای درحال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته افزایش یافته است. این امر تا حدی ناشی از رشد جمعیت در این دوره بوده (در این مقطع زمانی رشد جمعیت در کشورهای توسعه یافته ۷ درصد و ۲۸ درصد در کشورهای در حال توسعه) و همچنین رشد سریع جمعیت جوان در کشورهای در حال توسعه. نوجوانان و بزرگسالان جوان بیشترین سهم مصرف را در داشته است. درحالیکه رشد قشر جوان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۸، در کشورهای درحال توسعه ۱۶ درصد بوده این میزان در مدت مشابه برای کشورهای توسعه یافته ۱۰ درصد بوده است.

جهت دانلود کتابچه شماره ۱ اینجا کلیک کنید (ترجمه فارسی)

جهت دانلود کتابچه اصلی اینجا کلیک کنید

کتابچه ۲: مصرف مواد مخدر و پیامدهای آن برای سلامت انسان
کتابچه دوم بر تقاضای مواد تمرکز کرده و نگاهی جهانی به حجم و روند مصرف مواد دارد ( از جمله اختلال های مصرف مواد و پیامدهای آن برای سلامتی افراد) در واقع دومین کتابچه گزارش جهانی مواد مخدر سال ۲۰۲۰ به ارائه شواهدی کمک می‌کند که برای حمایت از جامعه بین‌الملل در اجرای توصیه‌های عملیاتی در زمینه کاهش تقاضای مواد مخدر و درمان مصرف آنها، و همچنین سایر نتایج مرتبط با سلامت از جمله نتایج مندرج در سند نتیجه جلسه ویژه مجمع عمومی در مورد مشکل جهانی مواد مخدر (برگزار شده در سال ۲۰۱۶) به کار خواهد رفت.
این کتابچه مروری جهانی بر میزان و روندهای مصرف مواد مخدر از جمله اختلالات مصرف این مواد و پیامدهای آنها برای سلامت ارائه می‌دهد. در این کتابچه جدیدترین برآورد‌ها به عنوان مبنا به کار گرفته می‌شوند و وضعیت و روندهای کلی استفاده از هر نوع ماده مخدر در بازارهای مصرف‌کننده اصلی در سطح ناحیه‌ای بررسی می‌شود. سپس مسئله تأثیر مصرف مواد مخدر بر سلامت و بهداشت از جمله تعداد جهانی مرگ و میرها و سال‌های «سالم» زندگی که در اثر مصرف مواد مخدر از دست می‌رود مطرح خواهد شد. در قسمت پایانی تحلیلی از تعداد افرادی که مواد مخدر تزریق می‌کنند و افرادی از این گروه که با اچ آی وی و هپاتیت زندگی می‌کنند ارائه نموده است.

جهت دانلود کتابچه شماره ۲ اینجا کلیک کنید (ترجمه فارسی)

جهت دانلود کتابچه اصلی اینجا کلیک کنید

 

کتابچه :۳ عرضه مواد مخدر
سومین کتابچه به زنجیره عرضه مواد می‌پردازد و آخرین برآوردها و روندها درباره تولید و قاچاق، اوپی‌یت‎‌ها، کوکائین، محرک‌های آمفتامینی، و کانابیس را به دست می‌دهد.همچنین باید افزود که این کتابچه گزارش جهانی مواد مخدر سال ۲۰۲۰ به ارائه شواهدی کمک می‌کند که برای حمایت از جامعه بین‌الملل در اجرای توصیه‌های عملیاتی در زمینه کاهش عرضه مواد مخدر و اقدامات مرتبط، اجرای مؤثر و پاسخ به جرائم مرتبط با مواد مخدر از جمله توصیه‌ها و پیشنهادات مندرج در سند نتیجه جلسه ویژه مجمع عمومی در مورد مشکل جهانی مواد مخدر (برگزار شده در سال ۲۰۱۶) به کار خواهد رفت.
در این کتابچه میزان کشت غیرقانونی محصولات و روندهای موجود در قاچاق مواد مخدر در سطح جهانی و منطقه‌ای مرور می‌شود. تحلیل بر اساس نوع مواد مخدر ارائه و در کتابچه با استفاده از آخرین تخمین‌ها به وضعیت و روندهای عمومی عرضه اوپی‌یت‌ها، کوکائین، مواد محرک از نوع آمفتامین و کانابیس می‌پردازد. علاوه بر این، برخی مسائل جدید و نوظهور این بازارها مانند تأثیر تغییرات بر کشت و تولید غیرقانونی محصولات در طول زنجیره تأمین مواد مخدر به بازارهای اصلی مصرف، و بازارهای نوظهور در مسیرهای قاچاق مواد مخدر و فراتر از آن در سایر مناطق نیز مورد بحث قرار می‌گیرد.

جهت دانلود کتابچه شماره ۳ اینجا کلیک کنید (ترجمه فارسی)

جهت دانلود کتابچه اصلی اینجا کلیک کنید

 

کتابچه ۴: مسائل متقاطع: گرایش‌های نوظهور و چالش‌های نوین
در این کتابچه گروهی از مسائل چندوجهی، همچون ماکرودینامیک‌هایی که گسترش و افزایش پیچیدگی بازار مواد را درپی داشته مورد بررسی قرار می‌گیرد و همچنین نگرانی‌هایی که به طور فزاینده در این زمینه در حال زیادتر شدن است نیز از نظر گذرانده می شود، از جمله اینکه این نگرانی ها می توان به بحران جهانی و چند وجهی اوپیوئیدها، تغییرات سریع بازار، شکل گیری بازار مواد روانگردان جدید، استفاده از دارک نت برای عرضه مواد و نیز تحولاتی که در مناطق مختلف به سمت قانونی کردن مصرف غیرپزشکی کانابیس رفته است.
همچنین در این کتابچه شواهدی را برای حمایت از جامعه جهانی در زمینه اجرای توصیه‌های عملیاتی در مورد موضوعات مقطعی در پرداختن و مقابله با معضل جهانی مواد مخدر، به ویژه واقعیت تکامل یافته، روندها و شرایط موجود، و همچنین چالش‌ها و تهدیدهای نوظهور و مداوم، از جمله توصیه‌های مندرج در سند نتیجه جلسه ویژه مجمع عمومی، که در سال ۲۰۱۶ برگزار شد، می‌پردازد.
این کتابچه در ابتدا دینامیک‌های کلان عامل گسترش و افزایش پیچیدگی بازارهای مواد مخدر را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد. عواملی مانند رشد جمعیت، سطح شهرنشینی، سطح درآمد و توزیع آن بررسی می‌شود؛ تعامل بین مواد مختلف در سطح تولید، قاچاق و مصرف در نظر گرفته می‌شود؛ و به این پرسش که آیا تغییرات مشاهده شده در بازارهای مواد مخدر بیشتر تقاضا، عرضه یا نظارت محور است، مورد خطاب قرار گرفته شده است.
با توجه به اینکه بازار اوپیوئیدها بیشترین سرعت تحول در بازار مواد مخدر را دارد، این کتابچه در ادامه یک بررسی به‌روز از آخرین اطلاعات مربوط به بحران چند جانبه اوپیوئید در سطح جهانی را ارائه می‌دهد؛ که در گزارش جهانی مواد مخدر در سال ۲۰۱۹ مورد بررسی قرار گرفته بود. با تمرکز ویژه بر فنتانیل و آنالوگ‌های آن در آمریکای شمالی، و ترامادول در آفریقا و خاورمیانه، تحلیلی از گستره بحران اوپیوئید فراتر از این مناطق نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.
این کتابچه متعاقباً روند اخیر بازار مواد روان‌گردان جدید، از جمله قاچاق، مصرف و گستره جغرافیایی آن‌ها را مرور می‌کند؛ و جدیدترین به روزرسانی ها را در مورد استفاده از شبکه تاریک برای تهیه مواد مخدر، در زمینه دینامیک‌ها و تهدیدهای در حال ظهور، همراه تجزیه و تحلیل تحولات صورت گرفته در طول زمان در بازارهای اصلی فروش مواد مخدر در شبکه تاریک، و روند خرید مواد مخدر توسط مصرف‌کنندگان را ارائه می‌دهد.
در پایان این کتابچه، تحولات جدید در حوزه‌های قضایی که اقداماتی در جهت قانونی کردن مصرف غیر پزشکی کانابیس انجام داده‌اند، مورد بررسی قرار می‌گیرد. این بخش از کتابچه، جنبه‌های مختلف نتیجه یک سالگی اجرا و وضعیت به روز رسانی شده قوانین و مقررات مربوط به مصرف غیر پزشکی کانابیس در کانادا، و همچنین تحولات اخیر در حوزه‌های قضایی منتخب در ایالات متحده آمریکا و کشور اروگوئه را بیان می‌کند.

جهت دانلود کتابچه شماره ۴ اینجا کلیک کنید (ترجمه فارسی)

جهت دانلود کتابچه اصلی اینجا کلیک کنید

 

کتابچه ۵: شاخص‌های اجتماعی-اقتصادی و اختلالات مصرف مواد مخدر

در پنجمین کتابچه گزارش جهانی مواد مخدر در سال ۲۰۲۰، در حمایت از جامعه بین‌الملل در زمینه اجرای توصیه‌های عملیاتی در مورد مسائل مقطعی مرتبط با مواد مخدر و حقوق بشر، جوانان، کودکان، زنان و جوامع، شواهدی ارائه می‌دهد؛ از جمله توصیه‌های مندرج در سند نهایی جلسه ویژه مجمع عمومی در مورد معضل جهانی مواد مخدر در سال ۲۰۱۶. بسیاری از این مسائل مقطعی پیچیده هستند، و تجزیه و تحلیل آن‌ها مستلزم جمع‌آوری شواهدی است که همیشه به‌راحتی در دسترس نیست. به همین دلیل، کتابچه حاضر به‌طور خاص بر روی یک موضوع تمرکز دارد: ارتباط بین شاخص‌های اجتماعی-اقتصادی و اختلالات مصرف مواد مخدر.
به‌منظور روشن‌سازی اشکال ارتباطی شاخص‌های اجتماعی-اقتصادی با اختلالات مصرف مواد مخدر، این کتابچه با بحث در مورد مفهوم کلی سلامت جمعیت آغاز می‌شود. در ادامه، شواهد مربوط به ارتباط بین شاخص‌های اجتماعی-اقتصادی و اختلالات مصرف مواد مخدر، از شاخص‌های موجود در سطح کلان و جمعیتی گرفته تا شاخص‌های موجود در سطح جوامع و محله‌ها، که ممکن است به تعریف محله‌های آسیب‌پذیرتر بپردازد را مورد بررسی قرار می‌دهد. سپس به تأثیر شرایط موجود در سطح فردی و شاخص‌های موقعیت اجتماعی-اقتصادی بر مصرف مواد مخدر و اختلالات مصرف مواد مخدر پرداخته می‌شود.
در ادامه به بحث درباره مکانیسم‌هایی که ممکن است چگونگی ایفای نقش عوامل مختلفی از جمله عوامل ژنتیکی، ویژگی‌های روان‌شناختی، پویایی‌شناسی خانواده و همسالان، حوادث ناگوار زندگی و فشار روانی، شبکه‌های اجتماعی و پویایی‌شناسی محله، در بروز اختلالات مصرف مواد مخدر را توضیح دهند، پرداخته می‌شود. بخش بعدی، پیامدهای منفی اختلالات مصرف مواد مخدر بر جایگاه اجتماعی-اقتصادی افراد و جوامعی را که در آن‌ها زندگی می‌کنند را مورد بحث قرار می‌دهد؛ سپس در مورد اثرگذاری نابرابری‌های اجتماعی-اقتصادی در زمینه دسترسی به خدمات درمان اختلالات مصرف مواد مخدر بحث می‌کند.
بخش آخر این کتابچه، به بررسی شواهد مربوط به گروه‌های فرعی جمعیتی، مانند زنان، گروه‌های دگرسان جنسی، گروه‌های بومی، گروه‌های قومیتی و مهاجر، آوارگان و افرادی که در محیط‌های روستایی زندگی می‌کنند، که ممکن است تحت تأثیر اختلالات مصرف مواد مخدر قرار بگیرند، می‌پردازد.

جهت دانلود کتابچه شماره ۵ اینجا کلیک کنید (ترجمه فارسی)

جهت دانلود کتابچه اصلی اینجا کلیک کنید

 

کتابچه ۶: دیگر مسائل مرتبط با سیاست‌گذاری در حیطه مواد مخدر

ششمین کتابچه از گزارش جهانی مواد مخدر در سال ۲۰۲۰، به تعدادی از مسائل مربوط به سیاست مواد مخدر پرداخته است؛ که همگی بخشی از بحث بین‌المللی درباره معضل مواد مخدر و چگونگی حل آن هستند. اگرچه ممکن است داده‌ها و تحلیل جامعی برای برخی از این موارد در دسترس نباشد، اما فصل‌هایی که در ادامه ارائه شده است، نشان‌دهنده اولین تلاش در جهت ادغام مدارک موجود، با هدف حمایت از جامعه جهانی در اجرای چندین توصیه عملیاتی، ازجمله موارد موجود در سند مصوب جلسه ویژه مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۶ است.
کتابچه حاضر با در نظر گرفتن مسئله حصول اطمینان از دسترسی انحصاری به مواد تحت نظارت برای اهداف پزشکی و علمی، ضمن جلوگیری از انحراف آن‌ها، شروع می‌شود فلذا این کتابچه به بررسی جدیدترین داده‌ها و گرایش‌ها در زمینه قابل دسترس بودن مواد تحت نظارت، به‌ویژه اپیوئیدها، برای مصرف پزشکی در سطح جهانی و در سراسر مناطق می‌پردازد. همچنین، مروری بر آخرین یافته‌های حاصل از پیمایش در مورد موانع دسترسی به داروهای تحت نظارت برای اهداف پزشکی در کشورهای عضو ارائه شده است.
در ادامه، در زمینه تقویت همکاری‌های بین‌المللی مبتنی بر اصل مسئولیت عمومی و مشترک، کتابچه حاضر داده‌های منتخب در مورد همکاری بین‌المللی را ارائه می‌دهد. دامنه تمرکز این فصل، با توجه به دامنه بالقوه وسیع موضوع مورد بحث، نسبتاً محدود است. در آغاز این فصل، تحلیلی از گرایش‌هایی تعداد منتخبی از مداخلات در زمینه کاهش عرضه مواد مخدر که از طریق ارائه پرسشنامه گزارش سالانه به UNODC جمع‌آوری شده است، ارائه می‌شود. در پایان این فصل نیز کمک‌های مالی ارائه‌شده در جهت همکاری بین‌المللی در زمینه مشکلات مرتبط با مواد مخدر توسط کشورهای اهداکننده مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ و با تحلیلی از روندهای موجود در زمینه جلوگیری از عرضه و مصرف مواد مخدر، یک شاخص احتمالی از موفقیت همکاری بین‌المللی ارائه می‌شود.
سپس این کتابچه شواهدی را برای حمایت از اجرای توصیه‌های عملیاتی در مورد توسعه جایگزین و سایر موضوعات مربوط به توسعه و مسائل اجتماعی-اقتصادی ارائه می‌دهد. این فصل یافته‌های تحقیقاتی که همواره با هدف ارزیابی تأثیر پروژه‌های توسعه جایگزین در تعدادی از کشورها و مناطق مختلف تحت تأثیر کشت غیرقانونی خشخاش یا بوته کوکائین انجام می‌گیرد را ارائه می‌دهد. همچنین ضمن برجسته‌سازی آسیب‌پذیری‌های خاص جوامع آسیب‌دیده و ارائه اولین برآورد انجام‌شده از اندازه بالقوه این آسیب‌ها، عوامل اجتماعی-اقتصادی ناشی از کشت محصولات غیرقانونی را مورد بررسی قرار می‌دهد.
در ادامه، این کتابچه با اتکا به یک دیدگاه مفهومی و ارائه یافته‌های تحقیقاتی، سازوکارهای مختلفی را نشان می‌دهد، و به بحث در مورد رابطه بین مواد مخدر و خشونت می‌پردازد. سپس با تمرکزی کوتاه بر مواد مخدر و سیستم عدالت کیفری، شامل برآورد تعداد افراد دستگیر، محکوم و یا زندانی شده با جرائم مرتبط مواد مخدر، و مروری کوتاه بر پیامدهای بلندمدت حبس برای زنانی که به دلیل تخلف از قانون مواد مخدر زندانی شده‌اند، پایان می‌یابد.
همچون سال‌های گذشته، «گزارش جهانی مواد مخدر در سال ۲۰۲۰» هدف ارتقای سطح درک جهان از معضل مواد مخدر و مشارکت بیشتر و بهینه‌تر در زمینه همکاری های بین المللی به منظور مقابله با پیامدهای سوء آن برای سلامتی، حکمرانی و امنیت، را دنبال می‌کند.

جهت دانلود کتابچه شماره ۶ اینجا کلیک کنید (ترجمه فارسی)

جهت دانلود کتابچه اصلی اینجا کلیک کنید

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

 

همچنین ببینید

شورش مخدری، چگونگی تبدیل اکوادور به جولانگاه کارتل‌های غیرقانونی

«متاستاز» نام پرونده تحقیقاتی بود که در جریان آن دولت اکوادور قصد داشت تا ارتباط …