دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

بولتن مخدری جهان شماره ۱۷ (مرداد ۱۴۰۱)

در هفدهمین شماره از بولتن مخدری جهان، ابتدا به گزارش جهانی تروریسم جهانی ۲۰۲۲ پرداخته شد. در نسخه جدید این گزارش به یک وضعیت دوگانه اشاره شده است؛ از یکسو تعداد کمّی حملات تروریستی در جهان افزایش یافته اما از سوی دیگر دامنه نفوذ گروه‌های تروریستی روبه کاهش است. در سال ۲۰۲۱ تلفات ناشی از حملات تررویستی با کاهش ۱.۲% به ۷۱۴۲ نفر رسیده است. این گزارش که توسط موسسه اقتصاد و صلح تهیه شده، جامع‌ترین منبع در مورد روندهای تروریسم جهانی است. این موسسه برای ارائه تصویری جامع از تروریسم از شاخص‌هایی همچون تعداد حملات، تلفات، مجروحان، گروگا‌ن‌ها به همراه ترکیبی از داده‌های اقتصادی-اجتماعی بهره می‌برد.
دومین خبر بولتن هفدهم موسسه کادراس بر موضوع « بحران افزایش تولید مواد مخدر مصنوعی در جهان» تمرکز دارد. طی دو دهه گذشته، بازارهای مواد مخدر از نظر تنوع و ترکیب مواد مصرفی و قاچاق، فرآیندهای تولید و ساختار سازمانی سازمان‌های قاچاق مواد مخدر، به طور فزاینده‌ای پیچیده شده‌اند. ظهور سریع مواد مخدر جدید، و همچنین ترکیبات جدیدی از مواد تحت نظارت و آن‌هایی که تحت نظارت نیستند، همراه با آمار فزاینده سوء مصرف مواد مخدر، چالش‌های جدیدی را در زمینه تقاضای مواد مخدر و تلاش برای نظارت بر عرضه در سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی ایجاد می‌کند.
خبر بعدی در خصوص تجارت مواد مخدر در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان است. پس از قدرت‌گیری طالبان در افغانستان این گروه به جامعه جهانی و کشورهای همسایه وعده داد که کشت، تولید و ترانزیت مواد در این کشور را ریشه کن خواهد کرد. این وعده در مقام سیاست گذاری خیلی زود جامه عمل به خود پوشید و در ماه آوریل در فرمانی حکومت هرگونه تولید و تجارت مواد مخدر غیرقانونی اعلام شد.
خبر چهارم به جدال‌هایی می‌پردازد که در رومانی برسر اجرا یا کنار گذاشتن سیاست جنگ با مواد مخدر به وجود آمده است. مطالعه انجام شده توسط مرکز نظارت اروپا بر مواد مخدر و اعتیاد به مواد نشان داد که هیج ارتباط روشنی بین کاهش مجازات و افزایش میزان مصرف وجود ندارد.میهای باربولسکو رئیس پلیس و مسئول کارتل منطقه‌ای «آلفا» در اینباره گفت:«جامعه احساس می‌کند مجازات برای افرادی که مرتکب جنایت قاچاق می‌شوند یا مواد مخدر مصرف می‌کنند باید تشدید شود، زیرا این اقدمات هم برای کسانی که آن را انجام می‌دهد و هم به طور کلی برای مردم خطرناک محسوب می‌شود.» در حالی که در گذشته تعداد اندکی از مردم رومانی به مصرف مواد در گذشته اعتراف می‌کنند، بیش از نیمی از جمعیت مواد مخدر را یک مشکل بزرگ برای کشور می‌دانند.
موضوع دیگری که در این شماره از بولتن مخدری جهان بدان پرداخته ایم، عبارت از تحولات جدید قوانین در رژیم صهیونیستی پیرامون کانابیس دارویی است. به گزارش روزنامه «اورشلیم پست» وزارت بهداشت رژیم صهیونیستی از شهروندان خود خواسته است تا نظر خود را در مورد تغییر شرایط برای اخذ مجوز جهت خرید کانابیس دارویی اعلام کنند. در طرح پیشنهادی این وزارت خانه قرار است صدور مجوز توسط برخی پزشکان تبدیل به اجازه صدور نسخه توسط هر متخصص یا پزشکی که در درمانگاه‌های بهداشت عمومی یا بیمارستان آموزش‌های لازم را گذرانده است، شود.
واپسین موضوعی که در شماره هفدهم بولتن مخدری جهان بدان پرداخته ایم نیز تبدیل شدن کانابیس به پرمصرف ترین ماده مخدر در قاره اروپاست. علاوه بر کانابیس و صمغ آن، طیف فزاینده ای از اشکال جدیدتر این ماده ممکن است اکنون در بازار غیرقانونی مشاهده شود. علاوه بر این، انواع محصولات تجاری حاوی عصاره گیاه کانابیس، اما با سطوح پایین تتراهیدروکانابینول (THC ) در بسیاری از کشورها ظاهر شده است. واکنش‌های نظارتی نیز متغیر و پیچیده است، زیرا چندین کشور اجازه داده اند محصولات تولیدی از کانابیس تحت شرایط خاصی برای اهداف درمانی در دسترس باشند و برخی کشورها نیز مصرف تفریحی مقادیری از آن را قانونی کرده اند. بنابراین، در حالی که بیشتر نگرانی‌های بهداشتی و اجتماعی همچنان بر مصرف غیرقانونی کانابیس متمرکز است، این موضوع از منظر تعریف و پاسخ به یک حوزه پیچیده‌تر تبدیل شده است.
مصرف کانابییس می تواند منجر به یا تشدید طیفی از مشکلات سلامت جسمی و روانی، اجتماعی و اقتصادی شود. اگر مصرف از سنین پایین شروع شود و به مصرف منظم و طولانی مدت تبدیل شود، احتمال بروز چنین مشکلاتی نیز بیشتر است. بنابراین، اهداف اولیه برای پاسخ‌های بهداشتی و اجتماعی که به مصرف کانابیس و مشکلات مرتبط با آن می‌پردازد باید شامل موارد زیر باشد.

جهت دریافت فایل نام و پست الکترونیکی خود را وارد نمایید

بارگذاری...

 

 

همچنین ببینید

سایه روشن تولید مت آمفتامین در افغانستان

  بحران های اقتصادی منجر به آسیب های فراوانی به مردم افغانستان شده است. از …