شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

نفس شیطان و سریال قورباغه

دفعه بعد که اگر کسی تلاش کرد کارت ویزیت را به شما دهد، شاید لازم باشد کمی بیشتر در مورد آن فکر کنید؟ داستان‌هایی وجود دارد در مورد ماده‌ای معروف به «نفس شیطان»[۱]که اگر به صورت فردی دمیده شود و یا به کارتی آغشته و بعد فردی آن را لمس کند، حالت زامبی مانند پیدا می‌کند که قربانی قادر به کنترل اقدامات و اعمال خود نیست و نتیجه آن تاکنون تخلیه حساب‌های بانکی، سرقت از خانه، سرقت اعضای بدن و حتی تجاوز جنسی بوده است. سوال این است که آیا این داستان‌های هیجان‌انگیز بخشی از یک افسانه شهری است یا یک صحنه واقعی جنایی است؟

این روایت بخشی از سریال قورباغه می‌باشد که در بستر نمایش خانگی چند وقتی است پخش می‌شود؛ با نمایش قسمت دهم آن «هومن سیدی»، نویسنده و کارگردان این سریال به اوج روایت نویسندگی خود می‌رسد. درست زمانی که مخاطب منتظر بود تا مرز بین واقعیت و افسانه را تشخیص دهد، با انبوهی از اطلاعات روبرو می‌شود که دارای جنبه‌های مثبت و منفی است. مخاطب این سریال از ابتدا با یک داستان روانکاوانه روبرو است، جایی که به راحتی نقش تربیت و اوضاع و احوال کودکی یک شخص آنچنان نمایان می‌شود که اتفاقات بزرگسالی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد، در واقع او کسی یا چیزی می‌شود که تربیت کودکانه‌اش برای او رقم زده است و به ویژه نقش کلیدی پدر در شکل‌گیری اولین بایسته‌های زندگی یک فرد به خوبی در این سریال نمایش داده می‌شود، اثری موفق در این حوزه که شیوه زندگی و رفتار بزرگسالی فرد را در اتفاقات کودکی او دنبال می‌کند و فرد را آنی می‌بیند که از کودکی شکل گرفته است؛ اول تحت تاثیر پدر و مادر و خانواده و دوم جامعه و محیط اطرافش، جایی که به دنیا آمده و مکانی که در آن رشد کرده و پرورش یافته است. سریال قورباغه از این منظر فیلمی اثرگذار البته برای مخاطب علاقمند به این حوزه خواهد بود. البته از آنجاکه در زمان نگارش این سطور، پخش سریال قورباغه به پایان نرسیده است، از نقدر درون محتوایی آن در حوزه مسائل مخدری خودداری می‌کنیم و نقد کامل آن را پس از پایان مجموعه دنبال خواهیم کرد.

اما جنبه دیگر سریال کاوش برای یافتن بخشی از شخصت نقش‌های اصلی آن است. جایی که شخصیت نوری به یکباره از فردی ترسو، خجالتی، با اعتماد به نفس پایین، بی‌پول با انواع مشکلات روحی و روانی که اتفاقاً با دستور او پدرش کشته شده است، به انسانی پرقدرت و نفوذ با ثروت بسیار زیاد تبدیل می‌شود. سوال اصلی برای مخاطب این است که چطور چنین اتفاقی رخ داده است و این سوال تا قسمت ده سریال مخاطب را همراهی می‌کند.

در قسمت ده مشخص می‌شود، نوری که نوید محموزاده بسیار درخشان در آن ایفای نقش کرده، به واسطه دستیابی به مخدری به نام نفس شیطان توانسته به موقعیتی استثنایی برسد. نفس شیطان در این سریال به عنوان مخدری توصیف می‌شود که از گیاه بوراچرو مشتق شده و در نتیجه ترکیب با سم پوست قورباغه آمریکایی[۲] به پودری افسانه‌ای تبدیل می‌شود که اگر فردی خودخواسته یا ناخواسته در معرض آن قرار گیرد، اراده خود را از دست داده و هر آنچه طرف مقابل او بگوید انجام می‌دهد. اما سوال مهم این است که آیا چنین مخدری وجود دارد؟ اگر وجود دارد آیا تاثیر آن به گونه‌ای است که در سریال قورباغه نمایش داده شده است؟

برای مخاطبی که برای اولین بار به تماشای این سریال می‌نشیند باور اینکه چنین پودری با چنین خاصیتی وجود دارد کمی سخت است و او را به کشمکشی جذاب وارد می‌کند، اما وقتی در قسمت ده سریال از آن به عنوان ماده مخدر یاد می‌شود، بیننده را وارد تفکر می‌کند و با اولین جستجو در اینترنت متوجه می‌شود که ماده‌ای به نام نفس شیطان وجود دارد که همین ویژگی‌ها را پوشش می‌دهد و شاید برای او تجربه داشتن این ماده و حتی مصرف آن به امری جذاب تبدیل شود. اما نکته مهم این است که آیا اصلا می‌توان گفت همچنین ماده‌ای با چنین ویژگی‌های که در سریال قورباغه نمایش داده شده، وجود واقعی دارد؟

نفس شیطان ماده‌ای که از گل درختچه «بوراچرو»[۳] مشتق شده است و برای اولین بار در کلمبیا دیده شده و بعدها نیز نشانه‌هایی از وجود این گیاه در تایلند هم نمایان شد؛ پودری است که در نتیجه یک فرایند شیمیایی از این گیاه استخراج می‌شود، حاوی مواد شیمیایی‌ مشابه اسکوپولامین[۴] به نام «بوراندانگا»[۵] است که برای صدها سال توسط بومیان آمریکای جنوبی در آیین‌های معنوی مصرف می‌شده و این ترکیب منجر به توهم، تصاویر ترسناک و از دست دادن اراده و اختیار فرد در معرض این ماده می‌شود تا جایی که فرد مصرف کننده یا فرد قربانی که توسط شخصی دیگر در معرض این ماده قرار گرفته در آن لحظه قادر به شناسایی وقایع و اتفاقات روی داده نمی‌باشد. اما سوال مهم این است که آیا واقعا در نتیجه مصرف این ماده فرد اراده خود را از دست می‌دهد؟

در گزارشی که در روزنامه گاردین آمده است و نتیجه تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، ماده‌ای به نام نفس شیطان وجود دارد اما اینکه نفس شیطان همان اسکوپولامین باشد که روی فرد تاثیر می‌گذارد و اراده او را تحت تاثیر قرار می‌دهد شاید برای عده‌ای که تاکنون با تجربه مصرف مواد روان‌گردان و مخدر صنعتی روبرو نبوده‌اند، غیر واقعی باشد و آن را بیشتر شبیه استفاده غیرقانونی از اسکوپولامین بدانند؛ اما برای افرادی که تجربه مصرف مواد روان‌گردان را داشته‌اند، می‌تواند حکایت از آن داشته باشد که این اسکوپولامین در نتیجه ترکیب با سم پوست قورباغه آمریکایی تبدیل به پودر یا بمبی می‌شود که اراده هر فردی را می‌تواند به زنجیر بکشد.

همچنین، داستان‌هایی درباره چگونگی استفاده از آن توسط مجرمان کلمبیایی و اکوادور وجود دارد که گفته می‌شود به واسطه مصرف آن اراده آزاد فرد را تحت تاثیر قرار داده و از آن برای سرقت یا انجام اعمال مجرمانه استفاده شده است و باید گفت نمونه‌هایی وجود دارد که از نفس شیطان به عنوان «خطرناک‌ترین ماده مخدری جهان» نام برده می‌شود. مسئله این است که دشوار است بفهمیم کدام از این موارد افسانه و کدام واقعی است و به نظر می‌رسد آنچه در سریال قورباغه نشان داده می‌شود مبنایی واقعی اما همراه با بزرگ‌نمایی است.

باید گفت بر اساس گزارش‌ها ده‌ها قربانی در پاریس شناسایی شده‌اند که به طور ناخواسته تحت تاثیر این ماده قرار گرفته‌اند و سه نفر نیز دستگیر شده‌اند. دیلی تلگراف گزارش داده است که که دو زن قربانیان خود را به استنشاق نوعی ماده مجبور کرده‌اند و سپس آنها را وادار کرده‌اند به خانه خود ببرند و پول و جواهراتشان را به سرقت برده‌اند.

از سوی دیگر دکتر لس کینگ، شیمی‌دان برجسته و دانشمند پزشکی قانونی معتقد است، این ایده که کسی ممکن است پودری به صورتش بزنند یا با پوستش برخورد کند و او زامبی شود یا اختیارش را از دست دهد بسیار بعید است. وی می‌گوید هیچ مدرکی در مورد مصرف آن در اروپا وجود ندارد. همچنین «مرکز نظارت بر مواد مخدر و اعتیاد اروپا»[۶] هرگز اشاره‌ای به استفاده از اسکوپولامین و یا نفس شیطان نکرده است.

 

پی‌نوشت‌ها

[۱]. “Devil’s Breath”

[۲] -افرادی که به مخدر ناشی از پوست قورباغه آرمیکایی یا کلرادویی اعتیاد پیدا کرده‌اند با گرفتن این قورباغه‌ها پوست آن‌ها را می‌لیسند تا طعم توهم ناشی از آن را دوباره بچشند اما روش رایج‌تر آن است که پس از شکار این قورباغه‌ها، پوست آن‌ها خشک می‌کنند و مانند سیگار می‌کشند.

[۳]. “borrachero”

[۴] -اسکوپولامین از گروه دارویی- درمانی آنتی کولینرژیک و موسکارینی است که سبب کاهش ترشحات در معده و برای آفرادی از اختلالات حرکتی و تعوه و استفراغ رنج می‌برند دوزهای منطقی از آن تجویز می‌شود.  این دارو اثرات موسکارینی استیل کولین را مهار می‌نماید و سبب کاهش حرکات دستگاه گوارش و بلوک عصب واگ می‌شود. عوارض جانبی مصرف این دارو عبارت است از: بی‌قراری، خوال آلودگی، سرگیجه، توهم، تاری دید؛ خشکی دهان و سردرد است.اسکوپولامین از ماده مخدری به نام بوراچرو تولید می‌شود که در کلمبیا و تایلند می‌روید. گزارش‌های وجود دارد که نشان می‌دهد جنایتکاران از این دارو سود استفاده کرده‌الند. چراکه افرادی که آن ‌را مکرر مورد استعمال قرار می‌دهند، قدرت تفکر و اختیار از آنها سلب می‌شود. روزنامه‌های کلمبیا درباره تاثیر این دارو بر مادر یک نوزاد در شهر بوگوتا گزارش می‌دهند که به دنبال مصرف این ماده، پلیس او را ۳ روز بعد در حالی که در اتوبانی بسیار شلوغ افتاده بود، پیدا کرد. صورت مادر به شدت ضرب دیده و فرزندش از بین رفته بود. اسکوپولامین قابلیت تبدیل به غذا یا نوشیدنی کشنده را نیز دارد. قدرت آن به حدی است که به سرعت در بدن پخش می‌شود و در نتیجه منجربه مرگ‌ می‌شود. اسکوپولامین، همچنین در تولید محصولات کوکائینی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ۲ ماده دارای فرمول شیمیایی مشابه اما روش ساخت متفاوت هستند.

 

[۵]. “burandanga”.

[۶] European Monitoring Centre for Drugs and Drug Addiction (EMCDDA)

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

مرحله پیشا اعتیاد

مرحله پیشا اعتیاد چیست؟

هنگامی که فردی اقداماتی برای محافظت از خود در مقابل ابتلاء  به اعتیاد انجام می …