دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

تحلیل نظرسنجی شماره ۳۰

سی امین نظرسنجی موسسه کادراس با محوریت «عامل تعیین کننده اولویت سیاست مخدری کشورهای مختلف» از ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۱ آغاز شد و تا ۱۵ مهرماه ۱۴۰۱ ادامه یافت. در این نظرسنجی سه گزینه «منطقه جغرافیایی»، «مبانی فکری نظام سیاسی» و «وضعیت بازار مصرف» در برابر افکار عمومی به رأی گذاشته شد.

در مجموع ۱۶۸ نفر در این نظرسنجی شرکت کردند، از این میان ۸۹  نفر، یعنی ۵۲.۹ درصد گزینه منطقه جغرافیایی را برگزیدند. ۴۵ نفر یعنی ۲۶.۷  درصد به گزینه وضعیت بازار مصرف دادند و ۱۹ درصد باقی مانده نیز (۳۲ نفر) گزینه مبانی فکری نظام سیاسی را انتخاب کردند.

نتایج این نظرسنجی نشان از آن دارد که اصلی‌ترین عامل در تعیین سیاست مخدری کشورهای مختلف جهان، قرار گرفتن کشورها در مناطق مختلف جغرافیایی و تفاوت‌های ژئوپلیتیکی است. به عنوان مثال قرار گرفتن ایران در همسایگی با افغانستان که بزرگ‌ترین تولید کننده تریاک، هروئین و مورفین جهان به حساب می‌آید باعث شده، کشورمان ناخواسته در معرض این پدیده قرار گیرد. همچنین وفور مواد مخدر مذکور در افغانستان به شکل‌گیری مسیرهای قاچاق از مناطق مجاور آن به سوی مناطقی انجامیده که بازار مصرف این مواد به حساب می‌آید. در چنین شرایطی شاهد شکل‌گیری مسیر قاچاق موسوم به بالکان هستیم که بر امنیت ملی ایران نیز موثر واقع شده و از بخشی از مرزهای ایران نیز می‌گذرد.

همچنین ببینید

شورش مخدری، چگونگی تبدیل اکوادور به جولانگاه کارتل‌های غیرقانونی

«متاستاز» نام پرونده تحقیقاتی بود که در جریان آن دولت اکوادور قصد داشت تا ارتباط …