دوشنبه , ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

آیا مصرف شیشه کشنده است؟

شاید یکی از شایع ‌ترین مواد مخدر موجود در بازار ایران را می‌توان مت‌آمفتامین یا همان شیشه نامید. معمولا از این مواد برای استفاده در مواقعی که فرد نیازبه انرژی بیش از اندازه یا بی‌خوابی دارد مورد استفاده قرار می‌گیرد. شیشه عوارض هولناک و جبران‌ناپذیری بر روی افراد دارد. مت‌آمفتامین با ورود به سیستم عصبی مرکزی باعث آزاد شدن ناگهانی انتقال دهنده عصبی دوپامین در مغز می‌شود که این امر موجب تحریک سلولهای مغزی و افزایش حالت تهاجمی در فرد مصرف‌کننده می‌شود. با آنکه بسیاری از مراکز علمی و سایت‌های خبری در فرصت‌های مختلف اقدام به انتشار عوارض مصرف و سوء مصرف این ماده خطرناک کردند ؛اما سوال کلیدی این یادداشت آن است که آیا مصرف مت‌آمفتامین کشنده است؟ در ادامه این سیاهه سعی خواهیم کرد تا به این سوال پاسخ دهیم.

 

اولین بار در سال ۱۸۸۷، مت‌آمفتامین یا شیشه با عنوانی بسیاری قوی در آزمایشگاه‌های آلمان کشف شد. از این ماده تازه کشف شده برای درمان بیماری‌هایی همچون اضافه وزن، افسردگی و بیش فعالی مورد استفاده می‌شد. در دومین جنگ بزرگ جهانی ژاپنی‌های برای تقویت سربازهای خود از شیشه استفاده کرده و آنها راهی میدان نبرد می‌کردند.

 

پس از دو نقطه عطف اواخر قرن نوزده میلادی و جنگ جهانی دوم، انواع مختلف این محصول تحت عناوین مختلف راهی بازار مصرف شد. مت‌آمفتامین، کریستال یا شیشه مواد محرک قوی می‌باشد که برای دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است. تلخ، سفید رنگ و بی‌بو از ویژگی‌های اصلی این مواد است. اگر فرد قصد تزریق آن را داشته باشد، شیشه قابلیت حل شدن در آب را نیز دارد.

 

مواد شیشه به شکل گسترده‌ای می‌تواند تمام قسمت‌های بدن را به خود درگیر کرده و موجب مرگ تدریجی افراد شود. از تضعبف مغز انسان تا ایجاد اخلال در عملکرد چشم، گوش و سایر نقاط حساس بدن از ویژگی‌های خطرناک این مواد محرک است. با این حال برخی افراد ممکن است با کنار گذاشتن نقاط منفی این مواد بر روی برخی فواید ظاهری شیشه تاکید کنند. این گروه از افراد باید بدانند که شیشه تنها به عوارض جانبی و خفیف ندارد بلکه می‌تواند آسیب‌های جبران ناپذیری برجای بگذارد و حتی موجب مرگ افراد شود.

 

مصرف این ماده می‌تواند باعث بی‌اشتهایی، اخلال در دستگاه تنفسی، افزایش فعالیت فیزیکی، افزایش دمای بدن و تحریک‌پذیری و خشونت در فرد مصرف‌کننده شود. که تشنج و افزایش زیاد دمای بدن می‌تواند باعث فوت فرد شود. همچنین با انقباض دستگاه عروقی بدن شانس سکته مغزی و قلبی می‌یابد.

 

همچنین ببینید

سایه روشن تولید مت آمفتامین در افغانستان

  بحران های اقتصادی منجر به آسیب های فراوانی به مردم افغانستان شده است. از …