شنبه , ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

کاهش قیمت کوکائین خیابانی در جهان

طبق آمار جدیدترین گزارش جهانی مواد مخدر که همین چند روز پیش از سوی دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل متحد، منتشر شده در سال گذشته میلادی ۲۸۴ میلیون نفر تجربه مصرف مواد مخدر غیرقانونی را داشته اند و ۲۱ میلیون نفر از آنان (۷ درصد) اقدام به مصرف کوکائین کرده اند.

مصرف این ماده طبق گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۲ در دهه گذشته رشد کرد، اما در خلال همه‌گیری جهانی کووید – ۱۹ این روند تا حدی تعدیل شد. در پی افزایش سطح تولید کوکائین در جهان، زنجیره عرضه آن به اروپا در حال متنوع‌تر شدن است و از سوی دیگر به کاهش قیمت تمام شده و افزایش کیفیت آن انجامیده و در نهایت میزان خطر کوکائین در قاره سبز را افزایش داده است.

برای مثال در بریتانیا قیمت کوکائین در سال ۲۰۱۹، هر گرم ۱۷۸ دلار بود اما در سال ۲۰۲۰ به گرمی ۱۰۳ دلار کاهش یافت. با این وجود در این کشور قیمت خرده فروشی کوکائین در خیابان‌ها در مقایسه با متوسط جهانی و نیز دیگر کشورهای اروپایی بالاتر است. در کشورهای توسعه یافته بیرون از قاره اروپا، میزان بهای کوکائین معمولاً بالاتر هم هست مثلاً در هنگ کنگ (هر گرم ۱۴۵ دلار)، ژاپن (هر گرم ۱۸۸ دلار)، اسرائیل (هر گرم ۲۰۵ دلار) و استرالیا (هر گرم ۱۴۵ دلار). در ایالات متحده اما هیچ نرخی برای سال ۲۰۲۰ گزارش نشده ولی در سال ۲۰۱۹ هر گرم کوکائین خیابانی حدود ۲۰۰ دلار مبادله می شده است. در کشورهای عربی که قوانین سخت‌گیرانه‌تری برای ممنوعیت مصرف مواد مخدر و تجارت آن وضع شده، بهای کوکائین از این هم بالاتر است.

اما به گزارش دفتر مقابله با جرم و مواد سازمان ملل متحد بهای هر گرم کوکائین خیابانی در برخی نقاط اروپا، از جمله هلند و پرتغال، به ترتیب ۵۸ و ۳۸ دلار است، که تنها کسری از بهای هر گرم از این ماده در کشورهای اطراف خلیج فارس به حساب می‌آید. کشور پرتغال اخیراً جرم زدایی از مواد مخدر را به صورتی رادیکال در پیش گرفته و حتی مواد دسته A را نیز قانونی کرده است. از سوی دیگر اروگوئه، یکی از معدود کشورهای آمریکای لاتین به حساب می‌آید و در فقره مواد مخدر گزارش‌های منظم و مستندی را به سازمان های جهانی ارائه می‌دهد؛ بهای کوکائین در این کشور حتی از پرتغال نیز ارزان‌تر است و لذا از این حیث قیمت تمام شده در قعر جدول رده بندی قرار می‌گیرد.

قیمت کوکائین در تنها کشور آفریقایی که مورد بررسی قرار گرفته با ۱۸۲ دلار برای هر گرم نسبتاً گران برشمرده می‌شود. هند نیز که امسال برای نخستین بار قیمت کوکائین را به نهادهای جهانی گزارش کرده، با هر گرم به طور متوسط ۶۷ دلار از نظر ارزانی ششمین کشوری که مورد بررسی قرار داده ایم. در حالی که این میزان از نظر استانداردهای بین المللی نسبتاً پایین است، به دلیل تفاوت در قدرت خرید در کشور، امکان دسترسی به احتمال زیاد کمتر از اروپا است.

 

همچنین ببینید

جستاری کوتاه در گزارش جهانی مواد مخدر ۲۰۲۳

دفتر مبارزه با جرم و مواد سازمان ملل متحد به مانند هر سال اقدام به …