شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

بیش از ۶ تن مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف شد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تا ۲۲ اردیبهشت بیش از ۶ تن و ۶۸۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر در این استان کشف و بیشترین کشفیات توسط نیروی انتظامی انجام شده است.

علی زندی روز دوشنبه در نشست خبری افزود: فروردین امسال بیش از سه تن و ۹۲۷ کیلوگرم انواع مواد مخدر در خراسان جنوبی کشف و ضبط شد که این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل حکایت از رشد ۴۸ درصدی دارد.
وی از توقیف بیش از ۱۰۲ دستگاه خودرو با افزایش ۴۴ درصدی در فروردین ماه امسال خبر داد و گفت: در این رابطه ۷۱۸ نفر دستگیر و تحویل مراجع قضایی شده اند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی ادامه داد: بیش از ۳۶ تن و ۶۰۶ کیلوگرم انواع مواد مخدر نیز سال گذشته در این استان کشف و ضبط شد که این میزان کشفیات حاصل تلاش دستگاه های مقابله ای استان در حوزه های انتظامی، سپاه، مرزبانی، اطلاعات، گمرکات و اداره کل زندان ها بوده است.
وی گفت: عملکرد مقابله ای کشفیات ۱۲ ماهه سال ۹۷ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۶ مقداری کاهش داشته زیرا سال ۹۶ چند محموله سنگنین کشف شد و از طرفی امروز مافیای مواد مخدر از راه های مختلف برای حمل مواد استفاده می کند.
زندی با بیان اینکه در برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای امسال ۲ اولویت مشخص شده است گفت: اولویت اصلی در حوزه پیشگیری است و نباید بگذاریم حتی یک نفر به سمت مواد مخدر برود.
وی اولویت دوم را جمع آوری معتادان متجاهر ذکر کرد و افزود: البته خراسان جنوبی به خاطر سابقه فرهنگی از این قضیه مبرا است اما اگر مقام قضایی ضرورت راه اندازی مرکز ماده ۱۶ را تشخیص دهد آمادگی برای تخصیص اعتبارات لازم وجود دارد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی گفت: مرکز ماده ۱۶ سال ۹۱ در استان راه اندازی و سال ۹۲ جمع آوری شد چون افرادی که در این مرکز نگهداری می شدند هیچکدام مصداق معتاد متجاهر نبودند و هزینه هنگفتی از بیت المال صرف می شد و گاهی خروجی مناسب هم نداشت.
وی ادامه داد: در حوزه درمان سال گذشته اقدامات ارزنده ای انجام شده است و برای فروش غیرقانونی و نشر متادون اوضاع را ناامن کردیم.
زندی گفت: استان خراسان جنوبی رتبه ویژه‌ای در حوزه درمان کودکان معتاد به خود اختصاص داد و جزو سه استان پایلوت کشور بودیم که از محل اعتبارات طرح تحول سلامت، درمان کودکان معتاد را انجام دادیم.
وی توسعه خدمات درمان و کاهش آسیب ارزان قیمت برای پوشش کامل معتادان دارای رفتارهای پرخطر، ارزیابی و نظارت بر فعالیت دستگاه های اجرایی در حوزه درمان، بازتوانی و تقویت نظارت بر مراکز درمانی را از اولویت های حوزه درمان در سال ۹۸ اعلام کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی بیان کرد: امسال کاهش مرگ و میر ناشی از مواد مخدر نیز در دستور کار حوزه درمان قرار دارد و سال گذشته ۶ نفر در استان بر اثر سوء مصرف مواد مخدر فوت کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه ۶۲ درصد کاهش داشته است.
وی با اشاره به افزایش کمی و کیفی سازمان های مردم نهاد خراسان جنوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر گفت: اولویت های امسال توسعه و رونق گفتمان اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر با نقش سمن ها خواهد بود و از توان همه بخش ها استفاده می شود.
زندی بیان کرد: امروز بیش از ۸۰ درصد درمان اعتیاد در استان توسط مردم انجام می شود که یک افتخار محسوب می شود.
وی گفت: جریان سازی در حوزه فرهنگی و پیشگیری از اعتیاد، گسترش نشاط اجتماعی، اجرای برنامه های استاندارد برای افراد در معرض خطر نیز در دستور کار امسال است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال میزان اعتبارات دستگاه ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر به رسانه ها اعلام خواهد شد گفت: امید است با مطالبه گری رسانه ها شاهد تحول در هزینه کرد این اعتبارات باشیم.
وی با بیان اینکه ۸۶ مرکز درمانی معتادان در استان وجود دارد افزود: حتی یک مرکز هم غیرمجاز نیست و نزدیک ۱۴ هزار نفر در استان از این مراکز خدمات درمانی دریافت می کنند.
زندی یادآور شد: تاکنون ۲۴۹ نفر در این مراکز درمان شدند که از این تعداد ۱۷۴ نفر مشمول تبصره ۲ ماده ۱۶ بوده اند.
وی گفت: بیش از ۸۰۰ نفر ماهانه در مراکز سرپایی از خدمات بیمه ای سال گذشته استفاده می کردند که متاسفانه قطع شده و امیدواریم دوباره این کار اجرایی شود.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی اظهار داشت: خراسان جنوبی در ساماندهی، جمع آوری و فروش اموال قاچاقچیان رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
استان کویری خراسان جنوبی با افغانستان و ۶ استان کشور هم مرز است.

 

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …