شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

تلاش برای امن‌سازی پارک‌ها و مهار معتادان و سارقان سِمج

دادستانی کرمانشاه با هدف ارتقای امنیت پارک‌های کرمانشاه، مدیران شهرداری، ناجا و سایر ادارات مربوطه را پای کار آورد تا برای مهار جرم‌های نگران‌کننده در پارک‌ها و ایجاد امنیت و آرامش بیشتر برای شهروندان هم فکری کنند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، سعید طلوعی روز سه شنبه در این جلسه که به همت دادستانی کرمانشاه و با هدف ارتقای امنیت تفرجگاه‌ها و پارک‌های شهر کرمانشاه در محل شهرداری برگزار شد، گفت: با وجود خالی بودن دست شهرداری و کمبودهای جدی مالی، خدمات و اقدام های بزرگی در سطوح مختلف در شهر آغاز شده و برخی اقدام ها مانند ساماندهی خیابان مدرس و ایجاد اتوبوس تندرو (بی آر تی) هم در دستور کار است.

او ضعف امنیت را مهم‌ترین مشکل در پارک های شهر کرمانشاه برشمرد و گفت: متاسفانه معتادان و سارقان خرد بارها اقدام به سرقت وسایل و تجهیزات نصب شده در سطح شهر از جمله وسایل بازی کودکان، ریسه و لامپ، درخت و… کرده‌اند با این حال به همه همکاران تاکید کرده‌ام که از ارائه مجدد و چندین باره این خدمات دلسرد نشوند.

طلوعی سرقت ۷۰۰ متر کابل نصب شده بر روی پل قوسی شهر را مثال زد و گفت: خدمات شهرداری با پول و عوارضی که از شهروندان دریافت می کند ارائه می شود و طبعاً سرقت و تخریب مبلمان و نورپردازی شهری توسط برخی شهروندان سوال برانگیز است.

شهردار کرمانشاه تاکید کرد: وظیفه شهرداری ساخت و نگهداری فضای سبز و تفریحی برای شهروندان است و تامین امنیت آن وظیفه سایر دستگاههاست زیرا شهرداری ابزار این کار را ندارد.

او گفت: شهر کرمانشاه بیمار است و نیاز به درمان دارد؛ تنها راهکار آن هم همدلی و کار و تلاش است.

شهردار کرمانشاه گفت: در این وضعیت همه ما مقصر هستیم و باید برای جبران و خدمت تلاش کنیم.

طلوعی با بیان اینکه برنامه بزرگی برای آبادانی شهر کرمانشاه داریم گفت: من به مشکلات و موانع فکر نمی کنم و معتقدم که اگر با همدلی، هماهنگی و تلاش وارد میدان شویم همه این مشکلات قابل حل هستند.
** نگرانی شهرداران مناطق از سرقت‌های مکرر

مهمترین و بزرگترین پارک های شهر کرمانشاه از جمله پارک های شرقی و غربی و پارک کوهستان در حوزه شهرداری مناطق پنج و هفت قرار دارند.

سجاد یزدانی، شهردار منطقه هفت در این جلسه گفت: وجود قلیان فروش ها در پارک غربی به یک معضل تبدیل شده و گرچه ما چندین بار آنها را جمع آوری کرده ایم اما باز هم شاهد حضور آنها در این پارک و نارضایتی شهروندان هستیم.

نبود روشنایی مناسب در پارک غربی و وجود دستفروش های ساماندهی نشده در پارک کوهستان دیگر مشکلاتی بود که مورد اشاره یزدانی قرار گرفت و او خواستار کمک نیروی انتظامی برای رفع این مشکلات شد.

بهمن سوری، شهردار منطقه پنج کرمانشاه هم گفت: تقریباً هر شب در بلوار طاقبستان سرقت لامپ و کابل و در مواردی نیمکت های فلزی رخ می دهد.

سوری همچنین از ساخت و ساز بدون هماهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پارک کوهستان انتقاد کرد و گفت: پرونده این موضوع را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع کرده ایم و پیگیر مقابله با این اقدام نابجا هستیم.

او خواستار رسیدگی به وضعیت نامناسب گرمخانه حاشیه پارک فدک و کمک به تکمیل طرح ساماندهی ورودی شرقی شهر کرمانشاه شد.

همایون نوری، شهردار منطقه هشت دیگر سخنران جلسه بود که از تکرار زورگیری و سرقت در تفرجگاه ها و فضاهای سبز شهر ابراز نگرانی کرد و خواستار حمایت بیشتر نیروی انتظامی شد.

استعمال مواد مخدر در محله جعفرآباد به ویژه بوستان آبان هم موضوعی بود که رسول حیدری، سرپرست شهرداری منطقه سه به آن اشاره کرد و بیژن مرادی، شهردار منطقه چهار هم از سماجت سارقان در سرقت کابل، تابلو، دریچه‌های فاضلاب و آب و درخت خبر داد.

فردین میرزایی، شهردار منطقه یک نیز در این باره اظهار کرد: تاکنون چندین بار درختچه های جدید در بلوار شهیدبهشتی کاشته ایم اما هر بار به سرقت رفته است.

اینجا بود که شهردار کرمانشاه میکروفن خود را روشن کرد و با بیان اینکه ما بیش از ۲ میلیارد تومان نهال برای کاشت در شهر خریداری کرده‌ایم گفت: تعداد زیادی نهال یاس هلندی در بلوار طاقبستان کاشتیم اما فردای آن روز بسیاری از این نهالها به سرقت رفته بود در حالی که اگر کسی برای دریافت این نهال به ما مراجعه کند، به صورت رایگان به او اهدا خواهیم کرد.

شهردار کرمانشاه با بیان اینکه متاسفانه طی سالیان متعدد مردم کرمانشاه مورد بی توجهی قرار گرفته اند، گفت: ما باید با خدمت و تلاش مضاعف به مردم نشان دهیم که اگر کاری صورت می گیرد تنها به خاطر آرامش و آسایش آنهاست و لازم است که شهروندان هم در این مسیر مشارکت و همکاری کنند.

او گفت من معتقدم که بسیاری از برنامه ها و امور شهر باید به دست مردم سپرده شود زیرا شهر متعلق به آنان است که در این زمینه رسانه‌ها نقش مهمی دارد.

** یک راهکار برای ارتقای امنیت شهری

فرشاد رحمتی، شهردار منطقه ۲ برخلاف شهرداران سایر مناطق کرمانشاه در باره مشکلات و کمبودها سخن نگفت و ترجیح داد که یک راهکار ارائه کند.

او گفت: در کشورهای پیشرفته فضای شهر را به صورت نرم افزاری مدیریت می کنند و مسئولان امنیت شهر کرمانشاه هم می‌توانند به جای اعزام و استقرار نیرو با نصب دوربین و ناامن سازی محیط برای سارقان، امنیت فضا را تقویت کنند.

مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری هم با تاکید بر ضرورت برقراری امنیت در پارک های شهر گفت: در زمینه استانداردسازی و ایمن سازی وسایل بازی کودکان و جمع آوری وسایل غیر استاندارد اقدام های خوبی در حال انجام است؛ همچنین پارک شرقی تبدیل به یک کارگاه ساخت و ساز بزرگ شده است.

همکاری نکردن شهروندان برای جمع آوری دست فروش ها و متکدیان و کمبود فضای نگهداری معتادان متجاهر نیز انتقاداتی بود که علیرضا بهرامی، رئیس اداره اجرائیات شهرداری کرمانشاه مطرح کرد.

** پیشنهادات اداره بهداشت

در ادامه نوبت به بهمن خدادادیان، کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه رسید تا موانع سلامت جسمی، روحی و اجتماعی شهروندان را مطرح کند.

ضرورت جمع‌آوری اغذیه فروش های با ریسک بالا، تمیز و به روز کردن آبخوری ها، نمازخانه ها و سرویس های بهداشتی، تامین آب شرب لازم در پارک کوهستان و پایانه کاویانی، جمع آوری سگ های ولگرد و گله ای سطح شهر، مدیریت پسماند و زباله ها، تعویض مخزن های کهنه زباله، حذف نقاط حادثه خیز پارک ها به ویژه در حوزه برق، لزوم ساماندهی بازار روز و جلوگیری از عرضه مواد غذایی فاسد و درخواست کمک برای اجرای طرح ملی کنترل فشارخون مهمترین موضوعاتی بود که خدادادیان در این جلسه مطرح کرد.

*** استاندارد پایین وسایل بازی

ناصر مرادی رئیس اداره نظارت بر استاندارد هم به سراغ استاندارد وسایل بازی کودکان و تجهیزات نصب شده در پارک ها رفت و گفت: نقص بحرانی ۱۴۳ بازی رفع شده اما نواقص عمده و جزئی بیش از ۴۲۰ وسیله دیگر همچنان پابرجاست که نیاز به اصلاح دارد.

مرادی با بیان اینکه شهر کرمانشاه از نظر استاندارد تجهیزات منصوب شده در پارک ها از میانگین کشوری خیلی پایین‌تر است، گفت: مسئولیت مستقیم هرگونه حادثه در پارک ها با شهرداران مناطق است.

او همچنین پیشنهاد داد که به جای استانداردسازی وسایل بازی در فصل بهار، بهتر است این کار در دی ماه آغاز شود تا با مشکلات کمتری مواجه شویم.

تخریب و سرقت مکرر وسایل و تجهیزات برقی شهر کرمانشاه صدای اداره برق را هم درآورد؛ داریوش منصوری، معاون بهره برداری شرکت توزیع برق استان کرمانشاه در این جلسه گفت: سرقت های متعدد سبب ناایمن شدن تجهیزات و چراغ های برق در پارکها می شود و هزینه مضاعفی را به ما تحمیل می کند.

** معتادان پرخطر، ریشه اصلی مشکلات

وقتی نوبت به جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان کرمانشاه رسید، باز هم پای معتادان متجاهر به عنوان مهمترین مشکل امنیت در پارک ها و فضاهای سبز پیش کشیده شد.

سرهنگ فریبرز یوسفوند با بیان اینکه ظرفیت نگهداری معتادان متجاهر استان حدود ۲۰۰ نفر است، گفت: بیش از پنج هزار معتاد متجاهر در استان وجود دارند و این افراد برای تامین نیاز خود به راحتی دست به سرقت می زنند.

او تاکید کرد که راهی جز ایجاد مکان های جدید برای جمع آوری و نگهداری این معتادان پرخطر نیست.

ضعف فرهنگی، مشکلات قانونی در برخورد با قلیان فروش ها، وجود صنوف مزاحم، کمبود نیرو، پیامدهای حاشیه نشینی بیش از یک سوم جمعیت شهر کرمانشاه و دادن مجوز به دکه ها در نقاط جرم خیز از دیگر مشکلاتی بود که سرهنگ یوسفوند به آنها اشاره کرد اما چند پیشنهاد هم داشت؛ از جمله استفاده از توان بسیج، فعال سازی تیم های مقابله با سد معبر و راه اندازی مجدد گشت‌های خودرویی شهرداری.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان کرمانشاه در عین حال تاکید کرد که برای هرگونه کمک به شهرداری در تامین امنیت آماده است و می تواند در اولین فرصت جلسه ای بین روسای کلانتری های شهر و شهرداران مناطق برای هماهنگی بیشتر برگزار کند.

** توصیه‌های دادستانی

حسن ایمانی مقدم، معاون پیگیری حقوق عمومی دادستان کرمانشاه هم در جلسه برضرورت پای کار آمدن همه بخش‌های مسئول در تامین امنیت فضاهای سبز و پارک های کرمانشاه تاکید کرد و پیشنهاد داد که شهرداری کرمانشاه به عنوان اولین شهرداری کشور «یگان ویژه حفاظت شهرداری» را ایجاد و راه اندازی کند.

او همچنین بر ضرورت جمع آوری افراد شرور و ایجاد گشت های موتوری پلیس در پارک های شلوغ تاکید کرد.

حیدرخانی، جانشین معاون پیگیری حقوق عمومی دادستانی کرمانشاه نیز با تأکید بر اینکه باید از بیان مسئله و مقصریابی فراتر برویم، گفت: کار مهم و اثرگذار ارائه راهکار و پیگیری آن است.

او گفت: انتظار داریم که نگهبانان پارک ها و فضاهای سبز شهرداری همیار نیروی انتظامی باشند و در لحظه مشاهده سارق به سرعت به نیروی انتظامی اطلاع دهند.

جانشین فرمانده نیروی انتظامی شهرستان کرمانشاه در این زمینه اعلام آمادگی کرد که در صورت تقاضای شهرداری، ناجا پس از آموزش نگهبانان پارک ها، برای مقابله با سارقان، اسپری و شوکر در اختیار آنان قرار دهد.

ایجاد کیوسک پلیس و پاسگاه فصلی در پارک های مهم شهر، برگزاری مراسم ها و برنامه های شاد و مفرح در پارک ها و استفاده از ظرفیت سازمان تبلیغات برای اجرای برنامه های مذهبی از دیگر پیشنهاد هایی بود که حیدرخانی در این جلسه ارائه کرد و گفت: ما سایر پیشنهادات خود را به صورت مکتوب در اختیار شهرداری قرار می‌دهیم.

** راهکارهایی که شهردار سابق اجرا نکرد

در تیر ماه سال ۹۶ هم جلسه مشابهی با هدف ارتقای امنیت در فضاهای سبز شهر کرمانشاه در شهرداری برگزار و پیشنهادهای خوبی از سوی دادستانی ارائه شد که البته مورد توجه و عمل شهرداری قرار نگرفت؛ از جمله افزایش روشنایی مستقیم، یکنواخت و دائمی در پارک، استفاده نکردن از بوته های بلند، ایجاد ورودی و خروجی های متعدد در پارک، دسترسی نقاط پرجمعیت شهر به پارک، ایجاد علائم و تابلوهای راهنمای مناسب، پرهیز از ایجاد پارک به شکل حروف یو و ال انگلیسی (U و L)، ایجاد و تعبیه وسایل بازی برای همه سنین و هر ۲ جنس، استانداردسازی پله های شهری برای هر ۲ جنس و چیدمان استاندارد صندلی های پارک (صندلی باید رو به مسیر پیاده روی باشد نه پشت به آن)، تشکیل تیمی از حراست شهرداری ها برای سرکشی روزانه به پارک ها و حفظ و حراست از تجهیزات و اموال شهرداری، جلوگیری از عرضه و استعمال قلیان در پارک ها، ممانعت از دریافت پول در سرویس های بهداشتی عمومی، جلوگیری از نصب چادرهای مشکوک در مناطق خلوت پارک ها، ایجاد پایگاه پایش سلامت در مراکز تفریحی شهر با هدف رعایت استانداردهای بهداشتی، لزوم کنترل سگ های ولگرد، استقرار گشت پیاده و موتوری پلیس و تاسیس یک پایگاه ثابت در پارک شرقی و غربی.

در این جلسه بود که معاون دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه گفت: برخی پارک های کرمانشاه بویژه خلوتگاه های آن زیستگاه چند جرم اساسی از جمله ضرب و جرح، خرید و فروش مواد مخدر، استعمال قلیان و مواد مخدر و اقدام های غیراخلاقی شده است.

احساس امنیت در فضاهای سبز شهری یکی از مهمترین شاخص های کیفیت فضاو وجود امنیت اجتماعی محسوب می شود که زمینه پویایی اقتصادی-اجتماعی را فراهم می کند.

شهر یک میلیون نفری کرمانشاه بیش از ۸۰ پارک و بوستان دارد.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …