شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

«مواد مخدر» در صدر جرائم

صیفی با بیان اینکه تعداد پرونده های وارده به دادگستری خراسان جنوبی نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است،گفت: بیشترین پرونده های وارده به محاکم قضایی استان در سال ۹۷ مربوط به مواد مخدر است.

«علیرضا صیفی» امروز (۱ تیر) در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از برنامه های دادگستری استان خراسان جنوبی در سال جاری حمایت قضایی از همه دستگاه‌های مرتبط در راستای رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی کارگاه‌ها و کارخانه‌ها است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برخورد جدی و بازدارنده با پدیده شوم فساد و احتکارکنندگان از مطالبات جدی شهروندان است که در دستور کار دادگستری استان قرار دارد، گفت: برخورد مناسب با متعرضین به نوامیس مردم، اخلال کنندگان، متصدیان اراضی بیت المال، جمع آوری قلیان خانه‌ها، توجه به دو اصل سرعت و دقت در رسیدگی به پرونده های قضایی و تلاش جهادی و حداکثری در راستای اجرای سیاست‌های رئیس قوه قضائیه از دیگر برنامه های اجرایی در سال جاری است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته ۷۰ هزار و ۵۵۱ پرونده در دادگستری استان خراسان جنوبی بررسی شده است، افزود: تعداد پرونده های وارده به دادگستری استان نسبت به سال ۹۶ حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.

صیفی ادامه داد: در طی سال ۹۷ تعداد پرونده های وارده به شعب دادگاه کیفری استان ۱۹۹ فقره بوده است که نسبت به سال قبل از آن ۴.۳ درصد کاهش ورودی داشته ایم.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ۵ هزار پرونده در شعب دادگاه های تجدیدنظر استان مورد رسیدگی قرار گرفته است، عنوان کرد: ۴۶ هزار و ۲۲۲ فقره پرونده معادل ۶۶ درصد در دادگستری‌های استان و ۲۴ هزار و ۳۲۹ فقره پرونده معادل ۳۴ درصد در شوراهای حل اختلاف مورد بررسی قرار گرفته است.

وی از پلمپ دو قلیان خانه در سطح استان از ابتدای امسال تاکنون خبر داد و گفت: یک هزار و ۶۰۰ پرونده مجازات جایگزین حبس را در سطح دادسراهای استان داشته ایم و اکنون زمان رسیدگی به پرونده ها در دادسراهای استان کمتر از ۲۲ روز است.

صیفی بیان داشت: در سال گذشته چهار پرونده قتل عمدی در استان مورد بررسی قرار گرفته است که دو مورد از آن ها منتهی به محکومیت شده و دو پرونده دیگر نیز در حال رسیدگی است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: در سال گذشته تعداد ۳۸ هزار و ۹۸۳ فقره پرونده در دادگاه‌های عمومی و تعداد ۵ هزار و ۶۶۴  فقره پرونده در دادگاه‌های انقلاب استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیشترین فراوانی از حیث ورود پرونده به دادگاه‌های استان مربوط به مواد مخدر است، افزود: تعداد ۹ هزار و ۱۹۰ پرونده مواد مخدر در استان مورد رسیدگی قرار گرفته است.

صیفی با اشاره به اینکه رتبه دوم فروانی پرونده‌ها مربوط به ضرب و جرح غیرعمدی است، عنوان کرد: رتبه سوم فراوانی در ورودی پرونده ها نیز مربوط به سرقت بوده است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه مطالبه خسارت، دعاوی خانوادگی و احصار در صدر فراوانی پرونده‌های حقوقی استان است، ادامه داد: در سال گذشته میانگین پرونده‌های مربوط به طلاق نسبت به سال ۹۶ حدود ۲۵ درصد کاهش و دعاوی مربوط به مهریه ۳۰ درصد افزایش داشته است.

به گفته وی در سال گذشته در حوزه پرونده‌های خانوادگی ۹۵۳ پرونده مربوط به طلاق توافقی و همچنین ۴۶۳ پرونده طلاق به درخواست زوجه و ۱۵۹ پرونده طلاق به درخواست زوج بوده است.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …