شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

افزایش ۵۰ درصدی برنامه های پیشگیرانه مصرف مواد مخدر

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان، از تداوم اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر خبر داد و اضافه کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه های پیشگیرانه ستاد که براساس سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر طراحی شده، ۵۰ درصد افزایش دارد.

 امروزه کمتر کشوری را در جهان می توان یافت که پدیده مواد مخدر و اعتیاد مهم ترین دغدغه یا یکی از مهم ترین مشکلات اجتماعی اش نباشد و هر ساله مبالغ هنگفتی برای مبارزه با معضل اعتیاد و مواد مخدر هزینه می شود، اما همچنان رقم باندهای قاچاق مواد مخدر و شمار معتادان رو به افزایش است و لذا ۲۶ ژوئن برابر با ۵ تیر روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامیده می شود.

مقام معظم رهبری در ۱۰ مهرماه سال ۱۳۸۵ سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر را در قالب ۱۱ بند به قوای سه گانه ابلاغ فرمودند.

محمدحسین شاهکویی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گیلان در گفت وگو با ایسنای گیلان، با بیان اینکه امروزه روند تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر در سطح کشور و جهان به سرعت در حال تغییر است، اظهار کرد: از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۶ تولید تریاک در افغانستان ۵۰ برابر شده است.

وی با اشاره به افزایش تولید تریاک از ۱۸۵ تن به ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن در سال، افزود: جمهوری اسلامی ایران یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و ۳۰ درصد از تولیدات تریاک این کشور از ایران به اروپا ترانزیت می شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان از تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنعتی و شیمیایی به ویژه در جوانان و نوجوانان خبر داد و عنوان کرد: افزایش مصرف مواد مخدر صنعتی همچون گل(ماریجوانا) نگران کننده است و آزاد شدن مصرف این مواد در آمریکا و کانادا موجب شده جوانان نسبت به مضرات آن غافل شوند.

شاهکویی مصرف یک بار گل، شیشه و کریستال را اعتیارآور دانست و متذکر شد: کسانی که این مواد را استفاده می کنند تا آخر عمر درگیر عواقب ناشی از سوء مصرف آن هستند.

وی با تاکید بر لزوم اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر، تصریح کرد: حاکمیت به تنهایی نمی تواند با سوء مصرف مواد مخدر مبارزه کند و لذا آحاد جامعه اعم از اعضای خانواده، معلمان و اساتید، ائمه جمعه و جماعت، مداحان، هنرمندان و ورزشکاران باید پای کار بیایند.

این مقام مسئول از کاهش ۲۴ درصدی نرخ شیوع و بروز اعتیاد طی پنج سال گذشته در کشور خبر داد و خاطرنشان کرد: طبق آخرین پیمایش ملی خانوارها، دو میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر اعتیاد مستمر داریم که این کاهش، محصول اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان با تاکید بر لزوم کاهش تقاضا در کنار مقابله، اظهار کرد: مادامی که تقاضای مواد وجود دارد عرضه نیز وجود خواهد داشت لذا باید آموزش های لازم را به جامعه به ویژه نسل جوان بدهیم و خانواده ها باید در این امر هوشیار باشند. امروز سیستم هوشمند و پویای تولید و توزیع مواد مخدر بنیان خانواده را هدف قرار داده است.

وی لذت جویی افراطی و عدم آمادگی در مقابل بحران ها را از جمله عوامل گرایش جوانان به مصرف مواد مخدر دانست و یادآور شد: اثرات ناشی از سوء مصرف مواد صنعتی و شیمیایی به سختی قابل درمان است. در گذشته میزان مصرف مواد سنتی مشخص بود، اما در حال حاضر بیش از ۸۰۳ نوع ماده مخدر صنعتی و شیمیایی در جهان شناسایی شده و تولید آنها ۳۸۴ درصد افزایش یافته است.

شاهکویی سیگار را دروازه ورود به اعتیاد دانست و ادامه داد: جامعه جهانی درگیر افزایش مصرف مواد مخدر است و لذا کسانی که در معرض این آسیب قرار می گیرند به سرعت باید درمان شوند، زیرا اعتیاد یک بیماری پیش رونده است و جوانان و نوجوانان نباید حتی مواد مخدر را امتحان کنند.

این مقام مسئول سود سرشار سوداگران مرگ را انگیزه افزایش تولید و توزیع مواد مخدر دانست و عنوان کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر تاکنون ۲۶۶ پژوهش علمی درخصوص عوامل سیاسی و اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی و خانوادگی و… گرایش جامعه به مواد مخدر را انجام و در اختیار عموم مردم قرار داده است لذا اولویت اصلی ستاد در سال جاری پیشگیری بوده و آموزش یک اصل اساسی در پیشگیری است.

وی از تداوم اجتماعی شدن امر مبارزه با مواد مخدر خبر داد و اضافه کرد: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری برنامه های پیشگیرانه ستاد که براساس سیاست های کلی مبارزه با مواد مخدر طراحی شده، ۵۰ درصد افزایش دارد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر گیلان با اشاره به کاهش سن اعتیاد در جوامع جهانی، بیان کرد: باید نرخ پوشش دانش آموزان گیلانی را در برنامه های پیشگیرانه بالا ببریم و لذا خواستار همکاری همه دستگاه ها با شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر هستیم.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …