شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

ساماندهی معتادان خیابانی کرمانشاه با بهره‌برداری از ۲ مرکز جدید

مرکز جدید ماده ۱۶(کمپ ترک اعتیاد اجباری) کرمانشاه همچنان منتظر تخصیص اعتبار است؛ مرکزی که می‌تواند بسیاری از معتادان متجاهر شهر را جمع‌آوری و درمان کند به ویژه اینکه مکان جدیدی هم برای توانمندسازی معتادان بهبودیافته‌ها در حال آماده‌سازی است.

 دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه روز سه شنبه در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر (پنج تیر) گفت: با توجه به سابقه حدود ۶ هزار ساله مصرف مواد مخدر، درگیر بودن بیش از ۲۰۰ کشور دنیا با اعتیاد و ثبت بیش از ۸۰۰ نوع مخدر صنعتی، ریشه‌کن کردن اعتیاد محال است و به همین دلیل تلاش‌ها بر مهار و کنترل آن متمرکز شده است.

علی شمشیری در تأیید این مدعا عنوان کرد: از ابتدای انقلاب تاکنون با احتساب مجرمان تکراری حدود پنج میلیون و ۵۰۰ هزار نفر متهم در حوزه مقابله با مواد مخدر دستگیر شده‌اند اما معضل اعتیاد همچنان باقی است.

او با بیان اینکه ۲۷۹ میلیون نفر در دنیا دست کم تجربه یک بار مصرف مواد مخدر را دارند، گفت: آمار معتادان ۱۵ تا ۶۵ ساله ایران نیز ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.

به گفته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه، ایران تولیدکننده، مصرف کننده و بارانداز مواد مخدر نیست اما به دلیل همسایگی با بزرگترین کشور تولید کننده دنیا، بیشترین هزینه‌ها را برای مقابله با مواد مخدر داده است.

شمشیری گفت: تولید مواد مخدر در کشور افغانستان در آغاز هجوم آمریکا به این کشور ۲۵۰ تن در سال بود اما این رقم اکنون به بیش از ۹ هزار تن رسیده است.

او با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ درصد کل کشفیات مواد مخدر دنیا در ایران صورت می گیرد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر بخش زیادی از قاچاق مواد مخدر از خشکی به مسیرهای آبی و خلیج فارس منتقل شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه همچنین گفت: در بهار امسال ۷۰۰ کیلوگرم مواد مخدر تریاک و مشتقات آن در استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است.

شمشیری در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از سال ۹۲ تاکنون حدود هشت میلیارد تومان در استان کرمانشاه برای مقابله با اعتیاد هزینه شده که در نتیجه آن کرمانشاه از رده استان‌های پرخطر خارج شده و اکنون در بین استان‌های با شیوع خطر متوسط است.

مهار ۱۶ هزار و ۷۰۰ معتاد پرخطر

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز در این نشست گفت: کمیته مقابله با اعتیاد این دانشگاه با استفاده از سه کمیسیون ماده ۳۱، نظارت و درمان در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد فعالیت می کند.

به گفته بهمن روشنی، کمیسیون ماده ۳۱ مربوط به مراکز درمان سوء مصرف موادمخدر (ام‌ام‌تی MMT) است و اکنون ۱۲۷ مرکز ام‌ام‌تی شامل ۱۱۳ مرکز خصوصی و ۱۴ مرکز دولتی در استان کرمانشاه فعال است که ۱۶ هزار و ۷۰۰ معتاد را زیر نظر پزشکان و روانشناسان تحت پوشش دارند.

آنچنان که روشنی بیان کرد، هدف این مراکز تغییر نوع موادمخدر مصرفی معتادان از مواد پرخطر به مواد کم خطر و بازگشت معتادان به اجتماع و زندگی عادی است.

او با بیان اینکه بیشترین معتادان مراجعه کننده به مراکز ام‌ام‌تی داروی متادون مصرف می کنند، گفت: هزینه مراجعه مصرفی یک ماه فرد معتاد به مراکز خصوصی ۱۵۵ هزار تومان و مراکز دولتی ۱۰۱ هزار تومان است که البته با توجه به پوشش بیمه‌ای و حمایت دانشگاه علوم پزشکی مراکز دولتی تقریباً هیچ هزینه‌ای برای معتادان ندارند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در عین حال گفت: بیمه‌ها تا سال گذشته حدود ۷۰ درصد از هزینه های معتادان مراجعه کننده به مراکز دولتی ام‌ام‌تی را تامین می‌کردند اما مدتی است که قرارداد خود را به هم زده‌اند.

سال گذشته ۳۰۰ بهبودیافته شاغل شدند

“پیشگیری”، “درمان و کاهش آسیب” و “توانمندسازی و اشتغال معتادان” سه وظیفه اصلی سازمان بهزیستی در حوزه مقابله با اعتباد است که مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در ادامه نشست به آن اشاره و اضافه کرد: این سازمان خدمات خود را در قالب چندین مرکز ارائه می کند.

فاطمه رضوان مدنی گفت: مراکز مقابله با اعتیاد بهزیستی استان شامل موارد زیر است: ۲۱ مرکز ماده ۱۵( کمپ ترک اعتیاد خودمعرف)، یک مرکز DIC با هدف عرضه بسته های کاهش آسیب و انجام تست HIV، یک مرکز TC(اجتماع محور) با هدف نگهداری معتادان سم‌زدایی شده و یک مرکز “موبایل سنتر” که با هدف عرضه خدمات کاهش آسیب به صورت سیار فعال است.

آنچنان که رضوان مدنی بیان کرد: در سال گذشته ۱۴ هزار و ۲۶۰ مورد خدمت توسط بهزیستی استان در مقابله با اعتیاد ارائه شده است.

برنامه های آموزشی در مناطق شهری، روستایی، مراکز آموزشی، نظامی و صنعتی دیگر اقدام بهزیستی در سال گذشته بوده که با هدف آگاه سازی و پیشگیری از اعتیاد اجرا شده است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان کرمانشاه همچنین از معرفی ۳۱۴ معتاد بهبودیافته و آموزش دیده به بانک ها در سال ۹۷ خبر داد و گفت: از این تعداد ۳۰۰ نفر موفق به دریافت تسهیلات و ایجاد شغل در حوزه خدمات، کشاورزی و صنعت شدند.

مرکز جدید ماده ۱۶ در انتظار اعتبار

یکی از مشکلات استان کرمانشاه در مقابله با معتادان متجاهر، ظرفیت محدود تنها مرکز ترک اعتیاد اجباری (مرکز ماده ۱۶) آن است. طی چند سال گذشته تلاش‌های زیادی برای احداث یک مرکز جدید صورت گرفته اما هنوز به نتیجه نهایی نرسیده است.

مدیرکل بهزیستی استان کرمانشاه در این باره گفت: مرکز جدید در کنار مرکز قدیمی ماده ۱۶ در حال تکمیل است و مشکل اصلی آن اکنون تامین سرویس گرمایش و سرمایش و ایجاد شبکه فاضلاب است که اگر اعتبار آن تخصیص پیدا کند، تکمیل و بهره‌برداری می‌شود.

اعتبار لازم برای تکمیل و تجهیز سوله‌های کارگاهی (حرفه آموزی برای اشتغال معتادان متجاهر)، سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی، فاضلاب و تعمیرات تاسیساتی ساختمان ماده ۱۶ کرمانشاه حدود ۲ میلیارد تومان برآورد شده است.

هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه ۱۲ خرداد ۹۸ در این باره گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور باید ۵۰ درصد اعتبارات ساخت و تعمیر سوله‌ها و تأسیسات ساختمان ماده ۱۶ کرمانشاه را تأمین کند و بقیه اعتبارات مورد نیاز را نیز باید از محل واگذاری اسناد خزانه استان تأمین کنیم زیرا تاریخ اعتبار آنها تا ۳۱ تیر ماه سال جاری است و دستگاه‌ها نتوانسته‌اند بسیاری از این اسناد را جذب کنند.

مکان جدید برای نگهداری بهبودیافته‌ها

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز از ایجاد یک مرکز جدید برای توانمندسازی، حرفه‌آموزی، اشتغال و صیانت از معتادان بهبود یافته استان خبر داد و گفت: این مکان در پنج کیلومتری جاده کنگاور به سمت اسدآباد قرار دارد و اکنون در حال تعمیر و بهسازی است که امیدوارم به زودی آماده بهره برداری شود.

متادون عطاری‌ها تقلبی است

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در پاسخ به علت عرضه غیرقانونی داروی متادون در برخی عطاری ها گفت: بیشتر متادون های عرضه شده در عطاری های متخلف تقلبی است و بخشی هم از استان‌هایی تهیه می شود که متولیان آن نظارت کافی بر توزیع قانونی متادون ندارند.

در پایان نشست خبری امروز، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمانشاه با اهدای لوح از تلاش‌های معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و مدیرکل بهزیستی استان در مقابله با اعتیاد تقدیر کرد.

سی ام خرداد تا هفتم تیر هفته جهانی مبارزه با موادمخدر است.

طبق آمار غیررسمی، در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۵۰ هزار معتاد وجود دارد.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۱۴ شهرستان و ۲ هزار و ۶۲۲ روستا دارد.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …