شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

معضل مواد مخدر با کاغذبازی حل نمی شود/انتقاد از بی رغبتی مدیران

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان با تأکید بر اینکه معضل اعتیاد با بوروکراسی حل نمی شود از حضور نیافتن مدیران قروه در همایش شهرستان انتقاد کرد.

رحمان حریری شامگاه چهارشنبه در همایش پیشگیری از اعتیادبا محوریت مسئولیت پذیری و ایفای نقش شهروندی که به همت انجمن پیشگیری از اعتیاد راهیان جامعه پاک در شهرستان قروه برگزار شد، از غیب بسیاری از مدیران دستگاه های اجرایی انتقاد کرد.

به گفته وی باید به مدیرانی که آمده اند دست مریزاد گفت و به مدیرانی هم که نیامدند بیشتر دست مریزاد گفت چرا که نشان دادند چقدر این موضوع برایشان اهمیت دارد و این نیامدن باز می گردد به همان مسئولیت اجتماعی که نیست.

حریری با بیان اینکه در جهان ۸۰۳ نوع مواد مخدر شناسایی شده است، افزود: در واقع آمارها نشان می دهند که ۷۰ درصد از زندانیان به دلیل مواد مخدر دستگیر شده اند و همچنین ۶۵ درصد از همسرآزاری ها، ۳۰ درصد از کودک آزاری ها، ۵۵ درصد از موارد طلاق، ۲۳ درصد از سرقت ها، ۲۰ درصد از جرایم منکراتی و ۱۰ درصد از جرایم مالی به دلیل مصرف مواد مخدر بوده است.

مطابق اظهارات وی بیشتر هزینه های شورا صرف درمان می شود و با این وصف همچنان خروجی کار قابل قبول نیست و اما پیگیری مستمر برای این مهم ادامه دارد چرا که وظیفه ای است که باید کار شود.

حریری با بیان اینکه ده برابر میانگین جهانی آسیب دیده ایم و ۷۰ درصد از مواد مخدر دنیا در ایران کشف می شود گفت: هرچه در این زمینه مقابله کنیم تنها ۲۰ تا ۳۰ درصد پاسخ می دهد و با وجود آنکه بسیار کار می شود اما چرا معضل اعتیاد هنوز حل نشده است؟

وی به نقش مافیای مواد مخدر اشاره کرد و مشکل را با مافیا و سر ریشه ها دانست به طوری که ۶۹ درصد از مافیا اعلام کرده اند به قوانین آگاه هستند و با این وصف به خوبی در این زمینه حرکت می کنند.

حریری در ادامه حقوق شهروندی را عاملی بر سر راه مبارزه با مواد مخدر دانست و تصریح کرد: هر حرکتی که قرار است انجام شود بلافاصله صحبت از حقوق شهروندی به میان می آید و همین دست و پای ما را می بندد.

این فعال اجتماعی و مدنی در ادامه با تأکید بر اینکه اعتیاد بیماری است و اگر در فرآیند درمان قرار نگیرد مجرم شناخته می شود، از مقوله پیشگیری گفت: ۷۰ درصد از مبارزه با مواد مخدر مربوط به کار بر پیشگیری و فرهنگ سازی است و در واقع قانون وظیفه مبارزه را به یک ارگان اختصاص نداده و به همه واگذار کرده است.

مطابق گفته های رحمان حریری مبارزه با مواد مخدر با بوروکراسی اداری و کاغذبازی حل نمی شود مگر اینکه مسئولیت اجتماعی افراد پررنگ گردد.

وی با تأکید بر ادامه مستمر آموزش ها، نخستین دلیل افراد به اعتیاد را در کشور کنجکاوی دانست در حالی که در کردستان تفریح اعلام شده و این نشان از نبود نشاط اجتماعی در جامعه دارد.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …