شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

وضعیت غیر حاد در طلاق و اعتیاد

مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: وضعیت استان به لحاظ آسیب‌های اجتماعی مطلوب نیست اما وضعیت حادی هم در ۴ آسیب طلاق، اعتیاد، خودکشی و حاشیه‌نشینی نداریم.

نشست کارگروه فرهنگی و اجتماعی پیش از ظهر امروز با حضور اعضای اصلی و البته غیبت ۱۴ نفر از اعضا برگزار و پیرامون وضعیت آسیب‌های اجتماعی طلاق، اعتیاد، خودکشی و حاشیه‌نشینی بحث و از دستگاه‌ها خواسته شد برنامه‌هایی برای کاهش آسیب‌ها ارائه دهند.

در همین خصوص حجت‌الاسلام سید علی‌فتح میرمحمدی با اشاره به موضوع طلاق و روند افزایش‌ این آسیب اجتماعی طی سال‌های ۸۵ تا ۹۷ گفت: آمار سال‌های ۸۵ تا ۹۷ بیانگر افزایش نرخ طلاق است و ثبت‌احوال کشور نرخ طلاق به ازدواج در استان کهگیلویه و بویراحمد را ۳.۱۳ درصد عنوان کرده است. تعداد ازدواج‌های ثبت شده استان در سال ۸۵، ۷ هزا و ۲۴ مورد بوده که این رقم به ۶ هزار و ۳۴۴ مورد در سال ۹۷ کاهش داشته و شاهد کاهش ۵ درصدی  ازدواج هستیم.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: تعداد طلاق‌های به ثبت رسیده در سال ۸۵، ۵۳۹ مورد بوده اما این آمار در سال گذشته به یک هزار و ۵۱۷ واقعه رسیده، در سال ۹۶ تعداد طلاق‌های ثبت شده یک هزار و ۵۶۲ بوده که در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵،کاهش ۱۰ درصدی طلاق را شاهد هستیم، ضمن اینکه طلاق سال ۹۷، ۳.۷ درصد کاهش داشته است.

مهمترین علل طلاق در کهگیلویه و بویراحمد 

وی افزود: طبق تحقیقات انجام گرفته و بررسی پرونده‌های طلاق، دخالت اطرافیان و خانواده و خویشاوندان، عدم تفاهم اخلاقی و تعارضات فکری عقیدتی با همسر، عدم آشنایی با آیین همسرداری و واکنش‌های سرد و بی‌تفاوتی همسر، عدم وجود بخشش، گذشت و فداکاری در خانواده همسر، بیکاری یا فقدان ثبات شغلی، عدم رضایت از ابراز محبت و احساسات همسر، عدم شناخت طرفین از همدیگر، رقابت چشم و هم‌چشمی، برآورده نشدن انتظارات و وعده‌های قبل از ازدواج مهمترین علل طلاق زوجین بوده است.

این مسوول در ادامه سخنان به خودکشی به عنوان دومین آسیب اجتماعی اشاره کرد و گفت: آمار خودکشی تا سال ۹۶ در استان افزایش داشته اما در سال ۹۷ روند کاهش این آسیب اجتماعی را داشتیم، سال گذشته ۸۱ نفر خودکشی و ۶۱۶ نفر اقدام به خودکشی کردند که در این خصوص کاهش ۱۸.۱۸ درصدی را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: این پدیده شوم در بین زنان بیشتر از مردان بوده بیشترین آمار خودکشی‌ها در شهرستان بویراحمد با ۶۱.۶۱ درصد بوده که به گفته فرماندار این شهرستان خودکشی‌ها بیشتر در مناطق حاشیه شهرها که از مهاجرین هفت شهرستان تشکیل شده بوده است.

کهگیلویه و بویراحمد جزء استان‌های پاک در حوزه مواد مخدر

میرمحمدی در ادامه سخنان خود در نشست کارگروه فرهنگی اجتماعی با اشاره به جمعیت معتادان استان گفت: هم‌اکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد ۱۲ هزار  معتاد وجود دارد که بر اساس آمار منتشر شده از پیمایش ملی خانوار در مورد شیوع مواد مخدر و روانگردان در جمعیت عمومی کشور، شیوع مصرف مواد مخدر در استان ۹۸.۳ درصد و میانگین سن شروع مصرف در استان ۲۵ سال بوده است.

مدیرکل فرهنگی اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه جزء استان‌های پاک در حوزه مواد مخدر هستیم، بیان کرد: میزان شیوع مصرف سیگار به عنوان دروازه ورود به مواد مخدر در استان ۹.۱۲ درصد و میانگین سن شروع مصرف سیگار ۸.۱۸ سال بوده که از میانگین سن شروع مصرف سیگار در کشور که ۸.۱۹ درصد است پایین‌تر است.

وی با اشاره به اینکه میانگین سن شروع مصرف قلیان ۳.۳۳ سال بوده گفت: حدود ۵۵ درصد معتادان،  تریاک مصرف می‌کنند بنابراین اعتیاد به تریاک شایع‌ترین مواد مخدر در استان است سپس هروئین، ماری جوانا و شیشه در رده‌های بعدی قرار دارند.

جمعیت ۷۷ هزارنفری سکونتگاه‌های غیررسمی استان

این مسوول با اشاره به پدیده حاشیه‌نشینی و جمعیت ۷۷ هزار نفری حاشیه نشین‌ها گفت: فقر و بیکاری گسترده در مناطق روستایی، خشکسالی در مناطق گرمسیری استان، ضعف در توسعه اشتغال روستایی و فصلی بودن برخی از مشاغل  سبب مهاجرت گسترده شده که تعداد حاشیه‌نشین‌ها طی سال‌های آتی افزایش داشته است.

میرمحمدی عنوان کرد: مهاجرت و حاشیه‌نشینی باعث آسیب‌های دیگری از جمله توسعه مشاغل کاذب، آشوب‌های اجتماعی، قانون‌گریزی، جرم و جنایت و دیگر انحرافات و کجروی‌های اجتماعی خواهد شد و پیامدهای روانی، اجتماعی و فرهنگی متعددی در پی دارد.

این مسوول عنوان کرد: جلسات حاشیه‌نشینی برای کاهش این پدیده که محل وقوع بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است مرتب در حال برگزاری است، بویراحمد و گچساران دو شهرستان حاشیه‌نشین استان هستند که جمعیت بافت فرسوده بویراحمد ۲۶ هزار ۷۰۱ نفر و حاشیه‌نشین ۴۵ هزار نفر است، در گچساران ۲۲ هزار و ۴۵۰ نفر در بافت فرسوده ۳۲ هزار نفر در سکونتگاه غیر رسمی ساکن‌اند که جمعیت ۷۷ هزار نفری استان در سکونتگاه‌های غیر رسمی هستند.

وی با بیان اینکه محلات مادوان، مهریان، بله‌زار، اکبرآباد، شرف‌آباد، نجف آباد و محمود آباد محلات حاشیه‌نشین بویراحمد هستند. عنوان کرد: وضعیت استان به لحاظ آسیب‌های اجتماعی مطلوب نیست اما  وضعیت حادی هم در طلاق، اعتیاد، خودکشی و حاشیه‌نشینی نداریم، ضمن اینکه در شهرستان بهمئی اقداماتی در خصوص آسیب‌های اجتماعی انجام گرفته است.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …