شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

دستگیری بیش از ۱۲۸۰ نفر توزیع کننده مواد مخدر در کردستان

سرهنگ شاکری ضمن اشاره به کشف ۶۰۰ کیلو گرم مواد مخدر در بازه ی زمانی ۵ ماهه نخست سال ۹۸ افزود : این مقدار کشفیات به صورت انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی بدست امده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۷ با رشد ۲۲۱ درصدی مواجه شده است . طی عملیات های دستگیری و اقدامات انتظامی ، بالغ بر ۱۲۸۰ نفر در دایره ی تهیه ، توزیع مواد مخدر در استان کردستان دستگیر شده اند که پس از دستگیری به مراجع محترم قضائی به جهت پیگیری های نهایی ، تحویل داده شده اند.

سرهنگ فرامرز شاکری ، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان ، با تاکید بر مبارزه و اقدامات جدی برای پیشگیری از تهیه و توزیع مواد مخدر و همچنین مصرف مواد مخدر در میان جوانان عنوان کرد : با مراجعه به فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر تاکید بر ۵ آسیب اجتماعی بزرگ در کشور ، که خانمان سوز ترین ان بلای اعتیاد می باشد ، پلیس مبارزه با مواد مخدر استان کردستان طرح های جدی و حساسی را در امر جلوگیری از مصرف مواد مخدر ، تهیه و توزیع ان توسط خرده فروشان و یا عمده فروشان مواد مخدر، کلید زده است.

وی افزود : در سال ۹۸ نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ۱۲ اولویت کاری را ابلاغ کرده است که یکی از این اولویت ها ، تنها مبارزه با تمامی ابعاد مواد مخدر در استان کردستان می باشد.عزم پلیس در برخورد با قاچاقچیان مواد مخدر و همچنین تمامی عواملی که در تهیه و یا توزیع ان نقش دارد ، استوار تر از دیروز است .

سرهنگ شاکری ضمن اشاره به کشف ۶۰۰ کیلو گرم مواد مخدر در بازه ی زمانی ۵ ماهه نخست سال ۹۸ افزود : این مقدار کشفیات به صورت انواع مواد مخدر سنتی و صنعتی بدست امده است که نسبت به همین بازه زمانی در سال ۹۷ با رشد ۲۲۱ درصدی مواجه شده است . طی عملیات های دستگیری و اقدامات انتظامی ، بالغ بر ۱۲۸۰ نفر در دایره ی تهیه ، توزیع مواد مخدر در استان کردستان دستگیر شده اند که پس از دستگیری به مراجع محترم قضائی به جهت پیگیری های نهایی ، تحویل داده شده اند.

وی افزود : ۷ باند بزرگ توزیع مواد مخدر در استان کردستان با کار عمیق اطلاعاتی ، شناسایی و منهدم شد که بالغ بر ۲۴ نفر گردانندگان این باندها نیز تحویل مراجع قضائی شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر کردستان با اشاره به دستگیری و جلب معتادین متحاجر تصریح کرد : معتاد متحاجر به کسی می گویند که به مرحله نهایی مصرف مواد مخدر رسیده است و دیگر حامیان خانوادگی ، اجتماعی و سایر موارد را از دست داده و اکنون دیگر سرپناهی ندارد و در سطح شهر و در خیابان ها دیده می شوند، این افراد با توجه به نداشتن هیچ گونه حامی براحتی نیز دست به سرقت های کوچک در سطح شهر ها زده و جمع آوری این دسته از معتادان در دستور کار پلیس و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان می باشد.

وی ادامه داد : از ابتدای سال تاکنون پلیس مبارزه با مواد مخدر با هماهنگی مراجع قضائی ، این دسته از افراد را از سطح شهر ها و خیابان ها ، شناسایی و تحویل کمپ های ترک اعتیاد داده ایم که آماری بالغ بر ۲۹۰ نفر را در ۵ ماه نخست سال ۹۸ شامل می شود.

سرهنگ شاکری ضمن ابراز تاسف از نحوه مراقبت های بعد از ترک اعتیاد اشاره کرد : در میان افرادی که به کمپ ها فرستاده می شوند ، افرادی دیده می شوند که حتی برای بار پنجم است که به کمپ های ترک اعتیاد مراجعه می کنند ،این خود ناشی از عدم حمایت و نظارت خانواده و ارگان های مورد نظر از پروسه ی مراقبت پس از ترک اعتیاد می باشد که بایستی آموزش های لازم به خانواده ها به جهت مراقبت های بعد از ترک داده شود.

وی افزود : باید زمینه های شغلی برای افراد ترک کرده فراهم شود که دوباره با انزوا و بیکاری ، به سمت مصرف مواد مخدر روی نیاورند، از همین کانال ارتباطی قصد تشکر و تقدیر فراوان از نهایت همکاری مردم شریف کردستان با پلیس مبارزه با مواد مخدر را دارم ، چرا که اگر عمده گزارشات و اخبار از طرف مردم برای برخورد و پیشگیری از مصرف مواد مخدر نباشد ، قطعا پلیس نیز راه به جایی نخواهد برد.

شاکری افزود : پل ارتباطی پلیس مبارزه با مواد مخدر و مردم شریف کردستان همواره شماره ۱۲۸ می باشد که مردم می توانند هرگونه اخبار مرتبط با مواد مخدر اعم از تهیه ، توزیع و مصرف را در اختیار پلیس قرار دهند و عاجزانه تقاضا دارم همانند گذشته این همکاری ادامه دار باشد.

وی افزود : عمده نارضایتی و گزارشات دریافتی از مردم ، مربوط به مواد فروشان و خرده فروشان در سطح پارک ها و محلات می باشد که با لطف حق تعالی با اشراف اطلاعاتی کافی به طور قاطع در حال برخورد و دستگیری این افراد هستیم و تا کنون نیز همانطور که اشاره شد بیش از ۱۰۰۰ نفر عوامل مرتبط با توزیع مواد مخدر در استان کردستان دستگیر شده اند.

وی اشاره کرد : طبق تحقیقات صورت گرفته توسط پلیس و سایر ارگان های دخیل در امر پیشگیری از اعتیاد ، مشخص شده است که اعتیاد خودش مادر سایر آسیب های اجتماعی در سطح کشور می باشد .اغلب افرادی که به درجه تحاجر در اعتیاد می رسند دیگر براحتی دست به انواع سرقت و سایر جرائم می زنند . در مبحث نگهداری از معتادین متحاجر با توجه به محدودیتهای جدی که در ظرفیت نگهداری وجود دارد ، میتوان به جرات اظهار داشت که اگر این ظرفیت های بیشتر بودند ، در عرض ۴۸ ساعت تمامی متحاجرین ، نه تنها شهرستان سنندج ، بلکه تمامی شهرستان های سطح استان نیز قابل جمع آوری و معرفی به کمپ های ترک اعتیاد هستند.

شاکری ضمن اشاره به مصرف مواد مخدر صنعتی میان جوانان کردستانی تصریح کرد : متاسفانه در حال حاضر اعتیاد در میان جوانان خودش را با مصرف مواد مخدر صنعتی نشان داده است که این مواد از نظر آثار زیان بار و خطرات اعتیاد بیش از ۱۰ برابر مواد مخدر سنتی ، آسیب دارند.این یک زنگ خطر جدی است که باید عنوان کنیم ، حتی با یک بار مصرف به صورت امتحان کردن نیز ، طرف به طور کامل اعتیاد پیدا کرده و ترک آن وارد دشوار ترین مراحل می شود.

وی با تاکید بر این مورد که مواد مخدر صنعتی در سطح استان کردستان تولید نمی شود ، اذعان داشت : خوشبختانه در مورد این مساله ، تولید در استان دیده و کشف نشده است و صرفا بیشترین حد مواد مخدر جاری در استان کردستان یا از طرق بسیار پیچیده و مخفی قاچاق مواد مخدر از خارج از کشور بوده است و یا از استان های جنوبی و شرقی و همجوار وارد استان می شوند.

سرهنگ شاکری گفت : خانواده ها باید هوشیار تر با شند ، دائم رفتار های جوان خود را چک کنند ، اگر به هر دلیلی با مواردی نظیر قرمزی دائمی چشم های فرزندانشان ، بی قراری ، کم خوری یا پرخوری ، کم خوابی و کاهش وزن و درموارد پرخوری مواجه شدند ، سریعا مراتب را با مشاورین پلیس مبارزه با مواد مخدر در میان بگذارند که تا اعتیاد در ابتدایی ترین مراحل است ، درمان شود.

شاکری در حوزه اعتیاد در مدارس استان کردستان با صراحت اعلام کرد : در حوزه دانش آموزی تابحال مورد رسمی برای اعتیاد دانش آموزان کردسنانی گزارش نشده است اما با احتیاط های لازم ، طرح هایی نظیر طرح نماد که ائتلافی از چندین ارگان و سازمان مختلف نظیر سازمان علوم پزشکی کردستان ، شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر ، سازمان آموزش و پرورش و همچنین پلیس مبارزه با مواد مخدر می باشد ، به جهت مبارزه و پیشگیری از مصرف مواد مخدر میان دانش آموزان و دانشجویان در دست اقدام و بهره برداری است .

وی افزود : تعداد بسیار زیادی سمینار و کارگاه های آموزشی به جهت آگاه سازی از عواقب مصرف مواد مخدر در سطح مدارس استان کردستان توسط پلیس م.ب.مواد مخدر به انجام رسیده است ، اما به هرحال باید به صورت سراسری توسط نظام آموزشی هنر نـــــه گفتن به اعتیاد به دانش آموزان آموخته شود چرا که با همین ترفند بسیار ساده بسیاری از آسیب های اجتماعی اعتیاد پیش نخواهد آمد. به طور مثال امسال به طور جدی طرح های آموزشی برای آگاه سازی از عواقب مصرف مواد در خوابگاه های دانشجویی و با هماهنگی حراست محترم دانشگاه هایی نظیر کردستان و آزاد اسلامی به انجام رسیده است.

رئیس پلیس م.ب مواد مخدر استان کردستان در ادامه گفتگو با خبرنگار نوای آبیدر عنوان کرد :استان کردستان از حیث مصرف و توزیع مواد مخدر نسبت به استان های همجوار و پایتخت آمار کمتری را به خود اختصاص داده است ، اما در رقابت با خودش در بازه زمانی سال گذشته دارای افزایش آمار های چشمگیری بوده که همین امر باعث روشن شدن زنگ خطر در گوش مسئولین و خانواده ها می باشد.

شاکری ضمن اشاره به اعتیاد در حوزه بانوان افزود : آمار اعتیاد در میان بانوان کردستانی نسبت به اقایان بسیار کمتر است اما باید در نظر داشت که همین آمار کم به دلیل مهلک بودن آسیب های اجتماعی بعد از اعتیاد ، خودش معضلی بزرگ در اجتماع محسوب می شود که با اشاره به تبصره ۲ ماده ۱۶ برخورد و پیشگیری از اعتیاد ، بانوانی که در این مورد شناسایی شده اند به کمپ های ترک اعتیاد معرفی شده اند.مقام زن و مادر جایگاه بالایی در تربیت فرزند و اسلام دارد لذا همه با هم باید دست در دست هم دهیم تا بتوانیم با آگاه سازی و از بین بردن زمینه های اعتیاد در بانوان ، این مساله بغرنج را ریشه کن کنیم.

سرهنگ شاکری در انتها از مردم شریف کردستان درخواست کردند که توصیه های ایمنی و پیشگیرانه ی پلیس م.ب.مواد مخدر کردستان را جدی بگیرند ، در همین راستا موارد زیر را برای مردم اعلام داشته اند :

الف ) اعتیاد میان دانش آموزان و دانشجویان به صورت تفریحی ایجاد می شود ، لذا با آموزش و توجیه کافی فرزندانمان ، آنها را از عواقب مصرف مواد مخدر مطلع کنیم ، عنوان کنیم که مواد مخدر صنعتی حتی با یک بار مصرف، خانمان سوز ترین بلای برای زندگی جوانان خواهد شد.

ب) براحتی از کنار مساله مصرف سیگار و قلیان توسط فرزندانمان چه دختر چه پسر نگذریم ، باید این را بدانیم سیگار و قلیان دریچه ی اصلی برای ورود جوانان به اعتیاد است، لذا از تردد فرزندانمان با افراد و دوستان ناباب و همچنین اماکنی نظیر قلیان سرا ها و … اکیدا جلوگیری نمائیم.

ج) بازهم از ملت شریف کردستان تقاضا دارم با مشاهده ی هرگونه مورد مرتبط با آسیب های اعتیاد ، با پل ارتباطی ۱۲۸ ، با ما در ارتباط باشند ، شهر خوب داشتنی نیست ساختنی است و همه ما شهروندان در قبال تک تک اتفاقات ان من جمله مصرف مواد یا توزیع مخدر ها در سطح شهر مسئول هستیم .

به امید روزی که در ایران سرافزار و خاک پاک کردستان شاهد آسیب اجتماعی اعتیاد نباشیم.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …