شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

میزان اعتیاد در آذربایجان غربی پایین تر از متوسط کشوری

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر: میزان اعتیاد در آذربایجان غربی پایین تر از متوسط کشوری است

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: خوشبختانه میزان اعتیاد در آذربایجان غربی نسبت به میانگین کشوری آمار پایین تری دارد.
به گزارش ندای موج، سردار اسکندر مومنی در همایش یاریگران زندگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی که بعد از ظهر امروز مجتمع امام علی (ع) انتظامی استان برگزار شد، گفت:
شرایط آذربایجان غربی خیلی بهتر از سایر استان بوده و شیوع مواد مخدر در کشور بیش از پنج درصد بوده که این آمار در آذربایجان غربی بیش از ۲ درصد است که با رتبه ۲۲ کشوری نصف شیوع را نسبت به متوسط کشور دارد.
وی ادامه داد: میزان کشوری شیوع اعتیاد در میان دانش آموزان بیش از ۲ درصد بوده که این آمار در آذربایجان غربی زیر یک درصد بوده که رتبه ۲۴ در کشور است.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: میزان کشوری شیوع مصرف مواد مخدر بیش از چهار درصد بوده که این آمار در آذربایجان غربی ۲ درصد است.
وی تصریح کرد”: باید از تمام مسوولان و مردم آذربایجان غربی به خاطر این آمار تشکر کرد اما نباید به این آمار قانع بود و باید در راستای کاهش هرچه بیشتر این آمار تلاش کرد‌.
وی عنوان کرد: متاسفانه ترخ تمایل به مصرف مواد مهدر در آذربایجان غربی پنج درصد نسبت به گذشته افزایش داشته و باید تلاش شود نرخ تمایل به مصرف مواد در استان کاهش یابد.
سردار مومنی تاکید کرد: ایران برای مقابله با مواد مخدر در ۴۰ سال گذشته بیش از سه هزار شهید داده و امروزه امنیت و آرامش کشور مرهون ایثارگری های همه شهدا است.
وی خاطرنشان کرد: با اشاره به اهمیت مبارزه با اگر جان یک انسان را نجات دهیم از حقوق بشر او دفاع کرده ایم.
دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: بیش از ۲۸۰ میلیون مصرف کننده مواد مخدر در دنیا وجود دارد و سالانه ۴۵۰ هزار نفر در اثر مصرف مواد مخدر در جهان فوت می کنند و تولید مواد مخدر در جهان رو به افزایش است.
وی افزود: ۵۰ درصد توزیع مواد مخدر در فضای مجازی در سه کشور هلند، انگلیس و آلمان صورت می گیرد و چرخه های نوینی برای توزیع مواد مخدر در حال ابداع است.
سردار مومنی با اشاره به لزوم همگانی کردن مبارزه با مواد مخدر، گفت: طرح “یاریگران زندگی” به منظور راه حل اصلی مقابله با مواد مخدر اجتماعی و مردمی کردن مبارزه با اعتیاد برنامه ریزی و اجرا می شود‌.
وی با اشاره به آسیب های مواد مخدر، اظهار کرد: ۷۰ درصد زندانیان کشور مرتبط به مواد مخدر هستند که ۴۰ درصد مستقیم و ۳۰ درصد را غیر مستقیم شامل می شوند و همچنین بسیاری از جرایم کشور نیز به خاطر اعتیاد صورت نی گیرد.
وی یادآور شد::باید اهتمام ویژه ای در کشور برای مردمی کردن مقابله با مواد مخدر در کشور صورت گیرد .

عذاب اخروی تولید کنندگان مواد مخدر بیشتر از قاتلان است

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی اظهار کرد: بدون تردید تاثیرات مخرب تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد مخدر برای یک جامعه بدتر از وقوع قتل است.
به گزارش ندای موج، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در همایش یاریگران زندگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی که بعد از ظهر امروز مجتمع امام علی (ع) انتظامی استان برگزار شد، گفت: عذاب تولیدکنندگان و پخش کنندگان مواد افیونی در روز آخرت بسیار بیشتر از قاتلان است زیرا تولیدکنندگان مواد مخدر صربه مهلک تری به پیکره جامعه وارد می کنند.
وی ادامه داد: تولیدکنندگان مواد مخدر ریشه به تیشه هر جامعه ای زده و بنیاد جامعه را سست می کنند.
امام جمعه ارومیه خاطرنشان کرد: مواد مخدر خانمانسوز بوده که به دست استعمارگران جهان اداره می‌شود و کشور ما همواره از این مصیبت رنج برده و متاسفانه در راه مقابله با سوداگران مرگ، شهدای بسیاری داده است.
وی افزود: کسانی که با این مواد مخدر تلاش می کنند تا جامعه را از این مواد اعتیاد آور نجات دهند ثواب و پاداش توصیف ناپذیری در نزد خدا دارند.
‌حجت الاسلام قریشی با اشاره به آیات قرآن کریم یادآور شد: خداوند در قرآن کریم فرموده اند هر کسی جان یک انسان را نجات دهد و او را از مرگ رهایی بخشد گویا همه مردم کره خاکی را از مرگ نجات داده و هرکس کسی را بیگناه و مظلومانه بکشد گویا همه مردم خاکی را از بین برده است.
وی عنوان کرد: مواد افیونی به تدریج حیثیت و انسانیت و در نهایت جان او را خواهد گرفت.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی با تبریک آغاز دهه امات و ولایت، اظهار کرد: امید دارم تلاشی که نیروهای انتطامی و نهاد های مردمی دارند، این تلاش ها به ثمر قابل توجه برسد و روزی به جایی برسیم که کشور از این مواد مهلک پاک شود.

میانگین سن شروع اعتیاد در آذربایجان غربی ۲۳ سال است

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی اظهار کرد: بر اساس شروع شناسی انجام شده، میانگین شروع به اعتیاد در آذربایجان‌ غربی ۲۳ سال و یک ماه است.
به گزارش ندای موج، علی مصطفوی در همایش یاریگران زندگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی که بعد از ظهر امروز مجتمع امام علی (ع) انتظامی استان برگزار شد، گفت: هم اکنون متوسط سن شروع اعتیاد در آذربایجان غربی ۲۳ سال و یک ماه بوده که نسبت به متوسط کشوری در جایگاه پایین تری قرار دارد.
وی ادامه داد: میانگین شروع مصرف سیگار در آذربایجان غربی ۲۰ سال و ۱۰ ماه و همچنین میانگین شروع مصرف مشروبات الکلی در استان ۲۰ سال و ۶ ماه است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی خاطرنشان کرد: آذربایجان غربی در کنار استانهای کرمان، مازندران، خوزستان و لرستان طبق شروع شناسی مصرف مواد مخدر در سال ۹۰ بالای ۳ درصد و در سال ۹۴ رتبه استان ما از چهار به ۱۹ رسیده و در فاصله ۳ سال مصرف مواد مخدر در سایر استان ها افزایش پیدا کرده و استان ما همان ۳ درصد مانده است.
وی تاکید کرد: ۸۰ درصد تولید مواد مخدر جهان در افغانستان بوده که یکی از عمده مسیرهای ورود این مواد به اروپا از آذربایجان غربی است.
مصطفوی عنوان کرد: همچنین آذربایجان غربی یکی از مسیر های ورود مواد پیش ساز مواد مخدر صنعتی به کشور بود و اعتیاد پس از اشتغال و تورم، سومین مشکل آذربایجان غربی محسوب می شود.
وی تصریح کرد: بیشترین گرایش مصرف در آذربایجان غربی شیشه بوده و کمترین نیز گرایش به مصرف تریاک است.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌غربی بیان کرد: مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر به معنی واقعی و عملی لازمه امروز بوده و از مدرسان و اساتید دانشگاه می خواهم آموزش مناسب برای مقابله با اعتیاد را در مدارس و دانشگاه ها ایجاد کنند‌.
وی افزود: همچنین انجام فعالیت های علمی، پژوهشی و فرهنگی از دیگر نیازها برای عمومی شدن مقابله با مواد مخدر محسوب می شود.

آذربایجان غربی ترانزیت قاچاق مواد مخدر به اروپا است
فرمانده انتظامی آذربایجان غربی اظهار کرد: استان آذربایجان غربی یکی از درگاه های قاچاق مواد مخدر به اروپا محسوب می شود.
به گزارش ندای موج، سردار مسعود خرم نیا در همایش یاریگران زندگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی که بعد از ظهر امروز مجتمع امام علی (ع) انتظامی استان برگزار شد، گفت: آذربایجان غربی به عنوان یکی از اصلی ترین ترانزیت های قاچاق مواد مخدر بوده و اهتمام ویژه ای برای مقابله با این امر شوم نیاز است.
وی ادامه داد: بدون تردید رسالت و وظیفه نیروی انتظامی آذربایجان‌ غربی در مقابله با مواد افیونی بسیار سنگین تر است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: سوداگران مرگ با تکثیر مواد افیونی، به پیکره جامعه ضربه می زنند و مقابله با این سوداگران یک وظیفه همگانی است.
وی تاکید کرد: برای سالم سازی فضا و مبارزه با سوداگران مرگ در آذربایجان غربی اراده محکمی وجود داشته و مقابله با مواد مخدر در این استان به خوبی صورت می گیرد.
سردار خرم نیا بیان کرد: امیدوارم در آینده ای نزدیک شاهد ایرانی پاک و دور از هرگونه مواد افیونی و اعتیاد آور باشیم.

محمد پورآذر

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …