شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

شناسایی ۳ هزارمعتاد در کهگیلویه و بویراحمد/ افزایش ۵۰درصدی کشفیات مواد مخدر

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال بیش از۳ هزار نفر معتاد در استان شناسایی و برای درمان به مراکز ترک اعتیاد ارجاع داده شد.

ظهر امروز نشست مبارزه با مواد مخدر  با حضور فرماندار، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان کهگیلویه و بویراحمد، جانشین فرمانده انتظامی گچساران، برخی از روسای ادارات و مسوولان مراکز ترک اعتیاد در سالن اجتماعات فرمانداری گچساران برگزار شد.

 در این نشست سید ناصر رضایی اظهار کرد: امسال بیش از۳ هزار نفر معتاد در استان شناسایی و برای درمان به مراکز ترک اعتیاد ارجاع داده شد.

وی  با بیان اینکه  سالانه بیش ازهفت هزار نفر معتاد در استان شناسایی و در مراکز ترک اعتیاد تحت درمان قرار  می‌گیرند، عنوان کرد: ماهانه ۶۰۰ نفر برای بهبود به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند.

رضایی اذعان کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون ۸۳ زن معتاد در تنها کمپ ترک اعتیاد زنان در این استان اقدام به ترک کردند.

  این مسوول  با اشاره به اینکه براساس آمار به دست آمده کمتر از پنج درصد معتادان این استان زنان هستند، اذعان کرد:  ۱۵درصد از معتادان مستقر در مراکز ترک اعتیاد نیمه اقامتی این استان هم غیربومی هستند.

 رضایی بیان کرد: هم‌اکنون جمعیت معتادان استان ۱۲ هزار نفر است که کمتر از ۵ درصد این جمعیت بین ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر را زنان تشکیل می‌دهد.

رضایی متوسط سن افراد مراجعه کننده به مراکز درمانی ترک اعتیاد زیر پوشش بهزیستی استان را ۲۴ تا ۶۵ سال اعلام کرد.

وی با بیان اینکه  ۷۰مرکز در حوزه مواد مخدر در سطح استان فعالیت می‌کنند که ۲۲ مرکز در حوزه ترک اعتیاد هستند، گفت: در سطح شهرستان گچساران ۶ مرکز نیمه اقامتی وجود دارد که یکی از این مراکز مخصوص بانوان است و تنها مرکز ترک اعتیاد بانوان در سطح استان در گچساران دایر است.

این مسوول ادامه داد: مراکز ترک اعتیاد در شهرستان گچساران به لحاظ امکانات و خدمات از نورم کشوری در سطح بالاتری قرار گرفته است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان شرایط و الگوی مصرف در استان را بیشتر مواد سنتی و تریاک دانست و گفت : باید تلاش کرد تا مصرف در شهرستان و استان به سمت و سوی مواد صنعتی نرود.

رضایی با بیان اینکه مصرف شیشه کمتر از دو درصد است، گفت: مصرف مخدر کراک در استان صفر است، البته مصرف روانگردان و ماری‌جوانا در بین جوانان و نوجوانان در حال افزایش است.

 وی ابراز کرد: سن اعتیاد در استان کهگیلویه و بویراحمد بیش از ۲۰ سال است.

رضایی با بیان اینکه گچساران از جهت وجود مراکز درمان اعتیاد جزء کامل‌ترین مراکز ترک اعتیاد در سطح استان است، افزود: ۱۴ مرکز mmt در استان است که از این تعداد  ۴ مرکز دولتی و ۱۰ مرکز دیگر خصوصی است.

این مسوول  عنوان کرد: از مجموع ۱۴ مرکز mmt در سطح استان، یک مرکز آن در گچساران است.

وی خاطرنشان کرد: کشفیات مواد مخدر در چهار ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته ۵۰درصد افزایش داشته است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان در ادامه  با بیان اینکه شناسایی و جمع آوری پاتوق معتادان در کاهش اعتیاد نقش موثری داشه است، گفت: توجه به زیر ساخت های شهری دوگنبدان موجب شده تعداد معتادین نیست به سال های گذشته کمتر شود.

منبع

همچنین ببینید

۳۸۲ کیلوگرم انواع مواد مخدر در کهگیلویه و بویر احمد کشف شد

فرمانده انتظامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۳۸۲ کیلو گرم مواد مخدر از نوع تریاک و …