شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

تروریسم، افراط‌گرایی و قاچاق مواد مخدر تهدیدات امروز تاجیکستان

نخست وزیر تاجیکستان در مجمع عمومی سازمان ملل به مشکلات مربوط به تروریسم، جرائم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر اشاره کرد.

«قاهر رسول زاده» نخست وزیر تاجیکستان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

وی در مورد تلاش‌ها برای تامین ثبات در افغانستان صحبت و به تاثیر منفی تغییر اقلیم بر تاجیکستان و به طور کلی منطقه آسیای مرکزی، به ویژه افزایش دمای هوا، ذوب سریع یخچال‌های طبیعی و افزایش حوادث طبیعی اشاره و از ضرورت توسعه نیروگاه‌های برق آبی حمایت کرد.

رسول زاده گفت: تروریسم، افراط‌گرایی همراه با جنایات سازمان یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر، صلح و امنیت بین المللی را تضعیف، مناقشات را تشدید و مناطق مختلف را بی‌ثابت می‌کنند.

وی افزود: مقامات تاجیکستان تمام تلاش‌های لازم برای مبارزه با تروریسم را انجام و معتقدند که تلاش‌های اصلی باید بر حذف زیرساخت‌های نظامی تروریسم بین المللی، محروم ساختن تروریست‌ها از هرگونه پشتیبانی سیاسی، نظامی و مالی، جلوگیری از استفاده از اینترنت برای افراطی سازی اذهان، استخدام و تبلیغات افراط‌گرایی و خشونت متمرکز شوند.

رسول زاده قاچاق مواد مخدر را یکی از منابع اصلی تامین مالی تروریسم عنوان و در مورد ابتکار رئیس جمهور تاجیکستان در زمینه ایجاد یک گروه ویژه متشکل از کارمندان نهادهای انتظامی کشورهای به اصطلاح «مسیر شمالی» اشاره کرد.

وی با بیان اینکه، این گروه با حمایت سازمان ملل و با جذب کارشناسان برای تحقیق مشکلات مربوط به قاچاق مواد مخدر فعالیت خواهد کرد و خواستار حمایت از این ابتکار در سازمان ملل شد.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …