شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

«دریا» مسیر جدید ترانزیت مواد مخدر؛ دست عیان استعمار در موضوع قاچاق

دادستان کل جمهوری اسلامی ایران گفت: چند سالی است که شاهدیم کشفیات مواد مخدر در برخی بنادر دریایی افزایش پیدا کرده و این نشان می‌دهد قاچاقچیان از تمام ابزارها برای حمل مواد مخدر استفاده می‌کنند.

حجه الاسلام و المسلمین «محمد جعفر منتظری» دادستان کل جمهوری اسلامی ایران با اشاره به افزایش کشت و تولید مواد مخدر در برخی کشورهای منطقه اظهار داشت: از طریق تقویت تعاملات بین‌المللی می‌توان به دستاوردهای جدی در این زمینه رسید.

*** دست عیان استعمار در قاچاق مواد مخدر

وی افزود: یکی از مهم‌ترین و بزرگترین آسیب‌هایی که امروزه جامعه را به شدت تهدید می‌کند مسئله مواد مخدر است. متأسفانه امروزه ما در حمایت از قاچاق مواد مخدر دست‌های قوی و نیرومند گروه‌های مافیایی جهانی را می‌بینیم که  در جهت منافع خود و در راستای تحقق اهداف دشمنان کشورهای اسلامی تلاش می‌کنند.

منتظری تصریح کرد: مهم‌ترین شاهد این موضوع تولید مواد مخدر به صورت طبیعی و صنعتی است همچنین تولید روانگردان‌ها رشد پیدا کرده است.

دادستان کل جمهوری اسلامی ایران گفت: دلیل اینکه دست استعمار در این قضیه وجود دارد، افزایش روز افزون مواد مخدر صنعتی و غیرصنعتی در افغانستان است اگر به آمارها نگاه ‌کنیم از زمان ورود ناتو به افغانستان، به جای اینکه جلوی تولید مواد مخدر را بگیرند تولید و توزیع آن روز به روز گسترش یافته و این نشان می‌دهد که به دنبال این هستند که تولید مواد مخدر گسترش یابد.

وی افزود: سال به سال مشاهده می‌کنیم که ترانزیت و توزیع این مواد افزایش می‌یابد و این موضوع کاملا نشان می‌دهد که استعمارگران و مافیا و حتی کسانی که با موضوع تروریسم سر وکار دارند منبع درآمدشان همین مواد مخدر است.

منتظری گفت: متأسفانه موضوع دیگری که به این مسئله دامن می‌زند استفاده از فضای مجازی و پول‌ها و ارزهای الکترونیک است و این عامل در کشورهای منطقه رواج پیدا کرده بنابراین به مسئولین این هشدار را دادیم که اولاً ارز دیجیتال هیچ مبنای قانونی ندارد و از سوی دیگر وسیله بسیار خطرناکی است که در اختیار تروریست‌ها و کسانی که به دنبال پولشویی هستند، قرار می‌گیرد.

*** کشورهای هدف قاچاقچیان

وی افزود: نیروی انتظامی و سپاه پاسداران و  نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران موانع جدی برای حمل‌ و نقل مواد مخدر از طریق مرزهای زمینی ایجاد کردند و تلاش‌های زیادی در این بخش انجام دادند اما قاچاقچیان بخشی از قاچاق خود را در مسیرهای دریایی قرار داده‌اند.

منتظری گفت: چند سالی است که شاهد هستیم کشفیات مواد مخدر در برخی بنادر دریایی افزایش پیدا کرده و این نشان می‌دهد که قاچاقچیان از تمام ابزارها برای حمل مواد مخدر چه در مرزهای زمینی چه در مرزهای دریایی استفاده می‌کند.

وی تصریح کرد: کشورهای هدف قاچاقچیان، آسیای مرکزی و کشورهای غربی است ضمن اینکه این مسئله تمام کشورها را تهدید می‌کند. ما به سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی دیگر یاد آوری می‌کنیم که اگر کشورهای منطقه خواهان کاهش واردات مواد مخدر هستند باید به جمهوری اسلامی ایران در این زمینه کمک کنند تا این کشور جلوی قاچاق مواد مخدر را بهتر و بیشتر بگیرد.

دادستان کل ایران افزود: پروسه مبارزه با قاچاق مواد مخدر هزینه بر است و اگر کشورهای منطقه در این بخش کمک کنند حتما به نفع شهروندان آنان خواهد بود متأسفانه ما شاهد همکاری لازم کشورهای منطقه نیستیم و کشورها باید بدانند که مبارزه با مواد مخدر باید از منشا و با پیشگیری آغاز شود در گام اول باید به کشت و تولید مواد مخدر صنعتی و غیرصنعتی توجه لازم انجام شود.

وی افزود: در این اجلاس شانگهای و دیدارهای دوجانبه اشاره کردم که اگر کشورهای آسیای مرکزی و غربی بخواهند صادقانه و مؤثر در این بخش گام بردارند باید کمک کنند و این تعامل و هم­فکری تقویت شود. مواد مخدر یک جرم فراملی است که تمام کشورها باید همکاری و در مرحله اول تبادل اطلاعات کنند ما با برخی کشورها تبادل افسر داریم تا نظامیان با همدیگر در ارتباط باشند و با تجربیات یکدیگر آشنا شوند.

منتظری ادامه داد: این موضوع اصلی نشست دادستان‌های کل شانگهای در «بیشکک» بود زیرا  تمام کشورهای عضو شانگهای گرفتار این مشکل هستند.

وی افزود: به لحاظ شرایط جغرافیایی ایران، قاچاق به این کشور و کشفیات مواد مخدر در آن بیشتر است و ایرانی‌ها شهدای بیشتری در این راه تقدیم کردند. این نشان می‌دهد که ما بیشتر در معرض آسیب هستیم.

دادستان کل ایران گفت: پروتکل را اعضای شانگهای امضا کردند و ایران در اجلاس به عنوان عضو ناظر شرکت کرد و ما اعلام کردیم آمادگی کامل برای همکاری در حوزه مبارزه با این تهدید را داریم.

وی درباره نقش همکاری منطقه‌ای در مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: قاچاق مواد مخدر یک جرم معمولی و داخلی نیست بلکه یک جرم گسترده فراملی است. یک نفر مواد مخدر را تولید می‌کند، نفر بعدی حمل‌ و نفر سوم مشغول به فروش مواد است در واقع یک جرم صورت گرفته و همه این افراد یک مجموعه هستند.

وی افزود: برخورد با این پدیده نیز باید جامع باشد و قوانین و مقررات در این زمینه در کشورهای مختلف حتی با وجود برخی ویژگی‌ها باید یکسان باشد.

دادستان کل ایران گفت: تنها مجازات کردن قاچاقچی‌ها مبارزه کامل با مواد مخدر نیست و باید پیشگیری برای کشت، تولید و توزیع انجام گیرد که تمام این اجزا با همدیگر ارتباط دارند و نمی‌توان آنان را از یکدیگر جدا کرد.

وی تصریح کرد: اگر تمام این اجزا را جدا کردیم و دولت‌های افغانستان، ایران، پاکستان و سایرهای کشورهای این حوزه به تنهایی مبارزه کنند به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید و از طریق تقویت تعاملات می‌توان به دستاوردهای زیادی در این بخش رسید.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …