سه شنبه , ۱۹ تیر ۱۴۰۳

طرح‌های کاهش آسیب‌های مواد مخدر در استان بوشهر گسترش می‌یابد

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: طرح‌های کاهش آسیب‌های مواد مخدر در استان بوشهر گسترش می‌یابد.

ارسطو ترکمان‌منش ظهر چهارشنبه در نشست شورای مبارزه با مواد مخدر تنگستان اظهار داشت: با اجرای طرح یاریگران زندگی خانواده‌ها با اشراف کامل به آسیب‌های ناشی از مواد مخدر و اعتیاد می‌توانند یاریگر زندگی افراد دیگری باشند.

وی بیان کرد: تدوین طرح یاریگران زندگی در اجرای سیاست‌های کلی ابلاغی رهبر معظم انقلاب، بند ۵۷ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه و تدبیر رئیس جمهوری و رئیس ستاد مبارزه با مواد مخدر با هدف کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان‌ها در قالب کاهش نرخ شیوع اعتیاد در محیط‌های اجتماعی تدوین شده است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ ساله کشور گرفتار مصرف مواد مخدر هستند.

ترکمان‌منش گفت: براساس آمارها ۴۵ درصد از زندانیان کشور به‌طورمستقیم و ۲۵ درصد به طور غیرمستقیم، ۹۰ درصد جمعیت زنان زندانی به دلیل جرائم مواد مخدر درزندان‌ها هستند، بالاترین میزان مرگ و میر غیرطبیعی در کشور بعد از تصادف‌های جاده‌ای مربوط به مواد مخدر است.

وی افزود: ۶۵ درصد همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد طلاق‌ها، ۳۰ درصد کودک آزاری‌ها، ۲۵ درصد قتل‌های عمد، ۲۳ درصد نزاع و خشونت‌ها و ۲۰ درصد جرائم منکراتی و منافی عفت، بیشترین مرگ و میر معتادان مربوط به اعتیاد تزریقی، مصرف بیش از حد مواد مخدر و بیشترین ابتلا به ویروس ایدز از طریق اعتیاد تزریقی است.

تنگستان کمترین مصرف کننده مواد مخدر در استان

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار تنگستان در جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر شهرستان گفت: شهرستان تنگستان کمترین مصرف کننده مواد مخدر در استان را دارد.

غلامی زاده خاطرنشان کرد: طرح یاریگران زندگی با هدف کاهش نرخ شیوع اعتیاد در محیط‌های اجتماعی تدوین شده است.

معاون سیاسی و امنیتی و اجتماعی تنگستان با تأکید بر اهتمام آموزش و پرورش جهت اجرای مطلوب این طرح، تصریح کرد: در این طرح به معلمان و کسانی که با جامعه هدف ارتباط دارند آموزش های لازم داده می‌شود تا به خانواده‌ها و دانش آموزان منتقل کنند.

غلامی زاده افزود: کارگاه آموزشی آشنایی با اثرات مخرب مواد مخدر و پیشگیری از اعتیاد ویژه کارکنان دولت برگزار شود.

وی با اشاره به تلاش سوداگران مرگ برای انتقال مواد مخدر به داخل کشور از طریق مرزهای دریایی، خاطر نشان کرد: نیروهای انتظامی، مرزبانی و سپاه و سربازان گمنام امام زمان (عج) کشفیات چشمگیری در عرصه مبارزه با مواد مخدر داشته اند و مانع از ترانزیت مواد مخدر از طریق مرزهای دریایی شهرستان شده اند.

غلامی زاده افزود: دانشگاه ها می‌توانند کمک بزرگی در عرصه علمی جهت مبارزه با مواد مخدر کنند و با انجام پژوهش‌های علمی، راهکارهای عملی در این خصوص ارائه دهند.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …