شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

آسیب های اجتماعی و راهکارهای برون رفت از اعتیاد بررسی شد

دومین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان املش در سال جاری با موضوع «آسیب های اجتماعی و راهکارهای برون رفت از اعتیاد» روز چهارشنبه در سالن جلسات فرمانداری املش تشکیل شد.

سید عباس موسوی رییس این اداره و دبیر جلسه، باقرائت دستور کار جلسه وپیگیری مصوبات جلسه گذشته این شورا ، از حاضرین در جلسه خواستار پیگیری موضوعات مطروحه در جلسات شورای فرهنگ عمومی شد.

وی گفت: اهمیت مصوبات در این جلسه بعنوان مهمترین مرجع تصمیم گیری فرهنگی در هر شهرمی باشد ، بنابراین استفاده از نظرات کارشناسی اعضاء و اساتید دانشگاه در حوزه های مختلف روانشناسی و جامعه شناسی می تواند بعنوان بهترین راهبرد برای کارهای فرهنگی شهر در بحثهای مختلف محاسبه گردد.

محمودی فرماندار شهرستان املش نیز در این جلسه با اشاره به برنامه ریزیهای متعدد در جلسات پیشگیری از مواد مخدر در شورای فرهنگی اجتماعی وکمیسیونهای متعددی که تشکیل می شود می تواند در کاهش و از بین بردن پدیده های شومی مثل اعتیاد بسیار موثر باشد

وی با برشمردن ظرفیتهای خوبی که در دانشگاهها و اساتید برجسته حوزه های مختلف علوم انسانی وجود دارد را بعنوان کمک در کاهش آسیب های اجتماعی دانسته و از دبیر خانه شورای فرهنگ عمومی پیگیری جدی مصوبات شورا را خواستار شدند.

حجت الاسلام والمسلمین رنجبر امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی ضمن با اهمیت خواندن جلسات شورای فرهنگ عمومی که از دغدغه های مقام معظم رهبری هم بوده لزوم همبستگی و اتخاذ تصمیمات کارشناسی و کاربردی در تمام سطوح را یاد آور شدند ایشان با اشاره به استفاده از ظرفیت بالای مساجد و تریبون نماز جمعه و روحانیون در بحث کاهش آسیب های اجتماعی بسیار مناسب دانستند و خاطرنشان کردند، معمولا در خطبه های نماز جمعه نیزبخشی را به موضوعات آسیب های اجتماعی و راهکارهای آن را که از همین جلسات استخراج می شود اختصاص داده می شود.

امیری ریاست دادگستری شهرستان املش نیز ضمن اهمیت شورای فرهنگ عمومی در بحث کاهش آسیب های اجتماعی تعامل و همدلی دستگاهها عضو را بعنوان بهترین راه برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی دانستند.

وی رویکرد دادگستری را بیشتر از طریق مشاوره ،ارشاد وهدایت خانواده ها و تشویق در بازگشت به آغوش جامعه و کم نمودن پرونده های قضایی براساس سیاستهای قوه قضائیه برشمردند.

در ادامه چند تن از اساتید دانشگاه پیام نور و روانشناسان اورژانس اجتماعی نیز به بیان نقطه نظرات علمی پیرامون موضوعات مطروحه پرداختند و ادارات آموزش و پرورش ،بهزیستی و دادگستری به بیان بیشترین آسیب اجتماعی شهرستان و راهکارهای پیشگیری از آن پرداختند.

برخی از مصوبات این نشست :

*مقرر گردید با حکم امام جمعه بعنوان ریاست شورای فرهنگ عمومی دو تن از اساتید برجسته دانشگاه در جلسات بعدی حضور یابند

*مقرر گردید با حکم امام جمعه و مسئول شورای فرهنگ عمومی دو تن از معتمدان شهرستان با نظر فرماندار و امام جمعه در جلسات بعدی حضور یابند

*مقرر شد با همکاری اورژانس اجتماعی وآموزش پرورش مکانی را در اختیار آقای علی نیا جهت مشاوره افرادی که در معرض آسیب های احتمالی قرار گرفته اند گذاشته شود تا مورد مشاوره قرار گیرند که آموزش و پرورش مسئولیت در اختیار قرار دادن مکان را بعهده گرفت

یک پیشنهاد هم در این جلسه مطرح شد که در صورت امکان و صلاحدید ریاست دادگستری ،یک مشاور در کنار شورای حل اختلاف برای انجام مشاوره جهت حل و فصل پرونده هایی که می توان از این طریق حل و فصل نمود قرار گیرد البته با توجه به محدودیت قانونی هر نوع تصمیم در این خصوص باید بانظر ریاست دادگستری و پس از بررسی قابلیت اجرایی پیدا نماید.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …