شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

دسترسی راحت به مواد مخدر در مناطق توریستی همدان قابل توجیه نیست

امام جمعه همدان با گلایه از اینکه در برخی مناطق توریستی و تفریحی همدان دسترسی به مواد مخدر راحت است، گفت: مشکلات مناطق حاشیه شهر رسیدگی شود.

آیت الله حبیب الله شعبانی در دیدار با دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان با تاکید بر این که در موضوع آسیب ها اجتماعی باید به مشکلات مناطق حاشیه شهر رسیدگی شود، اظهار داشت: غالبا این مسایل در حواشی شهر مطرح است و بنابراین نیازمند شناسایی و رسیدگی جدی به آن هستیم.

وی افزود: در مباحث مبارزه با مواد مخدر سئوالات جدی در شهر و در بین مردم وجود دارد که این ستاد مبارزه با موادمخدر باید نسبت به پاسخ گویی و اطلاع رسانی اقدام کند.

آیت الله شعبانی اعتیاد را ام الفساد خواند و گفت: اگر بسیاری از مشکلات و مفسده هایی که در جامعه شاهد آن هستیم را مورد سنجش قرار دهیم متوجه خواهیم شد که بسیاری از آنها به دلیل وجود اعتیاد است.

وی با بیان این که اعتیاد معضل بزرگی است که جامعه ما با آن درگیر است، اظهار داشت: اعتیاد همانند شرب خمر که یکی از معصیت هایی است و در اسلام بسیار نهی شده دارای تاثیرات منفی بسیاری است.

امام جمعه همدان یادآور شد: متاسفانه دسترسی نوجوانان و جوانان به موادمخدر بسیار راحت و سهل الوصول شده و لذا در این زمنیه نیازمند فرهنگ سازی در جامعه و در بین مردم هستیم.

وی بابیان اینکه اعتیاد تهدید بزرگی برای جامعه است و باید دسترسی ها را سخت تر کنیم، گفت: انتطار نیز بر این است که نه تنها کسی که دنبال مواد است دسترسی راحت به آن نداشته باشد بلکه فروشندگان نیز احساس امنیت نکنند چرا که سهل الوصل شدن دسترسی به مواد به این معنی است که فروشندگان برای فروش دارای امنیت هستند.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با اشاره به اینکه عده ای برای فرار از مشکلات به اشتباه به سمت اعتیاد می روند، خاطر نشان کرد: دشمنان توجه خاصی بر این موضوع دارند و با برنامه ریزی دقیق به دنبال آن هستند تا جوانان را به سمت مواد حرکت دهند و باید گفت که روند موجود روند طبیعی نیست.

وی با تقدیر از زحمات انجام شده توسط ستاد و نیروی انتظامی وجود خلا قانونی را مشکلی اصلی در برخورد با موضوع اعتیاد دانست و گفت: انتظار مردم برخورد جدی و قدرتمندانه تری است تا هیچ فروشنده ای در شهر احساس امنیت نداشته باشد.

آیت الله شعبانی ادامه داد: البته آسیب ها انقدر گسترده اند که به راحتی قابل حل نیستند و رفع خلا های قانونی و اصلاح ناهماهنگی هایی که بین دستگاه ها وجود دارد از نیازهای اصلی جامعه است.

وی انجام این هماهنگی را وظیفه ستاد عنوان کرد و گفت: کسی که خلاف می کند به قانون نیز آشنایی دارد و اگر این هماهنگی ها وجود نداشته باشد در داخل این چرخه ها با مشکلات فراوانی مواجه می شویم.

خلاها را شناسایی کنیم

امام جمعه همدان با تاکید بر اینکه بعد از ۴۰ سال تجریه دیگر جامعه از ما نمی پذیرد که بگوییم خلا قانونی وجود دارد، اظهار داشت: شورای هماهنگی با شناسایی این خلاها و ارجاع آن به مراجع بالاتر به دنبال اصلاح آن باید باشد چرا که ۴۰ است مشغول مبارزه کردن هستیم و بعد از ۴۰ سال زمان آن رسیده است که این خلا های قانونی جبران شود.

وی یادآور شد: نباید انگیزه نیروی های انتظامی را برای مبارزه با مواد مخدر به دلیل خلا قانونی تضعیف کنیم و با به روز رسانی روش های مباره با مواد مخدر یاور این زحمت کشان باید باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان همدان با بیان این که زمانی کسی که سیگار می کشید در فرهنگ جامعه بد طلقی می شد اظهار داشت: از لحاظ اجتماعی خوب است که آنقدر فرهنگ سازی قوی در جامعه شکل گیرد تا کوچکترین کاری در این زمینه تبدیل به ناهنجاری شود.

وی با گلایه از این که در برخی از مناطق توریستی و تفریحی همدان دسترسی به مواد راحت است خاطر نشان کرد: توریستی که به همدان می آید فضایی را که در آن قرار می گیرد در خاطر باقی خواهد ماند و لذا اگر در این اماکن با این رفتارها مواجه شود به فرهنگ و استان ما آسیب خواهد زد.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …