شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

استان بوشهر به معبر ترانزیت داخلی و خارجی مواد مخدر تبدیل شده‌است

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: در سال‌های اخیر با تغییر مسیر قاچاقچیان از خشکی به دریا، این استان به معبری برای حمل موادمخدر از طریق این آبره به کشورهای حاشیه خلیج فارس و داخل ایران تبدیل شده‌است.

ارسطو ترکمان در بندردیلم افزود: در سال‌های گذشته مسیر انتقال مواد مخدر از طریق خشکی انجام می‌شد اما این رویه توسط سودجویان تغییر و  جا به‌جایی آن  از مسیرهای دریایی و در شرایط بد آب و هوایی و توفان به‌صورت ترانزیت انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: وی اظهار داشت: در هفت ماه امسال ۱۳ تن و ۵۰۰ کیلوگرم موادمخدر توسط دستگاه‌های امنیتی، نیروی انتظامی، سپاه امام صادق (ع)، منطقه دوم دریایی سپاه و گمرک‌های  استان بوشهر کشف و ضبط شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل  ۳۸ درصد رشد داشته‌است و  ۸۵ درصد آن در حوزه دریا کشف شده‌است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان بوشهر افزود: وظیفه  و این فعالیت شورا در حوزه‌های مقابله با  مواد مخدر به‌صورت درمان، فرهنگی، پیشگیری، حمایت‌های اجتماعی، توسعه مشارکت‌های مردمی، حقوقی و قضایی و صیانت از بهبود یافتگان مواد مخدر  است و بیشتر دستگاه‌های اجرایی در حوزه‌های فرهنگی، پیشگیری و درمان عضو این ستاد هستند.

وی اظهار داشت: ۱۳ کمپ ترک اعتیاد در سطح استان بوشهر در حوزه درمانی و ۲۶ مرکز سرپایی در مراکز کمپ‌ها فعالیت می‌کنند  و در این مراکز  به مدت ۲۸ روز و یا ۳ ماه تحت درمان قرار می‌گیرند.

ترکمان منش گفت: در طول  مدت زندان مبتلایان به موادمخدر، با همکاری سازمان فنی وحرفه ای آموزش بهبود یافتگان انجام که با یادگیری مهارت‌های فنی و حرفه ای،  زمینه اشتغال این افراد فراهم می‌شودتا  دیگر بازگشت به مواد نداشته باشند.

وی بیان کرد: بیشتر افرادی که دارای اعتیاد کم هستند از مراکز درمانی و خدمات دارویی ترک اعتیاد  که در سراسر استان بوشهر فعال است به‌صورت سرپایی خدمات می‌گیرند.

وی از فعالیت ۵ مرکز DAS (  کاهش آسیب در حوزه ترک اعتیاد مواد مخدر) خبر داد و گفت: در این مراکز علاوه بر ارایه داروی ترک اعتیاد به افراد درحال ترک، خدمات بهداشتی برای جلوگیری از بیماری‌های عفونی و پیشگیری نیز ارایه می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت : سه مرکز “شل تر ”  یا سرپناه برای افرادی که در گذشته در مکان‌هایی تجمع و امروزه بدون منزل و ماوا هستند راه اندازی شده که آنان با مراجعه به این مکان‌ها علاوه بر اسکان از خدمات بهداشتی و غذای گرم استفاده خواهند کرد.

وی بیان داشت : با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم نهاد و خیرین در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی ، ایجاد کارآفرینی و اشتغال برای بهبود یافتگان نیز استفاده خواهد شد.

ترکمان منش گفت: در حوزه  پیشگیری، “یاری‌گران زندگی” که طرح جدیدی است برای نخستین بار در دیلم استان بوشهر اجرایی و هدف اصلی آن مبتنی بر پیشگیری است تا بتوانیم جمعیت سالم را  حفظ  و از آنان کمک بگیریم.

وی بیان کرد: در این طرح  اطلاع رسانی و آگاهی سازی از زیان‌های موادمخدر برای عموم مردم انجام می‌شود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان بوشهر افزود: در کنار اقدامات فرهنگی و پیشگیری، درحوزه مقابله نیز فعالیت ادامه دارد تا افراد براحتی قادر به دسترسی به مواد نداشته باشند.

وی ادامه داد: مراکز ترک اعتیاد در استان بوشهر به‌صورت داوطلبانه فعال است که افراد معتاد و بی‌خانمان و بدون حامی و از خانه رانده شده با دستور قضایی توسط پلیس جمع‌آوری و تحویل این مراکز می‌شوند.

ترکمان منش گفت: هزینه این عده برای کمک درمان ترک اعتیاد از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر به بهزیستی پرداخت  و از طریق این سازمان در اختیار کمپ‌های ترک  قرار می‌گیرد.

وی افزود : برای نخستین بار در استان بوشهر ” موبایل سنتر”  در مرکز دشتستان با محوریت خدمات‌دهی همانند اورژانس اجتماعی برای افرادی که گرفتار اعتیاد بوده و قادر به حضور درمراکز درمانی نیستند فعال شده  و کارشناسان به معتادان در محل زندگی خود خدمات ارایه می‌دهند و  در صورت نیاز به بیمارستان انتقال داده خواهند شد.

ترکمان منش تاکید کرد: دستگاه‌های دولتی از فضای مجازی، گروه‌ها و فعالان اجتماعی برای اطلاع رسانی به خانواده ها در امر پیشگیری از موادمخدر کمک بگیرند.

وی گفت: خانواده‌ها باید نسبت به دوستان و فرزندان خود شناخت داشته و از آنان محافظت و مراقبت کنند.

ترکمان منش با بیان اینکه مواد مخدر با هدف نابودی جوانان وارد کشور می‌شود، افزود: آخرین موادی که وارد استان بوشهر  شده ” گل ” نام دارد که انتخاب این نام بخاطر فریب جوانان است و ریشه گیاهی دارد و اعتیاد آور است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان بوشهر گفت: روند درمانی افراد دامن‌گیر این مواد بسیار کند انجام می‌شود و خطرات و آسیب های آن چندین برابر حشیش یا بقیه روان‌گردان ها است.

شهرستان دیلم در منتهی الیه شمالی استان بوشهر قراردارد.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …