شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

مردم برای مبارزه با مواد مخدر وارد عمل شوند

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: هر لحظه تاخیر در مبارزه با مواد مخدر، جبران ناپذیر است لذا مردم برای مبارزه با مواد مخدر باید وارد عمل شوند.

محمدحسین صالحی در همایش تشکیل کانون فراگیر یاری گران زندگی در شهرستان تایباد برگزار شد، اظهار کرد: اعتیاد مهم‌ترین آسیب اجتماعی کشور است، ۷۰ درصد زندانیان و ۵۵ درصد طلاق‌ها، بخش زیادی از سرقت‌ها با مواد مخدر در ارتباط است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: ۹۳ درصد جهان در همسایگی کشور ما تولید می‌شود. ۷۶ درصد مواد مخدر تریاک و مشتقات آن در سال قبل در ایران کشف و ضبط شد. در راه مبارزه با مواد مخدر در خراسان رضوی ۳۷۱ شهید تاکنون تقدیم شده است. مصرف مواد مخدر سنتی مشکلات عدیده ای دارد، اما مواد مخدر صنعتی هولناک است. هر لحظه تأخیر در مبارزه با مواد مخدر، جبران ناپذیر است لذا مردم برای مبارزه با مواد مخدر باید وارد عمل شوند.

وی با اشاره به اینکه قیمت مواد مخدر سنتی از سال قبل تا امروز افزایش چشمگیری داشته، تصریح کرد: اما قیمت مواد مخدر صنعتی با کاهش رو به رو بوده است، دست‌های پشت پرده‌ای در حال برنامه ریزی برای زمین زدن نیروی جوان که قدرت و افتخار کشور است، هستند.

صالحی با بیان اینکه بیش از هفت هزار میلیارد تومان در سال صرف مصرف و درمان سیگار و مواد مخدر می‌شود، در پاسخ به سوال که حال چه باید کرد، بیان کرد: ضربه بزرگی به خانواده‌های افراد معتاد وارد می‌شود، بنابراین پیشگیری مهم‌ترین برنامه ماست. در حوزه پیشگیری باید دو کار انجام دهیم. اول آموزش، اطلاع رسانی و بالابردن سطح آگاهی مردم و دوم آموزش مهارت‌های زندگی. جشنواره‌ها، المپیادهای ورزشی، برنامه‌های فرهنگی در استان در حال طراحی است و این برنامه در شهرستان‌ها نیز انجام می‌شود. البته موضوع زیرساخت‌های ورزشی را هم به طور جداگانه پیگیری می‌کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی افزود: مردم باید در کنار مجموعه‌های متولی امر مبارزه با مواد مخدر باشند، مردم دلسوزند و همین دلسوزی و علاقه مندی می‌تواند کمک حال مسئولان باشند. طرح یاری گران زندگی در حوزه دانش آموزی در استان شروع شده و ۲۰ درصد مدارس تحت پوشش است، با اداره ورزش و جوانان، سازمان فنی و حرفه‌ای و هلال احمر تفاهم نامه در این زمینه بسته شده است.

همچنین در ادامه جلیل رحیمی جهان آبادی، نماینده مردم تایباد در مجلس شورای اسلامی در این همایش اظهار کرد: کشور ما بیشترین چالش را برای مبارزه با مواد مخدر دارد و به تنهایی نمی‌تواند با این پدیده مبارزه کند، بنابراین نیاز به حضور جامعه مدنی است. ماهم در حوزه اعتیاد برای پیشگیری و درمان در مجلس آماده همکاری با دولت و کانون فراگیر یاری گران زندگی هستیم.

رحیمی جهان آبادی به مسئله حق الکشف های مواد مخدر اشاره کرد و گفت: حق الکشف های مواد مخدر، باید به ورزش و فرهنگ شهرستان‌های مرزی اختصاص یابد. اگر امکانات ورزشی تأمین شود، استعدادهای درخشانی در تایباد داریم. علاوه بر این باید حق تشویقی به مرزبانان هم داده شود، مرزبانانی که با ایمان و علاقه به مرزبانی می‌پردازند و هرلحظه در مبارزه با سوداگران مرگ، امکان شهادت برای آنان وجود دارد.

در پایان این مراسم از لوگوی اختصاصی کانون یاری گران زندگی در شهرستان تایباد که توسط مهدی فاطمی، هنرمند تایبادی در طول مراسم طراحی و پیاده سازی شد، رونمایی شد.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …