چهارشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۳

رشد ۷ درصدی کشف مواد مخدر در چهارمین هفته دی ماه

مجموع کشفیات مواد مخدر در کشور طی هفته چهارم دی ماه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود هفت درصد افزایش داشته است.

معاون مقابله با عرضه و امور بین‌الملل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اعلام این خبر افزود: مجموع کشفیات این هفته ۹ هزار و ۲۷ کیلوگرم است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۸هزار و ۴۳۰ کیلوگرم بود،حدود هفت درصد افزایش دارد.
به گزارش روز دوشنبه ستاد مبارزه با مواد مخدر، ناصر اصلانی خاطرنشان کرد: هفت هزار و ۸۱ کیلوگرم  یعنی ۷۸ درصد کشفیات به ماده مخدر تریاک اختصاص دارد.
معاون دبیرکل ستاد ادامه داد: همچنین از این میزان، هزار و ۱۸ کیلوگرم مرفین، ۶۱۳ کیلوگرم حشیش، ۱۳۳ کیلوگرم هروئین، ۱۰۳ کیلوگرم گراس، ۲۸ کیلوگرم شیشه و ۵۱ کیلوگرم سایر مواد کشف شده است.
اصلانی با بیان این که در هفته اخیر در مجموع پنج هزار و ۴۰۳ متهم در ارتباط با جرایم مواد مخدر و خصوصاً طی طرح‌های جمع‌آوری و ساماندهی معتادان متجاهر در سطح کشور دستگیر شده‌اند، اظهار داشت: از این تعداد سه هزار و ۳۳۵ نفر به اتهام قاچاق و توزیع مواد مخدر و ۲ هزار و ۶۸ نفر معتاد متجاهر دستگیر شده‌اند. همچنین در میان دستگیرشدگان این هفته ۵۹ نفر از اتباع بیگانه وجود دارند.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد کشفیات این بازه زمانی مربوط به هفت استان کشور است و افزود: بیشترین حجم کشفیات با هزار و ۳۶۲ کیلوگرم یعنی معادل ۱۵ درصد کشفیات کشور مربوط به استان کرمان است و هرمزگان با هزار و ۴۵ کیلوگرم، خراسان رضوی با هزار و ۴۰ کیلوگرم، خراسان جنوبی با ۹۱۳ کیلوگرم، اصفهان با ۹۵۹ کیلوگرم، سیستان و بلوچستان با ۸۸۲ کیلوگرم و فارس با ۵۲۸ کیلوگرم به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
معاون دبیرکل ستاد افزود: سهم کشفیات پنج استان اولویت‌دار حوزه مقابله یعنی سیستان و بلوچستان، بوشهر، کرمان، خراسان جنوبی و هرمزگان از کشفیات کشور در هفته مذکور ۴۹ درصد است.
اصلانی اظهار داشت: طی این مدت ۲۲۹ دستگاه خودرو توقیف شد و ۶۵ درصد کشفیات اطلاعاتی و ۲۹ درصد انتظامی بوده است.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …