شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

تاثیر مثبت مواد مخدر بر کرونا تنها یک شایعه است

منصور براتی با رد شایعاتی که به تاثیر مثبت موادمخدر بر کرونا تاکید دارد، گفت: هنوز به این موضوع که مثلا اعتیاد، کرونا را تشدید می کند و یا استعداد ابتلا به کرونا را زیاد یا کم می کند، پرداخته نشده و خلا اطلاع رسانی وجود دارد.

برنامه «هاشور» رادیو گفت و گو با موضوع رابطه کرونا و مواد مخدر، نحوه مصرف و شایعات و با حضور دکتر منصور براتی معاون پژوهشی یک موسسه تحقیقاتی ترک اعتیاد گفتگو کرد.

منصور براتی با اشاره به شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور، متذکر شد: افرادی که بیماری های ایمنی بدن دارند، زنان باردار، معتادان و افراد سالخورده بیشتر از دیگران در معرض ابتلای به این بیماری هستند و نسبت به این بیماری هم آسیب پذیرتر نشان دادند.

وی با بیان اینکه معتادان بیش از سایر اقشار در معرض ابتلا به کرونا هستند، تاکید کرد: با توجه به اینکه قشر زیادی در کشور را معتادان تشکیل می دهند، باید به این موضوع به صورت علمی پرداخته شود.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد به چرایی آسیب پذیر بودن معتادان در مقابل کرونا پرداخت و گفت: سیستم ایمنی بدن معتادان نسبت به افراد عادی ضعیف تر است و در نتیجه استعداد آن ها در ابتلای به این بیماری به شدت افزایش پیدا می کند. کرونا ویروس ارتباط مستقیمی با سیستم ایمنی بدن و همین طور سیستم تنفس دارد و از آنجایی که مصرف مواد عمدتا سیستم تنفس افراد را تحت تاثیر قرار می دهد و معتادها از لحاظ ریوی دچار مشکل می شوند مستعد ابتلا به کرونا هستند.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر بیماری کرونا درمان قطعی ندارد، اظهار کرد: از آنجایی که درمانی وجود ندارد و روزانه تعداد قابل توجهی فوتی در کشورهای مختلف وجود دارد، نظام های سلامت در کشورهای مختلف هنوز در حال پرداختن به اصل موضوع هستند یعنی به خود بیماری کرونا و درمان آن توجه دارند و به مسائل حاشیه ای و جانبی نپرداخته اند. هنوز تحقیقات بسیار جامعی در مورد اینکه اعتیاد چه رابطه ای با کرونا دارد، انجام نشده است.

براتی با رد شایعاتی که به تاثیر مثبت مواد مخدر و دخانی بر کرونا دارد، گفت: هنوز به این موضوع که مثلا اعتیاد، کرونا را تشدید می کند و یا استعداد ابتلا به کرونا را زیاد یا کم می کند، پرداخته نشده و خلا اطلاع رسانی وجود دارد.

ضعف اطلاع رسانی بر شایعات دامن می زند

وی هشدار داد: وقت که اطلاع رسانی دقیقی در مورد رابطه کرونا با اعتیاد وجود ندارد طبیعتا شایعات غیر علمی و بدون پشتوانه در کشور ممکن است شایع شود از جمله اینکه افرادی که معتاد هستند مبتلا به کرونا نمی شوند.

این پژوهشگر حوزه اعتیاد افزود: متاسفانه در فضای مجازی بین قشر تحصیلکرده نیز شاهد این هستیم که با انتشار برخی اخبار که مثلا سیگار از کرونا پیشگیری می کند بر این شایعات دامن می زنند.

وی ارتقا سواد رسانه ای را نیاز امروز جامعه برای ورود به فضای مجازی برشمرد و بیان کرد: سواد رسانه ای به این معناست که اخبار جعلی را اخبار اصلی و گزاره های دروغین را از گزاره های علمی و دارای اصالت تمیز دهیم. بهترین راه و آسان ترین راه این است که برای گرفتن اخبار به منابعی که از قبل صحت و علمی بودن و سابقه آن ها مشخص باشد، مراجعه کنیم و با شایعاتی که در فضای مجازی رو به رو می شویم تحقیق کنیم و به راحتی آن ها را نپذیریم.

براتی در ادامه به موسسه کادراس اشاره کرد و درباره فعالیت های آن گفت: این موسسه یک NGO است و در حوزه مطالعات بین المللی مواد مخدر مشغول به تحقیق است. اطلاع رسانی در مورد پیشگیری از اعتیاد، مقابله با عرضه، کاهش تقاضا و کاهش آسیب موضوعاتی هستند که در این موسسه به آن ها پرداخته می شود. نتایج تحقیقات به صورت بر خط قابل دسترسی هست، همچنین نتایج تحقیقات به صورت کتاب منتشر می شود.

وی افزود: ما سعی می کنیم هر روز مطالب مختلفی را منتشر کنیم. در زمینه کرونا هم بخشی را به موضوع اعتیاد و کرونا اختصاص دادیم.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …