چهارشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۳

بیش از ۵۲ درصد معتادان کردستان شاغل هستند

رییس اداره سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: ۵۲.۶ درصد معتادان استان شاغل و از این تعداد ۳۶.۵درصد شغل دولتی، ۳۳.۷درصد مشاغل خصوصی و ۱۸.۳درصد خویش‌فرما هستند.

فاروق وفایی اظهار داشت: آگاهی بخشی و اطلاع رسانی عمومی و همه جانبه به مردم با توجه به گستردگی دام اعتیاد در جامعه نقش مهم و مؤثری در پیشگیری از گرفتار شدن در دام این بلای خانمان سوز دارد.

وی با اشاره به آموزش‌های عمومی در سطح جامعه برای پیشگیری اولیه از اعتیاد به مواد مخدر، اظهار داشت: در سنندج پیشگیری سطح سه در قالب تیم سیار جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی راه‌اندازی شده است که از این طریق سرنگ، پد الکلی و دیگر اقلام پیشگیری از بیماری‌های واگیردار در اختیار فرد معتاد قرار می‌گیرد.

وفایی  با بیان اینکه در غربالگری‌های اولیه که برای هر فردی در استان انجام می‌شود از جمله پرسش‌های ما اعتیاد به مواد مخدر است، اظهار کرد: بررسی وابستگی به موادمخدر در سیستم بهداشتی و درمانی طی چهار جلسه به فرد معتاد آموزش داده می‌شود.

رییس اداره سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: طبق آخرین پیمایش ملی سلامت روان حدود پنج درصد افراد بزرگسال از سنین ۱۵ تا ۶۴ سال در استان مصرف کننده موادمخدر هستند که از این تعداد ۹۰/۷ درصد مرد و ۹/۳ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

وفایی با بیان اینکه ۵۲.۶ درصد معتادان استان شاغل هستند، عنوان کرد: از این تعداد ۳۶.۵درصد شغل دولتی، ۳۳.۷درصد مشاغل خصوصی و ۱۸.۳درصد خویش‌فرما هستند.

وی به وضعیت تحصیلی مصرف‌کنندگان موادمخدر استان گریزی زد و گفت: در مجموع ۶۴ درصد معتادین مدرک زیر دیپلم، ۱۵ درصد کاردانی و ۲۱ درصد مدرک لیسانس و بالاتر دارند.

رییس اداره سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: حدود ۶۳ درصد معتادان کردستانی متأهل و ۳۲ درصد آنان مجرد هستند.

وفایی با اشاره به اینکه موادمخدر جزو چهار بحران اصلی دنیاست، آگاهی بخشی را امری بسیار مهم در کاهش آمار معتادان نام برد.

وی تاکید کرد: در کردستان ۹/۸ درصد معتادین به هروئین، ۶/۴ درصد به حشیش، ۳/۱ درصد به  قرص اکس، ۲۲/۶ دهم درصد به الکل، ۵۵/۲ درصد به تریاک، ۲۶/۲ درصد به شیشه و مواد صنعتی اعتیاد دارند.

رییس اداره سلامت روان اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان ادامه داد:  بیشترین تعداد مصرف‌کنندگان موادمخدر استان به ترتیب در سنندج، قروه و کامیاران زندگی می‌کنند.

وفایی با بیان اینکه ۱۱ هزار نفر معتاد در استان از سیستم بهداشتی و درمانی روزانه متادون دریافت می‌کنند، افزود: ۷۶ مرکز متادون تراپی در استان وجود دارد که از این تعداد ۴۳ مرکز در سنندج، ۷ مرکز در زندان‌های استان و بقیه در دیگر شهرستان‌ها مستقر هستند.

طبق آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور اعتیاد عامل ۶۵ درصد همسر آزاری، ۵۵ درصد طلاق، ۳۰ درصد کودک آزاری، ۲۵ درصد قتل‌های عمد و ۲۳ درصد نزاع و خشونت خواهد شد.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …