چهارشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۳

آموزش خانواده‌ راهبرد اصولی در پیشگیری از اعتیاد است

رئیس بهزیستی گناوه گفت: مهم‌ترین راهبرد در برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در جامعه، آموزش به خانواده‌ها و نوجوانان است.

مینا شهابی بمناسبت هفته  مبارزه با موادمخدر افزود: باتوجه به اینکه نقش خانواده از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین عوامل در محافظت از فرزندان و پیشگیری از گرایش آنان به رفتارهای پرخطر قلمداد می‌شود، ارائه اطلاعات و آگاه‌سازی مناسب و بموقع می‌تواند در تربیت نسل سالم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی و انسانی کشور نقش بسزایی داشته ‌باشد.

وی اضافه کرد: محیط خانوادگی مناسب، باعث شکل‌گیری و رشد سلامت فرزندان می‌شود و محیط نامناسب می‌تواند آسیب‌های روانی و شخصیتی جبران ناپذیری  به فرزندان وارد کند.

شهابی افزود: در مبارزه با مواد مخدر،  نهاد خانواده با محوریت والدین و کودکان و نهاد آموزش و پرورش با محوریت کودکان و نوجوانان ۲ نهادی هستند که باید برنامه‌های آموزشی و آگاه‌سازی سلامت محور را طراحی و اجرایی کنند.

وی اظهارداشت: عزم راسخ  و همکاری و همراهی نظام‌مندانه و متعهدانه همه نهادها و سطوح مختلف جامعه  در پیشگیری از اعتیاد موادمخدر در جامعه اثر شایان برجای خواهدگذاشت.

شهابی به برخی از ویژگی‌های رفتاری خانواده‌ها که می‌تواند نقشی مهم در جلوگیری از گرایش فرزندان به اعتیاد داشته باشند اشاره کرد و گفت: فراهم کردن نظم و قانونمندی، ارتباط صمیمانه و گوش دادن به حرف‌های آنان، ابراز علاقه مداوم و  الگو بودن مناسب برای فرزندان خود را  موردتوجه قرار دهند.

وی ادامه داد:  خانواده‌ها با هدایت کنجکاوی و هیجان‌خواهی، نوجوانان را به راه‌های سالم هدایت کنند و  با نظارت بر رابطه دوستان آنان،  اوقات خوش و فعالیت‌های لذت بخش خانوادگی برای فرزندان خود ترتیب دهند.

رئیس بهزیستی گناوه افزود: هفته ملی مبارزه با موادمخدر فرصتی مناسب برای گسترش آگاهی و جلب حمایت عمومی علیه آسیب‌های اجتماعی و مقوله ویرانگر مواد مخدر است.

وی گفت: در این هفته باید با حضور منسجم و پررنگ تر تمام افراد جامعه، اقدامات و برنامه‌هایی با محوریت پیشگیری از اعتیاد اجرایی و از بیشترین ظرفیت‌ها برای کاهش آسیب این پدیده  استفاده شود.

شهابی اظهارداشت: اعتیاد به مواد مخدر یکی از مهم‌ترین مشکلات اجتماعی، اقتصادی و بهداشتی است که عوارض ناشی از آن تهدیدی جدی برای جامعه محسوب و  موجب رکود اجتماعی در زمینه‌های مختلف می‌شود.

شهابی  گفت: اعتیاد به موادمخدر نه تنها منجر به آسیب‌های شدید و عمیق جسمی و روانی در فرد می‌شود بلکه آسیب‌های اجتماعی نظیر افزایش طلاق، بزهکاری، بیکاری و فقر را نیز در بر دارد.
وی افزود: باتوجه به اینکه تولید، توزیع و مصرف مواد مخدر سالیان متمادی است جوامع بشری را دچار آسیب و مشکلات بی‌شمار اجتماعی کرده‌است، جامعه استان بوشهر و شهرستان گناوه نیز از پیامدها  و نتایج این بلای خانمانسوز اجتماعی بی‌نصیب نمانده و وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی  را تحت تأثیر قرار داده است.

 رئیس بهزیستی گناوه بیان کرد: واحد پیشگیری اداره بهزیستی شهرستان در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نظیر مضرات و خطرات موادمخدر، خدمات مشاوره ای و آموزشی  به خانواده‌ها به صورت رایگان ارایه می‌دهد.

شهرستان گناوه در شمال استان بوشهر قرار دارد.

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …