چهارشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۳

کمپ‌های ترک اعتیاد دوباره فعال می‌شوند

رئیس اداره بهزیستی آستارا اظهار کرد: سه کمپ ترک اعتیاد در این شهرستان دایر است و فعالیت آنها بعد از تعطیلی دوره مبارزه با شیوع کرونا، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سر گرفته می‌شود.

فریبرز خورشیدی روز شنبه در نشست خبری بمناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در اداره بهزیستی آستارا گفت: کمپ های ترک اعتیاد این شهرستان از لحاظ ارائه سرویس و خدمات، تغذیه معتادان، رعایت بهداشت و برنامه های ترک اعتیاد، درجه یک هستند و پیشنهاد کرده ایم کار خود را با یک دوم ظرفیت آغاز کنند.

وی افزود: فعالیت هر سه کمپ ترک اعتیاد در دوره مبارزه با شیوع کرونا متوقف شده بود اما با راه اندازی سالن های قرنطینه و بررسی علائم ظاهری و آزمایشات کرونا فعال خواهند شد.

وی ادامه داد: در کمپ های ترک اعتیاد آستارا در سال گذشته ۵۳۸ نفر و در سال ماقبل آن ۶۴۶ نفر پذیرش و سم زدایی شده اند و بعد از شیوع کرونا معتاد جدیدی پذیرش نشده و در حال حاضر ۳۰ نفر در آنها حضور دارند.

رئیس اداره بهزیستی آستارا گفت: این اداره در سال ۹۸ برای هر کمپ ترک اعتیاد ۴۰ میلیون ریال کمک مالی کرده و پنج مرکز سرپایی ترک اعتیاد نیز در آستارا فعال است و یکی از آنها زیر نظر اداره بهزیستی فعالیت می کند.

خورشیدی افزود: اداره بهزیستی آستارا در سال ۹۸ در راستای ترک اعتیاد معتادان، برای اجرای طرح های اجتماع محور، حدود ۷۰ میلیون ریال هزینه کرده است و تشخیص اعتیاد و مشاوره و راهنمایی برای ترک، محور برنامه های این طرح هاست.

مسئول روابط عمومی انجمن (na)  یا معتادان گمنام در آستارا نیز در این جلسه گفت: این انجمن کار خود را در استان گیلان از سال ۸۲ و در آستارا از سال ۸۳ آغاز کرده است و اکنون بیش از ۲۰۰ معتاد در مسیر ترک اعتیاد، عضو این انجمن هستند.

توفان سیف اللهی افزود: جلسات روزانه و ۱۲ جلسه گفتار درمانی در مدت یک تا دو و نیم سال، روش کار این انجمن برای اصلاح و بهبودی معتادان است و هزینه های انجمن از ناحیه اعضا تامین می شود.

وی ادامه داد: کرونا به این انجمن هم آسیب زد و در دوره تعطیلی انجمن، متاسفانه حدود پنج نفر از اعضا از مسیر ترک اعتیاد خارج و دچار لغزش و اعتیاد مجدد شده اند.

وی افزود: انجمن معتادان گمنام به حمایت مالی نیاز ندارد بلکه به معرفی از ناحیه رسانه ها و پشتیبانی و حمایت معنوی مردم و مسئولان برای ترک اعتیاد و اصلاح معتادان نیاز دارد.

اول تا هفتم تیرماه هفته مبارزه با مواد مخدر است و بیماری کرونا که بیش از ۲۰۰ کشور جهان را درگیر خود کرده، باعث تعطیلی بسیاری از اجتماعات مردم و مراکز ترک اعتیاد معتادان شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده است.

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …