چهارشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۳

افزایش ۱۵درصدی کشفیات موادمخدر در خراسان رضوی

در سه ماه نخست امسال هشت تن انواع موادمخدر در خراسان رضوی کشف شده که نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۵درصد افزایش یافته است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی گفت: کمتر از ۶درصد این کشفیات مربوط به مرزهاست که نشان می‌دهد مرز‌های ما برای قاچاقچیان ناامن شده است.
محمد حسین صالحی افزود: در مجموع پارسال ۳۷تُن انواع موادمخدر در خراسان رضوی کشف شد که بیشتر آنها از نوع موادمخدر سنتی است هر چند گرایش به مواد صنعتی هم افزایش یافته است.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر خراسان رضوی با بیان این که پیشگیری اولویت همه برنامه‌های شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر است گفت: مقابله با خرده فروشان از دیگر اقدامات این شوراست و در این راستا پارسال ۱۰هزار و ۱۹۱نفر و سال ۹۷هشت هزار و ۷۱۰نفر دستگیر شدند.
صالحی افزود: قانون مقابله با خرده فروشان ایراد دارد یعنی یا شدت ندارد و یا ابهام دارد هر چند دستگاه‌های مربوطه وظایف خود را انجام می‌دهند، اما با توجه به ضعف قانون برخورد لازم انجام نشده است و هم اینک ۹هزار معتاد متجاهر در خراسان رضوی وجود دارد که ۶۰درصد آنها در مشهد و ۱۰ درصد بانوان معتاد متجاهر هستند.
وی با اشاره به جمع آوری معتادان متجاهر هم ادامه داد: با شیوع کرونا این کار متوقف و افراد موجود در کمپ رها شدند این کار تا اوایل اردیبهشت ماه امسال متوقف بود تا این که بار دیگر این طرح با شرایط خاص و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی از سر گرفته شد و طی این مدت هزار و ۴۰۰معتاد متجاهر دستگیر شدند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان رضوی در خصوص ایجاد مراکز جدید ترک اعتیاد هم گفت: دو مرکز جدید هم اینک در حال احداث است که یکی از آنها در برزش آباد قرار دارد و با مشارکت شهرداری، ستاد مبارزه با مواد مخدر و سپاه امام رضا(ع) و با ظرفیت هزار نفر در حال ساخت است و حدود ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم پیش از پایان امسال به بهره برداری برسد و دیگری هم در اردوگاه حسن آباد با ظرفیت پذیرش  ۵۰۰نفر در مرحله نخست و پذیرش سه هزار نفر در مرحله نهایی به بهره برداری می‌رسد.
صالحی افزود:پنج مرکز شهرستانی هم هر کدام با ظرفیت ۲۰۰نفر در حال ساخت است که نخستین مرکز در شهرستان سبزوار طی ۱۰روز آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی ادامه داد: پارسال ۱۵۰میلیارد ریال صرف جمع آوری مستقیم معتادان متجاهر و کاهش آسیب شد که از این مقدار ۱۲۰میلیارد ریال از سوی اعتبارات مبارزه با مواد مخدر و بقیه از سوی شورای شهر و شهرداری مشهد اختصاص یافت.

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …