چهارشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۳

سرقت و موارد مخدر بالاترین آمار زندانیان کرمانشاه/ زندانیان جرائم غیرعمد چشم انتظار کمک های مردمی

مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه گفت: سرقت و مواد مخدر بالاترین آمار زندانیان کرمانشاه است.
منصور بیگلری مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه پیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته قوه قضائیه برگزار شد اظهار داشت: اکنون ۲۵۰ زندانی بدهکار مالی با حدود ۱۰ میلیارد تومان بدهی در زندان‌های استان به سر می‌برند که برای آزادی این زندانیان نیازمند کمک‌های مردم و خیران هستیم.

وی افزود: همه این افراد مرتکب جرائم غیرعمد و دارای شاکی خصوصی هستند و به دلیل عدم جلب رضایت شاکیان اکنون در حبس به سر می‌برند.

بیگلری یکی از شروط ستاد دیه برای پرداخت بدهی بدهکاران را حضور شخص بدهکار در زندان دانست و گفت: ما از طریق ستاد دیه، با کمک و مشارکت مردم و خیرین به دنبال پرداخت بدهی زندانیان بدهکار هستیم.

مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه تصریح کرد: اکنون ۱۶ جرم غیرعمد کارگاهی تعریف شده داریم که ۷۰ نفر از زندانیان بر اثر این جرایم اکنون در زندان به سر می برند که این افراد بر اثر حوادث کارگاهی از جمله عدم تأمین دیه و خسارات ناشی از فوت کارگران به زندان افتاده‌اند.

وی با بیان اینکه تعداد زندانیان بدهکار زیر ۲۰ میلیون تومان به اندازه انگشتان دست است، گفت: این آمارها مربوط به زندانیان بالای ۲۰ میلیون تا یک میلیارد تومان است.

بیگلری خاطرنشان کرد: برای همه زندانیان بدهکار پرونده تشکیل شده است و به صورت مستمر با خیران داخل و خارج از استان برای تامین بدهی این افراد در ارتباط هستیم و خوشبختانه کمک های خوبی نیز جمع آوری شده است.

این مسؤل از همه مردم و بخصوص خیران داخل و خارج از استان خواست تا کمک های خود را از طریق شماره کارت بانک صادرات به شماره ۶۰۳۷۶۹۱۹۹۰۰۹۱۰۴۳ و یا شماره حساب سیبا ۰۱۰۶۳۴۲۵۱۵۰۰۷ واریز کنند تا زمینه آزادی تعدادی از زندانیان جرایم غیر عمد استان توسط ستاد دیه فراهم شود.

وی در ادامه با بیان اینکه سالانه بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ زندانی جرایم غیرعمد و بدهکار وارد زندان های استان می شوند، افزود: تلاش ما حل مشکلات این افراد با مصامحه، جلب رضایت شاکیان، اعطای وام قرض الحسنه و یا کمک بلاعوض است و در سه ماه نخست امسال با پرداخت ۸۵۰ میلیون تومان، ۱۴۰ نفر از زندانیان بدهکار جرائم غیرعمد مالی از زندان های استان آزاد شدند.

مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه اضافه کرد: در کنار اقدامات ستاد دیه، انجمن حمایت از زندانیان استان نیز در راستای تامین معیشت، آموزش فرزندان و همسران، پیگیری مسایل بهداشتی و درمانی و فرزندان بازمانده از تحصیل خانواده زندانیان تلاش می‌کند.

بیگلری به اعطای مرخصی به زندانیان پس از شیوع کرونا نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در مجموع ۲ هزار و ۴۵۰ زندانی در این مدت از زندان های استان به مرخصی رفتند که از این تعداد هزار و ۷۰۰ زندانی در مرخصی به سر می برند و باید به زندان برگردند و مابقی مشمول عفو رهبری، آزادی مشروط و پایان حبس شدند.

وی سرقت و مواد مخدر را جزء بیشترین جرم زندانیان استان دانست و گفت: ۴۱ درصد از زندانیان به دلیل سرقت، ۴۰ درصد به دلیل مواد مخدر و ۱۹ درصد هم به دلیل سایر جرائم در زندان به سر می برند، از مجموع زندانیان استان ۱.۵ درصد را زن ها تشکیل می دهند که بیشترین جرم آنها مواد مخدر است.

این مسؤل به آموزش های مهارتی به زندانیان نیز اشاره کرد و گفت: در زندان های استان ۱۶ کارگاه فنی و حرفه ای فعال است و ۴۰۰ نفر از زندانیان در حال حرفه آموزی و تولیدات صنایع دستی و فلزی هستند.

مدیرکل زندان‌های استان کرمانشاه با بیان اینکه در زندان کرمانشاه سطل های زباله شهرداری و لباس کار برخی از شرکت ها توسط زندانیان آموزش دیده تولید می شود، افزود: ۸۰ درصد از درآمد تولیدات زندانیان به خود آنها برگردانده می شود.

وی در پایان با بیان اینکه متاسفانه جامعه دید خوبی نسبت به زندانیان ندارد، بیان کرد: به زندانی به عنوان یک آسیب دیده اجتماعی باید نگاه کرد و همه تلاش کنند که به جامعه و زندگی بازگردند، از کارفرمایان نیز درخواست داریم که زمینه اشتغال زندانیان آزاد شده را فراهم کنند تا آنها بتوانند زندگی را ادامه دهند.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …