شنبه , ۱۶ تیر ۱۴۰۳

اجرای شناسایی اموال قاچاقچیان مواد مخدر خراسان شمالی

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: نرخ شیوع ابتلا به اعتیاد در سطح کشور ۵٫۳۹ درصد و در خراسان شمالی ۷٫۲۱ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال است

سعید آیتی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در نشست خبری ظهر امروز با اصحاب رسانه با گرامی داشت روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در خراسان شمالی طی سال ۹۸ ، دو هزار و ۵۳۰ کیلوگرم مواد مخدر سنتی و صنعتی کشف شد که این مقدار کشف در مقایسه با سال ۹۷، ۱۰ درصد افزایش داشت.

آیتی همچنین گفت: در بهار سال ۹۸ نیز کشفیات مواد مخدر در مقایسه با بهار سال ۹۷، هشت درصد افزایش داشته است.

وی افزود: با انجام رصد اطلاعاتی استان های خراسان رضوی و شمالی در فروردین ماه امسال حدود ۳۲ کیلوگرم ماده مخدر شیشه در استان کشف شدند.

وی درباره نرخ شیوع ابتلا به اعتیاد عنوان کرد: میانگین نرخ شیوع ابتلا به اعتیاد در سطح کشور ۵٫۳۹ درصد  و در خراسان شمالی ۷٫۲۱ درصد در گروه سنی ۱۵ تا ۶۴ سال است.

به گفته این مقام مسئول، نرخ شیوع ابتلا به اعتیاد در جمعیت دانش آموزی کشور ۲٫۱ درصد و در خراسان شمالی ۱٫۷۲ درصد همچنین در جمعیت دانشجویی در سطح کشور ۴٫۷ درصد و در خراسان شمالی ۵٫۵ درصد در جمعیت کارگری در سطح کشور ۲۲٫۳ درصد و در خراسان شمالی ۳۳٫۳ درصد است.

وی خاطر نشان کرد: میانگین سن شروع اعتیاد در کشور ۲۴ سال و در خراسان شمالی ۳۳ سال ارزیابی شده است.

وی در ادامه بیان کرد: در خراسان شمالی طی سال گذشته ۶۸ کودک زیر ۱۸ سال که به اعتیاد مبتلا شده بودند که در سه بیمارستان استان تحت درمان قرار گرفتند.

آیتی با اشاره به اعتیاد زنان نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه زنان معتاد اغلب اعتیاد خود را پنهان می کنند، با این وجود، در سال گذشته در استان ۱۱ هزار و ۱۷۹ زن معتاد از سن کودکی تا کهن سالی شناسایی شده اند.

وی در ادامه با اشاره به مرگ و میر ناشی از سوء مصرف مواد مخدر نیز اعلام کرد: طی سال گذشته تعداد این نوع مرگ و میر در سطح کشور چهار هزار نفر بوده که در خراسان شمالی ۳۲ فوتی بر اثر سوء مصرف مواد مخدر اتفاق افتاد.

وی در بخش دیگری از سخن خود درباره اقدامات مقابله ای با آسیب اجتماعی اعتیاد نیز اظهار کرد: در سال گذشته ۱۰۰ معتاد متجاهر در استان جمع آوری و به کمپ ماده ۱۶ به منظور قرنطینه، نگهداری و انجام مداوا تحویل شدند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی از اجرای مرحله دوم جمع آوری معتادان متجاهر در شهرستان های بجنورد و شیروان از امروز خبر داد.

وی همچنین گفت: از اردیبهشت ماه امسال نیز شناسایی خرده فروشان مواد مخدر در استان و ناامن کردن فعالیت آنان در استان آغاز شده است.

وی افزود: با این وجود تصمیم گیران نظام باید در زمینه اعمال محکومیت ها برای مقابله با فعالیت خرده فروشی این قشر از سوداگران، بازنگری و مجازات ها را بازدارنده تر تعریف کنند.

افزون بر این، آیتی از شناسایی و پاکسازی مناطق آلوده استان در زمینه خرید و فروش مواد مخدر در استان که از اردیبهشت ماه امسال شروع شده است، خبر داد و گفت: تا به کنون ۱۲ پاتوق پاکسازی شده اند.

وی در ادامه اعلام کرد: برای شناسایی قاچاقچیان مواد مخدر در استان همچنین رصد و پایش اموال تملیکی آنها که چگونه این اموال را کسب کرده اند نیز کمیته تحقیق تشکیل خواهد شد تا در زمان صدور حکم برای آنان، اموالی که از راه قاچاق مواد مخدر کسب کرده اند، تعیین تکلیف شوند.

وی درباره اجرای اقدامات پیشگیرانه برای کاهش شیوع ابتلا به مواد مخدر در استان نیز بیان کرد: در سال گذشته ۱۵۹ مرکز در زمینه درمان اعتیاد در استان فعالیت مستمر داشته اند که به ۲۶ هزار معتاد خدمت درمانی ارائه دادند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی در ادامه اعلام کرد: طی دو ماه آینده نیز مرکز جامع درمانی و بازتوانی در مقابل با اعتیاد مبتنی بر تداوم درمان در استان راه اندازی خواهد شد.

وی همچنین عنوان کرد: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان در سال گذشته با دانشگاه های استان در زمینه تربیت کادر متخصص درمانی توسط کارشناسان و اساتید رشته روان شناسایی برای درمان ابتلا به اعتیاد در دانشجویان تفاهم نامه منعقد کرده اند که اجرایی شود.

وی افزود: این شورا همچنین با جمعیت هلال احمر استان در زمینه اجرای برنامه های فرهنگی و آموزشی در همین زمینه و پیوستن داوطلبان هلال احمر به کمپین نه به اعتیاد و با اداره کل و امور اجتماعی استان در زمینه برگزاری دوره های آموزشی و برنامه های نشاط برای قشر کارگر در کارخانجات سطح استان تفاهم نامه منعقد کرده است.

آیتی خاطر نشان کرد: این شورا با اداره کل ورزش و جوانان استان در زمینه تجهیز و راه اندازی خانه های ورزشی روستایی در استان تفاهم نامه منعقد کرده است که در همین باره، در سال گذشته پنج خانه ورزشی روستایی استان افتتاح شدند و از سال ۹۱ تا به کنون نیز ۳۰ خانه ورزشی روستایی استان به لوازم ورزشی تجهیز شده اند.

علاوه بر این، وی اعلام کرد: از سال گذشته اجرای طرح یاری گران زندگی در سطح ۳۲۰ مدرسه استان به منظور آگاه سازی و اطلاع رسانی به جمعیت دانش آموزی در زمینه مواد مخدر انجام شد که در سال جاری این طرح برای خانواده ها و ادارات نیز اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان شمالی گفت: با عقد تفاهم نامه با سازمان های مردم نهاد استان نیز درصدد هستیم ماندگاری ترک اعتیاد در جمعیت معتادان بهبودیافته را افزایش دهیم.

منبع

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …