چهارشنبه , ۱۳ تیر ۱۴۰۳

طرح یاریگران زندگی نقش مهمی در مبارزه با مواد مخدر در جامعه دارد

استاندار کردستان گفت: اجرای طرح های اجتماع محوری و یاریگران زندگی می تواند در راه مبارزه با مواد مخدر در سطح جامعه نقش بسیار پررنگی داشته باشند.

بهمن مرادنیا مبنای سیاست های نوین شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان را توسعه فعالیت های پیشگیری از اعتیاد و مواد مخدر عنوان کرد و اظهار داشت: این مسئله در راستای عمل به سیاست های کلان ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دارد.

وی طرح اجتماع محوری مبارزه با مواد مخدر و اجرای طرح یاریگران زندگی را بخشی از سیاست های جدید ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرد و افزود: شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان در سال ۹۸ در راستای تحقق برنامه های ستاد در حوزه اجتماع محوری همکاری مستمری با سازمان های مردم نهاد فعال در عرصه مبارزه با مواد مخدر داشته است و از این طریق اقدام به گسترش فعالیت های اجتماع محور در حوزه مبارزه با آسیب های اجتماعی به ویژه مواد مخدر و اعتیاد کرده است.

رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کردستان در مورد طرح یاریگران زندگی به عنوان بخشی از سند راهبردی ستاد مبارزه با مواد مخدر در حوزه پیشگیری از اعتیاد و آسیب های اجتماعی نیز بیان کرد: شورای هماهنگی استان کردستان در راستای تحقق طرح یاریگران زندگی در محیط های هدف (خانواده، محیط های آموزشی، محیط های کار و پیشه و محیط های اداری) اقدام به برگزاری دوره های آموزشی کرده تا اجرای طرح با سهولت و کار آمدی بیشتری همراه باشد.

مرادنیا اجرای طرح یاریگران زندگی را با محوریت آموزش و پرورش عنوان کرد و ادامه داد: پیشگیری از آسیب های اجتماعی باید در دوران طفولیت در نهاد افراد جامعه شکل بگیرد که این مهم وظیفه ذاتی نهاد تعلیم و تربیت است و اداره آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی تعلیم و تربیت رسمی در جامعه بهترین بستر برای اجرای طرح یاریگران زندگی و سایر برنامه های آموزش محور است.

وی به مسئله معتادان متجاهر اشاره کرد و یادآور شد: متاسفانه شیوع بیماری کرونا در استان موجب شد تا جهت جلوگیری از سرایت بیماری در محیط کمپ ها، معتادان متجاهر در این مراکز پذیرش نشوند که این مسئله در ابعاد مختلف مشکلاتی را در سطح جامعه ایجاد کرده است که امیدواریم با اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح امکان جمع آوری مجدد آنان را داشته باشیم.

استاندار کردستان با بیان اینکه اعتیاد به مواد مخدر نوعی بردگی برای انسان در عصر نوین است که باید برای آن چاره اندیشی شود، گفت: کشور ما در مسیر اصلی ترانزیت مواد از شرق به غرب است و استان کردستان به عنوان یکی از پایانه های خروجی این مسیر مورد توجه سوداگران مرگ است که این مسئله هوشیاری هر چه بیشتر مردم و نهادهای مقابله ای استان را می طلبد.

مرادنیا اظهار داشت: امیدواریم با توجه به سیاست های نوین ستاد، مبنی بر اجتماع محوری مبارزه با مواد مخدر، با آگاه سازی اقشار مختلف و استفاده از تمام ظرفیت های اجتماعی بتوانیم قدمی موثر در کاهش آسیب های اعتیاد و مواد مخدر در جامعه برداریم.

همچنین ببینید

تقابل جرم انگاری و جرم زدایی از مواد مخدر چه نتیجه ای در پی دارد؟

دکتر منصور براتی معاون پژوهشی موسسه کادراس در مصاحبه با ایسنا، اجرای جرم‌زدایی یا جرم‌انگاری …