یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

برنامه رادیو گفت‌وگو با حضور کارشناسان کادراس

پژوهشگران موسسه هم‌اندیشی جهانی راه برتر (کادراس) با هدف آگاهی بخشی اجتماعی درباره مسائل خطیر مرتبط با حوزه اعتیاد و مواد مخدر در برنامه هاشور رادیو گفت‌وگو ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ شرکت کردند. در این برنامه که از ۱۰ و نیم صبح پخش شد پیشگیری از اعتیاد و به جایگاه خانواده‌ها در پیشگیری از اعتیاد مورد بررسی قرار گرفت.

فرزانه سهرابی، پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در پاسخ به سوالی مبنی بر وضعیت کنونی کشورمان از منظر اعتیاد به مواد به ویژه در بین جوانان، دانشجویان و زنان را وضعیتی تقریباً برابر با متوسط جهانی ارزیابی کرد و افزود اعتیاد به مواد در میان گروه‌های مذکور در سال‌های گذشته تا حدودی افزایش یافته و این امر نشان می‌دهد سیاستگزاری در این ایران باید به سوی پیشگیری از اعتیاد حرکت کند. وی همچنین تأکید کرد پیش‌بینی می‌شود این روند افزایشی در سال‌های آتی نیز ادامه یابد. این روند صعودی عوامل مختلفی دارد از جمله تغییرات الگوی مصرف در ایران که در سال‌های اخیر شاهد گسترش مصرف گل به ویژه در بین جوانان و زنان هستیم. دلیل مهم دیگر نیز ضعف در آموزش‌های پیشگیرانه به این گروه‌های آسیب‌پذیر است.

در بخش دیگر این برنامه نیز منصور براتی، دیگر پژوهشگر ارشد موسسه کادراس با اشاره به لزوم حرکت به سوی پیشگیری از اعتیاد در ایران، افزود: «البته در سال‌های اخیر پاره‌ای مطالب آموزشی به کتاب‌های درسی دوره‌های مختلف اضافه شده اما به نظر می‌رسد تا سطح ایدئال فاصله زیادی وجود دارد. همچنین سایر نهادهای رسمی کشور نیز باید موضوع پیشگیری اولیه را نصب العین قرار دهند.»

وی در ادامه به بررسی سند جامع پیشگیری اولیه از اعتیاد پرداخت که از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال ۱۳۹۰ تدوین و منتشر شده است. تدوین این سند که یکی از نخستین اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران در زمینه پیشگیری به حساب می‌آید نشان از آن دارد که نهادهای سیاستگزار ایرانی در حال حرکت به سوی رویکرد پیشگیری هستند اما، در این رابطه مشکل دیگری نیز وجود دارد که عبارت است از کلی و مبهم باقی ماندن سند مذکور.

 

 

دانلود فایل صوتی

 

همچنین ببینید

لزوم تدوین «سیاست مخدری» برای رسانه‌ها در ایران

محمد بیات پژوهشگر ارشد موسسه کادراس در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم تدوین …