شنبه , ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

مافیای مواد مخدر آلبانی: افسانه یا واقعیت؟

به گزارش وب‌سایت کانورسِیشن[i]، و به نقل از رسانه‌های بریتانیایی[ii]، از سوی مقامات اعمال قانون مطرح شده که جرائم پیچیده و جدی از سوی گروه‌های جرم سازمان ‌یافته آلبانیایی که عموماً به مافیای آلبانیایی شهرت یافته ‌اند با افزایش ناگهانی مواجه بوده است. این گروه ‌ها عمدتاً با فعالیت ‌هایی نظیر قاچاق انسان از مبدا بالکان و همچنین تروریسم و خشونت مخدری پیوند خورده‌ اند. به‌نظر می ‌رسد این گروه‌ ها قلمرو وسیعی در زمینه تجارت کوکائین برای خود ترسیم کرده اند. بیانیه آژانس مقابله با جرم دولت انگلستان حکایت از آن دارد که به رغم نقش خردی (۸/۰ درصد) که گروه های آلبانیایی در فعالیت های مجرمانه سازمان یافته در انگلستان به خود اختصاص داده اند، سهم آن ها در بازار کوکائین این کشور شایان و عمده است.

 

تصویر ۱) «تام دودال»، معاون آژانس ملی مقابله با جرم انگلستان، می‌گوید: این گروه ها عموماً در قاچاق مواد و اسلحه فعالیت دارند.

 

آژانس ملی مقابله با جرم همچنین تأیید کرد که فعالیت گروه‌های مافیای آلبانیایی در قاچاق انسان نگران‌ کننده است و اغلب قربانیان این قاچاق از آلبانی و کشور های همسایه هستند که در پی وعده های واهی از جمله فرصت های شغلی به مسافرت به انگلستان تطمیع می شوند. به گفته مقامات انگلیسی، گروه های جرم آلبانیایی در شبکه های چندجرمی[۱] که مرتکب به مجموعه ای از جرائم می شوند فعالیت دارند، هرچند شواهد متقنی برای این موضوع در دست نیست.

 

روایت یک داستان

بدون مردود دانستن گرفتاری و وضعیت ناگوار قربانیان قاچاق انسان یا تحلیل آژانس اطلاعات پیرامون تجارت مواد مخدر، آن‌چیزی که شاهد آن هستیم مثال دیگری است از این‌ که چگونه افسانه‌ ای خلق، بازسازی و سپس در خاطره‌ ها می‌ ماند. در همین باره، افسانه مافیا، که یک برساخت خاص از جهان عالم است که در آن قومیت مشخصه بارز «دیگری» است که از یک سو ترسناک و از سوی دیگر با فریبنده است.

افسانه مافیا در اغلب موافق با گروه های جرم سازمان یافته شناخته شده از قبیل مافیای ایتالیایی، روسی، و ژاپنی پیوند خورده است. وقتی این گروه ها با اسامی خاص خودشان نامیده می شوند از جمله گروه «کوسا نوسترا[۲]» سیسیلی (یا ایتالیایی-آمریکایی، گروه «براتوا[۳]»ی روسی، گروه کالابریایی «ندرانگتا[۴]» و یاکوزا در ژاپن، وجه مشترک آن‌ها این واقعیت است که همه تصویری از سازمان‌های سری که درگیر جرم، خشونت و فساد هستند بر می انگیزانند. اساساً، این سازمان ها بر سنت‌ های مشترک، هنجارها ، ارزش ها  و مناسکی استوارند که ریشه در قومیت مشترک افراد درون آن ها دارد.

در حالی که جرم سازمان یافته عمدتاً بازار یا پدیده ای فعالیت محور است ( از جمه فعالیت هایی نظیر قاچاق مواد، و انسان)، وقتی سخن از مافیا به میان می آید، اغلب و نه همیشه ارجاعی به قومیت داده می شود: ایتالیایی ها، روس ها، چینی ها، ژاپنی ها، ترک ها و اکنون آلبانیایی ها. برچسب مافیه اغلب به گروه هایی قومی مقید اطلاق می شود که فرهنگی مبتنی بر افتخار دارند و به ویژه به ساختارهای خانوادگی همچون کانون (قانون) آلبانیایی پیوند می خورد.

کار میدانی صورت‌گرفته از سوی پژوهشگران از جمله مصاحبه با مجرمان، پرونده های قضایی و اطلاعات قومی حکایت از آن دارد که که گروه‌های آلبانیایی زمانی که در خارج از مرزها فعالیت دارند،  از جمله در آمریکا، کانادا، استرالیا و انگلستان، در واقع فاقد هماهنگی هستند. در اکثر موارد، این گروه ها فاقد هرگونه ارتباط مستقیم با گروه های جرم در کشورهای مبدا هستند.

 

متحد؟

آلبانیایی‌هایی که در زمینه تجارت غیرقانونی مواد مخدر فعالیت دارند با دیگر گروه ها از جمله دسته ندرانگتا و شاخه‌های فرشته‌های جهنم[۵] کار می‌ کنند. هرچند نمی توان این فرضیه را که برخی مجرمان آلبانیایی مستقیماً به تولید کنندگان مواد در کشورهایی هم چون بولیوی و پرو در ارتباط هستند، این گروه ها اغلب در زمینه توزیع مواد فعالیت دارند و نه تجارت و قاچاق مواد. این بدین معنی است که سر و کار این گروه ها با کوکائین پس از آن است که این ماده به بندرهای مربوطه ترانزیت می شود و این به آن دسته گروه هایی بستگی دارد که وظیفه قاچاق را برعهده دارند از جمله دسته کالابریایی ندرانگتا.

شبکه  و نقش قاچاقچیان و آن دسته که وظیفه توزیع مواد را در کشور مقصد ایفا می کنند گاه بسیار پیچیده است. اما آن چه مشهود و بدیهی است این است که آن دسته ای که مواد را دریافت و آن را به خرده پایان مواد درون و یا برون از شبکه خود توزیع می کنند با بیشترین ریسک و خطر مواجه هستند. این دسته در واقع افرادی هستند که گاه از طریق ارعاب و ایجاد خشونت برای گروه های رقیبی که همان مواد را دادو ستد می کنند دست به توزیع مواد می زنند.

به نظر می رسد شبکه های البانیایی صرفا نقش عملگرهای قابل اعتماد در زنجیره قاچاق را ایفا می کنند. اما به هر حال، اهمیت و نقش آن ها در بازار جهانی مواد مخدر قابل پرسش و تأمل است، چرا که عملکرد آن ها کماکان به قاچاقچیانی که وظیفه عرضه، تنظیم و قاچاق و ترانزیت مواد را برعهده دارند وابسته است.

در مجموع، آن‌چه بدیهی است این است که ایده مافیای آلبانیایی به شدت سازمان یافته و جهانی افسانه ای است که منجر به شکل گیری کلیشه های منفی و دشمن تراشی و ستیزه جویی به ویژه در قبال جامعه مهاجران دیاسپورا (پراکنده) آلبانیایی تبار می شود.

همچنین این نکته را نادیده می گیرد که دنیای مجرمان اغلب ترکیبی از ساختارهای پیچیده فرصت ها و توازنی ظریف از نقش های متفاوت است که توسط افراد متعدد ایفا می شود. قومیت مشترک ممکن است تا حدودی آن را تسهیل یا فعال نماید، اما مطمئنا آن را پدید نمی آورد.

 

پی‌نوشت‌ها

[۱] poly-crime networks

[۲] cosa nostra

[۳] bratva

[۴] ndrangheta

[۵] Hells Angels

[i] https://theconversation.com/albanian-mafia-the-dangerous-myth-that-distorts-our-view-of-the-global-drugs-trade-110043

[ii] https://news.sky.com/story/sophisticated-albanian-gangs-linked-to-people-trafficking-surge-in-uk-11555887


بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

جهان جدید و جرائم سازمان یافته

بسیاری از کارشناسان، قرن بیست‌ویکم را قرن «جرائم سازمان یافته[۱]» می‌دانند. طبق تعریف سازمان ملل …