دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

نقش مهاجران آلبانیایی تبار در قاچاق مواد مخدر در انگلیس

بنابر تحقیقات و بررسی های به عمل آمده از سوی شبکه گزارش بازرسی بالکان موسوم به بِرن،[۱] که شبکه ای است از سازمان های غیردولتی محلی حامی حقوق بشر، و ارزش های مردم سالارانه در جنوب و شرق اروپا، و به نقل از بالکان اینسایت[۲]، گروه‌ های جرم آلبانیایی با بهره‌ کشی از  مهاجران غیرقانونی در مناطق دور افتاده و کوهستانی شمال این کشور، جایی که مردم با فقر دست و پنجه نرم می کنند، بر بازار کوکائین بریتانیا تسلط پیدا کرده اند.

در ادامه به تشریح اهم این گزارش که بخشی است از پروژه موسوم به مسیر حکمرانی بهتر[۳] خواهیم پرداخت.

          کادری دما[۴]، که اخیراً از یک زندان در انگلیس آزاد شده، در قطعه زمین خانوادگی خودر در روستایی پاتین، در شمال شرقی پایتخت کشور آلبانی، تیرانا به کاشت دانه‌های خوراکی و خشکبار مشغول است. این ناحیه کوهستانی دور افتاده و خانه یک‌طبقه پدری او بسیار متفاوت از کلوپ‌ های شبانه شهر بندری و تفریحی برایتون است، جایی که دما برای نخستین بار در ماه ؤوئن سال ۲۰۱۶دستگیر شد و سال بعدش به همراه ۸ تبعه آلبانی تبار دیگر از جمله برادرش ازمیر، به جرم همدستی در عرضه کوکائین متهم شناخته شدند.

تصویر 1 روستای پاتین در شمال شرق پایخت آلبانی، تیرانا
روستای پاتین در شمال شرق پایخت آلبانی، تیرانا

 

          دمای ۲۶ ساله تنها یکی از ۶۲۰۰ افراد آلبانی تباری است که در مدت سه سال، بین سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ میلادی به کشورش بازگردانده شد. آلبانیایی‌ ها بیشترین آمار را در میان ملیت‌ های دیگر در این آمار به خود اختصاص داده اند. تعداد قابل توجهی از این افراد به نظر می رسد از سه بخش[۵] شکودرا، کوکس، و دِبیر[۶] واقع در پاتین بودند.

          دونکان نورمن[۷]، سفیر بریتانیا در آلبانی در سخنانی در ماه آوریل سال گذشته تصریح کرد: « ۶۰ تا ۷۰ درصد از ۷۲۶ زندانی آلبانی تبار در انگلیس در آن زمان از این سه بخش شمالی بودند».  شایان ذکر است، در پرونده دما، از ۹ نفر متهم، ۸ نفر به صورت غیرقانونی در در انگلستان اقامت می کردند. به گفته خانواده های این مهاجران غیرقانونی، اکثر آن ها به واسطه کار و در جستجوی درآمد پا به مسیر خطرناک سفر غیرقانونی به انگلیس نهادند.

تصویر2 آمارنگاری زندانیان آلبانیایی در سیستم زندان های انگلستان
آمارنگاری زندانیان آلبانیایی در سیستم زندان های انگلستان

گروهی کوچک با تأثیری شگرف

مقامات انگلیسی کماکان نگرانی خود را از نقشی که گروه های جرم آلبانیایی تباردر تجارت مواد مخدر در انگلستان ایفا می کنند ابراز نی دارند. در ماه ژوئن سال ۲۰۱۷، گزارش سالانه آژانس ملی جرم انگلستان[۸]،  به تحلیل و شناسایی نقش عمده و نفوذ و کنترلی قابل توجهی که گروه های تبهکاری آلبانیایی در تجارت مواد مخدر در این کشور دارند پرداخت.

          معاون این آژانس، متیو هورن[۹]، به بی بی سی گفته است که «این گروه به لحاظ تعداد کوچک، اما به لحاظ نفوذ بسیار تأثیرگذار و متنفذ» است. در گزارش سال ۲۰۱۷ آمده است تبهکارانی از کشورهای حوزه بالکان ارتباط مستقیم با عرضه‌ کنندگان و قاچاقچیان کوکائین در آمریکای لاتین دارند.

           در سال ۲۰۱۷، تعداد آلبانیایی تبارهای زندان های بریتانیا ۷۲۶ نفر بود. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۱۰ تنها ۱۵۴ نفر بود. یکی از روش های اصلی شناسایی مجرمان تماس های آن ها با جوانان آلبانیایی است که با انگیزه کاریابی به طور غیرقانونی اقدام به سفر به انگلیس می کنند.

در رابطه با خانواده دما، نخستین فردی که کشورش را ترک کرد، مِولان دما به عنوان بخشی از نقشه بود. به گفته مادر آن‌ها، برادران دما مشغول به کار در کارواشی در انگلیس شدند. مولان به همراه ازمیر و کادری در سال ۲۰۱۶ و به جرم سردسته گروه دستگیر شد. در ان زمان مولان ۳۴ سال داشت، اما اکثر اعضای این گروه در دهه سوم زندگی شان بودند. در برنامه تلویزیونی که از شبکه آی‌تیوی انگلیسی[۱۰] پخش شد، و به فعالیت ها و اقدامات پلیس برایتون اختصاص یافت، گفته شد این گروه کنترل قاچاق و عرضه مواد در شهر برایتون را در دست داشت.

پلوم ناکو[۱۱]، رئیس پلیس پیشین واحد مهاجرت آلبانی به سازمان برن گفت: «به دلیل این‌که بسیاری از مردم به ویژه جوانان آلبانیایی ارتباط و پیوندهای خویشاوندی و دوستی با افرادی در انگلستان دارند، این کشور کماکان یکی از مقاصد جوانان شمال این کشور است». این جامعه دیاسپورا (جامعه پراکنده مهاجران) که پشتیبان مهاجران آلبانیایی در انگلستان است.

بنابر برخی منابع آگاه و پلیس آلبانی، شهروندان این کشور حاضرند تا ۱۰ هزار پوند بابت مهاجرت قاچاقی به بریتانیا پول بپردازند. افسران ارشد پلیس که حاضر نشدند نامشان فاش شود، اعلام کردند گروه های تبهکاری قاچاق معمولاً جوانان آلبانیایی را به واسطه محکومیت های نه چندان سختگیرانه دادگاه و عفو احتمالی این افراد در صورت به چنگال قانون افتادن مورد هدف قرار داده و به خدمت می گیرند. یکی از این افسران گفت، « دلیل به خدمت گرفتن جوانان در گروه های تبهکاری، ریسک پذیری کم به واسطه تدابیر کیفری سهل گیرانه و نرم تر است».

          بر اساس گزارش رسانه‌ ها، برادران کادری و ازمیر دما هر دو به سه سال و نیم زندانی محکوم شدند. ذیل قانون طرح اخراج زودهنگام [۱۲]، اتباع خارجی تا پیش از حداکثر ۹ ماه تا نیمی از دوره محکومیت خود به کشور خود بازگردانده می شوند. اگر زندانیان داوطلبانه خواهان بازگشت به کشورشان شوند، می توانند تا ۱۵۰۰ پوند از دولت انگلستان نیز دریافت کنند. با در نظر گرفتن زمانبندی محکومیت و زندان رفتن برادران ادما، دور از ذهن نیست که این برادران نیز ذیل قانون پیش گفته به کشورشان بازگردانده شدند. هرچند کادری در مصاحبه خود با برن این مسئله را رد کرد. شایان ذکر است علاوه بر قانون طرح اخراج زودهنگام، دولت های آلبانی و انگیس در سال ۲۰۱۳ توافق نامه ای را امضا کردند که طی آن زندانیان آلبانیایی محکوم در زندان های کشور انگلستان استرداد شوند  تا مابقی طول مدت محکومیت خود را در زادگاه خود طی کنند. اما آمار اخیر پارلمان انگلستان  نشان می دهد تنها ۲۴ زندانی آلبانیایی ذیل این توافق نامه به کشورشان منتقل شده اند. هرچند بنابر گفته نورمن، سفیر انگلستان در آلبانی، این توافق نامه به دلیل نقایصی که دارد و ماهیت سختگیرانه می بایست تغییر کند .

          شایان ذکر است پیش از این یکی از پیش شرط های اتحادیه اروپا برای آلبانی و پیوستن به این اتحادیه این بود که دارایی ها و اموال گروه های تبهکاری و قاچاق آلبانیایی را در خاک این کشور ضبط و توقیف نماید اما این کشور قدم سازنده و قاطعی در این زمینه تا کنون برنداشته است.

تحلیل

با نگاهی به وضعیت وخیم زیرساخت های زادگاه این دو برادر در روستای پاتین، در نزدیکی شهر کلوس، که از نبود برق و منابع آب آشامیدنی، زیرساخت راه و ترابری و جاده ها رنج می بردند، پیش بینی دلیل مهاجرت جوانان آلبانیایی ساکن در این نقطه از کشور به انگلیسی خیلی کار سخت و دشواری نیست. شرایط وخیمی که ریشه در یک پیشینه حکمرانی دیکتاتورمابانه کمونیستی پس از جنگ جهانی دوم دارد. گفته های شهردار شهرک کلوس، بسیر کوپا[۱۳] نیز بر این مسئله صحه می گذارد. فقر و بیکاری و همچنین نبود زیرساخت های توسعه در این منطقه را می توان از عوامل کلیدی نرخ بالای مهاجرت غیرقانونی و جذب در بدنه گروه های تبهکاری جرم و قاچاق به ویژه در میان جوانان این منطقه نامید.

[۱] Balkan Investigative Reporting Network

[۲] Balkan Insight, June 19, 2019

https://balkaninsight.com/2019/06/19/uk-drug-gangs-recruit-in-albanias-remote-north/

[۳] Paper Trail to Better Governance

[۴] Kadri Dema

[۵] county

[۶] Shkodra, Kukes, & Diber

[۷] Duncan Norman

[۸] The Annual Report of the UK National Crime Agency

[۹] Matthew Horne

[۱۰] British ITV

[۱۱] Pellumb Nako

[۱۲] Early Removal Scheme

[۱۳] Basir Cupa

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

دولت مخدری چیست؟

واژه «دولت مخدری» به مانند بسیاری از مفاهیم علوم سیاسی واژه‌ای برساخته‌ و حاصل مناسبات …