دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

قاچاق مواد مخدر، جرائم سازمان‌یافته و خشونت در قاره‌ی آمریکا

امروزه، در اندک روزنامه‌ای است که داستانی در رابطه با موضوع قاچاق مواد مخدر، جرائم سازمان‌یافته و خشونت افراطی مرتبط با این فعالیت‌ها روایت نشده باشد. کتاب «قاچاق موادمخدر، جرائم سازمان‌یافته و خشونت در قاره‌ی آمریکا» تلاشی است در جهت ارائه‌ی تصویری شفاف از روندهای اخیر این‌گونه فعالیت‌ها و تأثیرشان بر دولت‌ها در قاره‌ی آمریکا در آغازه‌ی قرن ۲۱. این کتاب شامل سه بخش روندهای کلّی، موضوع‌های مرتبط و همچنین تحلیل‌های ویژه‌ی کشورهاست. این کتاب علاوه بر مرور روند استراتژی «جنگ علیه مواد مخدر»، به بررسی و تحلیل آینده‌ی این رویکرد در ایالات متحده‌ی آمریکا، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی می‌پردازد. نحوه‌ی نظم‌یافتگی مطالب در این کتاب هم به صورت جغرافیای و هم به طور موضوعی است. به‌ لحاظ جغرافیای، کتاب به‌ ویژه به بررسی قاچاق مواد مخدر، جرایم سازمان‌یافته مرتبط و پیامدهای آن در زیرمناطق متعددی پرداخته‌است. دینامیک داخلی کشورها، سطوح امنیت و ثبات دموکراتیک به طرق گوناگون تحت تأثیر این پدیده‌ها واقع‌شده است. در این کتاب چارچوبی برای برای فهم سمت ‌و سوی جنگ علیه مواد مخدر به رهبری آمریکا در منطقه ارائه‌شده است.

 

آغازگر این مجلد مقاله‌ای در باب «مواد مخدر و جرایم سازمان‌یافته در آمریکای لاتین و منطقه‌ کارائیب در قرن ۲۱» نوشته‌ی بروس باگلی[۱] است. در این پژوهش با بهره‌گیری از مفهوم اثر بادکنکی[۲]، بحث جامعی پیرامون مسیرهای در حال تغییر ارائه می‌گردد. در پژوهشی دیگر با عنوان «کوکا، کوکائین و مصرف» روند مصرف کوکائین با رویکردی تاریخی تشریح و تحلیل می‌گردد. [۳] به دنبال این فصل، مقاله‌ای با عنوان «موادمخدر غیرقانونی تهدیدی بر امنیت ملی: امنیتی‌کردن موضوع مواد مخدر در گفتمان رسمی آمریکا» ارائه می‌گردد که به واقع تحلیلی برگفتمان و جنبه‌های امنیتی جنگ علیه‌مواد مخدر می‌باشد. این فصل را یولیا وروبیوا[۴] نگاشته است. خوان گابریل توکاتلیان[۵] در مقاله‌ای دیگر به حضور پررنگ نیروهای نظامی و بررسی عملیات متعّدد صورت گرفته در مبارزه علیه مواد مخدر پرداخته‌است. مقاله‌ی بعد با عنوان «فراتر از مأموریت: نقش نیروهای نظامی در مبارزه با مواد مخدر در قاره‌ی آمریکا» را آدام ایساکسون[۶] ارائه کرده‌است. در این مقاله به بررسی موشکافانه‌ی نقش پلیس و نیروهای نظامی و بودجه‌های اختصاص داده‌شده برای امور مقابله با مواد مخدر و تأثیر آن بر امنیت منطقه پرداخته‌شده است. روسیو ریورا باراداس[۷] در مقاله‌ی بعد، بر چالش‌های امنیتی در مرز مشترک مکزیک و ایالات متحده امریکا متمرکز شده‌است. پایان بخش این بخش از کتاب حاضر، مقاله‌ی بروس باگلی در رابطه‌ با سیاست‌های مهار مواد: الگوها، شیوع و معضلات مصرف مواد در ایالات متحده امریکا است. بخش دوم کتاب به بررسی مواد مخدر و جرائم‌سازمان‌یافته در نقاط مختلف قاره‌ی آمریکا اختصاص یافته‌است. آغازگر این بخش مقاله‌ای است که با تحلیلی تاریخی، به بررسی روند جنگ علیه مواد مخدر از سال ۱۹۷۰ میلادی تا ۲۰۱۰ در کشور کلمبیا پرداخته است.[۸] به دنبال آن مقاله‌ای در باب نقش صنعت نامشروع مواد مخدر در کلمبیا ارائه گردیده‌است.[۹]مقاله‌ی پایانی در این بخش که توسط جمعی از پزشکان و واگیرشناسان نگارش شده‌است تحلیلی جزءگرا در رابطه با شیوع بیماری ایدز در میان مصرف‌کنندگان در کلمبیا است. مقاله‌ا‌ی دیگر به قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته در منطقه‌ی آند با تمرکز بر پرو و بولیوی اختصاص یافته‌است.[۱۰] فصل‌های بعدی به ترتیب به ابتکار مریدا[۱۱]، اصلاحات پلیس در مکزیک، جرائم سازمان یافته در آمریکای مرکزی و حوزه‌ی کارائیب و برزیل و قاچاق مواد مخدر در آرژانتین اختصاص یافته‌است.

 

در بخش سوم کتاب، تحلیل‌های منطقه‌ای ادامه می‌یابد. آغازگر این بخش، پژوهشی در باب ماحصل و پیامد‌های سیاست‌هایی از قبیل ابتکار مریدا می باشد. به دنبال آن، پژوهشی در رابطه با تأثیر جرائم سازمان‌یافته و قاچاق بر دموکراسی در منطقه‌ی آمریکای مرکزی ارائه‌شده است.[۱۲] فصل لیلیان بوبیز[۱۳] بر روند‌های غالب خشونت و جرائم سازمان یافته در آمریکای مرکزی به‌ویژه جمهوری دومینیکن و پرتوریکو اختصاص یافته‌است. از دیگر مباحث مطرح در بخش سوم کتاب می‌توان به نقش نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی در زمینه‌ی قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته اشاره کرد.[۱۴] فصل دیگری از این بخش به بررسی و تحلیل کمیسیون کنترل سوءمصرف مواد در بین کشورهای آمریکا اختصاص یافته‌است. در فصل پایانی بخش سوم، راهبردهای اتحادیه‌ی اروپا در قبال مهار موادمخدر مطرح شده است.[۱۵]

آن‌چنان که گفته شد کتاب حاضر مجموعه‌ای است جامع که علاوه بر بررسی مراحل و روند تکوین رویکرد «جنگ علیه مواد مخدر» در قاره‌ی آمریکا، به ارائه‌ی تصویری واقع‌گرا و شفاف از جایگاه قاچاق مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته در این منطقه پرداخته‌است. این مجموعه را بروس باگلی و جاناتان روزن[۱۶] ویرایش و انتشارات دانشگاه فلوریدا در سال ۲۰۱۵ به چاپ رسانیده است.

 

پی‌نوشت‌ها

[۱] Bruce M. Bagley

[۲] Balloon effect

[۳] J. Bryan Page

[۴] Yulia Vorobyeva

[۵] Juan Gabriel Tokatlian

[۶] Adam Isacson

[۷] Rocío A. Rivera Barradas

[۸] Elvira María Restrepo

[۹] Arlene Tickner and Carolina Cepeda

[۱۰] Marten W. Brienen and Jonathan D. Rosen

[۱۱] the Mérida Initiative

[۱۲] Francisco Rojas Aravena.

[۱۳] Lilian Bobea

[۱۴] Betty Horwitz and Roberto Domínguez

[۱۵] Roberto Domínguez

[۱۶] Jonathan D. Rosen

 

برای دانلود این کتاب به زبان اصلی کلیک کنید
بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

تنش در همکاری های امنیتی – مخدری مکزیک و آمریکا

به گزارش  خبرگزاری «رویترز»، دو منبع آگاه اعلام کردند که دولت مکزیک یک واحد منتخب …