دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

تجارت غیرقانونی قاچاق انسان

یکی از دردناک‌ترین جرائم حاضر در دنیا قاچاق انسان است که به اشکال گوناگون ظاهر می‌شود. وجه اشتراک تمامی این اشکال، سلب آزادی و اختیار از قربانی است. ارتکاب این جرائم عموماً بر جسم قربانی اعمال می‌گردد؛ گاه به‌صورت بهره‌کشی جنسی ظاهر می‌شود، گاه به‌صورت تحمیل کار اجباری در شرایط دشوار نمود پیدا می‌کند و گاه نیز به‌صورت درآوردن اعضای بدن. این فعالیت غیر قانونی در کنار قاچاق اسلحه و مواد مخدر یکی از سودآورترین دادو ستدهای غیرقانونی در دنیا محسوب‌می‌گردد.  از آن‌جایی که قاچاق انسان مصیبت تا حدودی ناشناخته برای انسان‌هاست و ابعاد آن از شفافیت کافی برخوردار نیست، کتاب تجارت غیرقانونی قاچاق انسان[۱] منبعی سودمند برای شناساندن گستره‌ی این پدیده‌ی شوم است. جهانی‌شدگی و کارآفرینی هرگاه با اغراض تبهکارانه همراه گردد می‌تواند تمامی جنبه‌های قاچاق انسان را تحت تأثیر  قراردهد. قاچاق انسان نسخه‌ای غیر واقعی از فیلم جهان اطراف ما نیست، بلکه واقعیتی است که خود ما، فرزندان، پدران و مادران ما را به‌شدت تهدید و هر لحظه به چنگال شبکه‌های تبهکارای نزدیک و نزدیک‌تر می‌کند . بنابراین جامعه باید نسبت به خطر قاچاق انسان آگاه گردد. کتاب حاضر بازتابی است از دیدگاه‌های ۱۳ مؤلف که ویراستار ماریا خوآئو گوئیا[۲] آن‌ها را گردآوری و ویرایش کرده‌است. در فصل نخست، عواملی که انسان‌ها را در معرض پدیده‌ی قاچاق انسان قرار می‌دهند تشریح می‌گردد. به علاوه، عوامل زمینه‌ساز و تأثیرگذار در وقوع این پدیده در برخی مناطق به نسبت مناطق دیگر بررسی می‌شود. این فصل کاری است مشترک از خوانا دنیل رابتز و ریتا پندو[۳] که هر دو پرتغالی هستند.

فصل دوم به بررسی ماهیت پدیده‌ی قاچاق انسان می‌پردازد. همچنین، خلاهای موجود در نظام‌های کشورهای پذیرنده‌ی قربانی که منجر به شکل‌گیری پدیده‌ی قاچاق می‌شود واکاوی می‌گردد. با وجود دسترسی‌های مرزی آسان، نبود کنترل‌های مرزی  و دسترسی‌های جاده‌ای نسبتاً باز در منطقه‌ی شنگن، این منطقه در مطالعه‌ای موردی در این فصل مورد توجه و بررسی قرار گرفته‌است. در بخش پایانی این فصل نیز از نقش برجسته‌ی سازمان‌های غیردولتی در حمایت پزشکی از قربانیان سخن به میان‌آمده ‌است. این فصل نیز توسط نویسنده‌ی پرتغالی دیگری با نام خوانا رویوو[۴] نگارش شده‌است. در فصل سوم، روش‌های اتخاذ شده توسط شبکه‌های قاچاقچیان انسان برای دور زدن ابزارهای حقوقی محض وگستره‌ی قوانین کیفری ناکامل در این حوزه مورد تحلیل قرار می‌گیرد. خوآئو مارتینلی[۵] نویسنده‌ی این فصل است. در فصل بعدی موضوع بهره‌کشی جنسی از زنان برزیلی در بازارهای‌ بین‌المللی و داخلی گردشگری مورد تحلیل قرار می‌گیرد. به علاوه، قوانین جدید وضع‌شده مرتبط در برزیل بررسی می‌گردد. در بخش پایانی این فصل، پیامدهای جرم‌زدایی از روسپی‌گری و قانونی‌سازی صنعت جنسی از منظر نویسنده، دانیلو سامپایو کونا[۶]، مطرح می‌گردد.

فصل پنجم که کاری است مشترک از نویسندگان برزیلی به بررسی قوانین و سیاست‌گذاری‌های دولت برزیل در مقابله با قاچاق انسان در سطح داخلی و‌ بین‌المللی  اختصاص یافته‌است. در این فصل، علاوه بر بررسی جز به جز مواد قانونی که مستقیماً به پدیده‌ی قاچاق انسان مرتبط می‌شود، دیگر مواد که به اجرای طرح‌عمل‌های مرتبط با این پدیده اشاره دارند مورد تحلیل قرار می‌گیرند. فصل بعدی به بررسی و تحلیل چارچوب، طرح و نحوه‌ی اجرایی‌سازی سیاست‌های مقابله‌ای دولت اسپانیا در برابر قاچاق انسان می‌پردازد و نقایص این سیاست‌ها را آشکار می‌سازد. در فصل هفتم، نویسنده‌ی آمریکایی ادیث کینی[۷] سعی دارد با ارائه‌ی سه مطالعه‌ی موردی، تصویری شفاف از نقش رسانه‌های فراگیر در کمک به ساخت اندریافتی سیاسی و مردمی از پدیده‌ی مهاجرات سودجویانه و خدمت‌کاری به‌دست دهد. وی در پایان به عقیم ماندن عملیات مبارزه‌ای سرسختانه علیه شبکه‌های روسپی‌گری که به منظور کاهش تقاضای برای این صنعت انجام می‌پذیرد اشاره می‌کند. در فصل هشتم، نویسنده‌ی انگلیسی، جسیکا الیوت[۸] با اتخاذ رویکردی قربانی‌محور به بررسی و مروری بر تدوین نسخه‌ی پایانی کنوانسیون شورای اروپا در عملیات علیه قاچاق انسان[۹] در سال ۲۰۰۵ می‌پردازد.

در فصل پایانی کتاب حاضر، که کار مشترک جورج ملهیروس[۱۰] و ماریا خوآئو گوئیا می‌باشد، رابطه میان روسپی‌گری و قاچاق انسان مورد تحلیل قرار می‌گیرد و به موضوع خطرپذیری «خواسته» و «ناخواسته» مرتبط با تجارت انسان از منظری انتقادی نگریسته ‌می‌شود. در این فصل، مروری بر نظرات تعدادی از زنان خارجی که خواسته یا ناخواسته وارد حلقه‌ی روسپی‌گری در کشور پرتغال شده‌اند ارائه می‌گردد و پس از آن نویسندگان به طرح مسئله در رابطه با میزان اختیار و فرصت‌جویی قربانیان در ورود به زندگی جدید ذیل عنوان روسپی‌گری می‌پردازند.

کتاب حاضر تلاشی است جمعی در جهت افزایش آگاهی‌ بین‌المللی  در رابطه با پدیده‌ی مخرب قاچاق انسان که زندگی بسیاری از جمله کودکان را تهدید می‌کند. این کتاب که مجموعه‌ مقالات دانشگاهیان آشنا با موضوع قاچاق انسان است توسط انتشارات‌ بین‌المللی  اسپرینگر[۱۱] در سال ۲۰۱۵ به‌چاپ رسیده‌است.

پی‌نوشت‌ها

[۱] .The Illegal Business of Human Trafficking

[۲] . Maria Joao Guia

[۳]. Joanna Daniel-Wrabetz and Rita Penedo

[۴]. Joana Ruivo

[۵]. Joa˜o Paulo Orsini Martinelli

[۶]. Danilo Fontenele Sampaio Cunha

[۷]. Edith Kinney

[۸]. Jessica Elliott

[۹]. the Council of Europe Convention on Action Against Trafficking in Human Beings

[۱۰]. Jorge Malheiros

[۱۱]. Springer International Publishing

برای دانلود این کتاب به زبان اصلی کلیک کنید

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

«پول سیاه» شتاب دهنده جرائم سازمان یافته در جهان

همزمان با پیشرفت تکنولوژی، فناوری‌های جدید و ظهور آخرین روش‌های دور زدن قانون در واحدهای …