دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

بحران مخدری روسیه

فدراسیون روسیه یکی از قطب‌های سوء مصرف و نیز کشورهای مهم در امر ترانزیت مواد به حساب می‌آید. اعتیاد نزدیک به ۶ درصد از جمعیت ۱۴۴٫۵ میلیونی در این کشور (نزدیک به ۸ میلیون مصرف کننده) تعداد نسبتاً چشمگیری است. اهمیت این تعداد زمانی بیشتر مشخص می‌شود که بدانیم رشد جمعیت روسیه منفی ۰٫۱۶ است. بدین معنا که احتمالاً ضمن افزایش شمار معتادان، این رشد منفی باعث می‌شود نرخ رشد اعتیاد در روسیه درصد بالاتری پیدا کند.

مولفه بعدی که این وضعیت را بحرانی تر می‌سازد تغییرات الگوی مصرف از مواد سنتی به صنعتی است؛ در گذشته ماده مصرفی عمده در روسیه هروئین بوده و اگرچه هنوز این ماده در صدر جدول مصرف قرار دارد، اما مصرف مواد صنعتی نظیر محرک‌های آمفتامینی به سرعت در حال گسترش یافتن در این کشور است. افزون بر این جوانان همچون سایر کشور به مصرف مواد صنعتی بیش از سنتی‌ها گرایش نشان می‌دهند و این امر بحران را تشدید می‌کند.

از سوی دیگر قرار گرفتن روسیه در مسیر قاچاق پیش‌سازها و نیز قاچاق انواع مواد مخدر منجر به بحران سوء مصرف داخلی و در عین حال شکل گیری یک چالش امنیتی در این کشور شده است.

همچنین سیاست‌های کاهش تقاضا و کاهش آسیب در روسیه شدیداً در حاشیه جنگ با مواد و مبارزه با عرضه قرار دارد و لذا در این خصوص نیز این کشور نیازمند تغییر نگرش خود و سیاست مخدری کلان خود است. از سوی دیگر نگاه شدیداً پزشکی در حوزه درمان نیز یکی از دیگر مسائلی است که دشواری‌های روسیه در حوزه مواد را افزایش می‌دهد.

در صورتی که روسیه با نهادهای اروپایی همکاری بیشتری نشان دهد، حرکت این کشور به سوی سیاست‌های مترقی‌تر و موفق‌تر نیز تسریع خواهد شد و موانع موجود برای اجرای سیاست‌های پیشگیرانه بیش از پیش از مقابل این کشور برداشته خواهد شد.

از سوی دیگر تحریم‌های اروپایی و آمریکایی علیه مسکو امکان همکاری بین‌المللی در حوزه اعتیاد و مواد با روسیه را به شدت پایین آورده و تمایل این کشور برای ارائه اطلاعات دقیق و شفاف از یکسو و نیز پیروی از سیاست‌های سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز کاهش داده است.

بحران دیگری که از اواخر سال ۲۰۱۹ گریبان‌گیر روسیه و البته بیشتر دیگر کشورهای جهان نیز بوده، شیوع جهانی کروناویروس است. تقریباً همه شئون زندگی انسان‌ها بر روی کره زمین تحت الشعاع این بیماری قرار گرفته و دولت‌های مختلف جهان نیز مقابله با آن را در صدر اولویت‌های خود قرار داده‌اند. در این میان برخی کشورها در ابتدای این شیوع موارد بالایی از ابتلا را ثبت کرده و سپس موفق به کنترل نسبی شدند، در برخی کشورها مانند ایالات متحده آمریکا گسترش ابتلا به کروناویروس با شتاب تقریباً مداومی ادامه یافته و برخی کشورها نیز در حالیکه در ابتدا چندان مشکلی نداشتند با گذشت زمان بیشتر و بیشتر دچار مشکل شدند. برزیل و فدراسیون روسیه از این دست کشورها هستند. روسیه تا ششم آوریل ۲۰۲۰ حتی در میان ۲۰ کشور نخست از منظر تعداد مبتلایان حضور نداشته، اما پس از این زمان با سرعت بالایی تعداد مبتلایان در این کشور افزایش یافته است. در روسیه تا زمان نگارش این سطور بیش از ۷۵۹ هزار تن به کووید – ۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۲ هزار تن نیز بدین خاطر به کام مرگ رفته اند. روسیه از منظر شمار مبتلایان در جایگاه چهارم جهان، از نظر شمار جان باختگان در جایگاه یازدهم جهان و از حیث شمار بهبود یافتگان نیز چهارمین کشور جهان به شمار می‌آید.

نگاهی به تابع نمایی ابتلا به کووید – ۱۹ در روسیه نشان می‌دهد که شمار مبتلایان جدید روزانه در این کشور هنوز بالاست و تا کنون تنها ۴ کشور در جهان بیش از ۷۰۰ هزار مبتلا به کروناویروس را ثبت کرده‌اند که عبارتند از ایالات متحده، برزیل و هندوستان و فدراسیون روسیه. بدین ترتیب به نظر می‌رسد این بحران در روسیه نیز تأثیرات عمده از خود برجا بگذارد. مثلاً بانک جهانی پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی روسیه در سال ۲۰۲۰ برابر با منفی ۷ درصد باشد که بخش اعظم این وضعیت بحرانی ناشی از شیوع کروناست.

تعداد موارد جدید ابتلا به کرونا در روسیه

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است.

همچنین ببینید

نارکوتروریسم به مثابه تهدید جهانی

در تعاریف جدید علم روابط بین‌الملل بازیگران فراملی و فروملی نقش پر رنگی در شکل‌دهی …