دوشنبه , ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش غلظت مشتقات کانابیس در ۵۰ سال گذشته

یک پژوهش بین‌الملل برجسته نشان می‌دهد در طول ۵۰ سال گذشته قدرت رزین کانابیس یا همان حشیش نزدیک به ۲۵ درصد افزایش یافته است. پژوهشگران تیم «اعتیاد و سلامت روانی» دانشگاه بث بیش از ۸۰ هزار نمونه از کانابیس خیابانی در آمریکا، بریتانیا، هلند، فرانسه، دانمارک، ایتالیا و نیوزلند در نیم قرن گذشته را تحلیل کرده‌اند.

یافته‌های آنان که در مجله اعتیاد منتشر شده نشان می‌دهد غلظت THC[۱] (منظور محتویاتی است که باعث سرخوشی مصرف کننده می‌شود) در گذر زمان تغییر کرده است. غلظت THC گل نیز از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۱۷، ۱۴ درصد رشد کرده است. این امر در درجه اول ناشی از افزایش نوع‌های قدرتمندتر گل نظیر «سینسِمیلا[۲]» است. اما غلظت THC حشیش از سال ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۷، حدود ۲۴ درصد افزایش را از سر گذرانده است.

این میزان برابر با ۵ میلی گرم افزایش سالانهTHC  است. طبق یافته‌های پژوهشگران یک دُز ۵ میلی گرمی برای سرخوشی نسبی کافی است. «تام فریمن»، نویسنده پیشرو می‌گوید: «قدرت کانابیس در گذر زمان افزایش یافته، به طوری که امروزه دیگر نوع ماده‌ای که مصرف می‌شود با ۵۰ سال پیش فرق دارد. در طول این مدت دیدگاه‌ها نیز متحول شده است. اکنون شاهد پذیرش بیشتر تعامل پیچیده کانابیس با سلامت روانی و کاربردهای پزشکی بالقوه دارد.»

«سام کرافت»، دستیار فریمن نیز معتقد است: «در گذشته حشیش را گونه ایمن‌تر کانابیس می‌دانستیم، اما یافته‌های جدید نشا می‌دهند که اکنون این ماده از کانابیس قدرتمندتر شده است. سابقاً THC حشیش کمتر بود  و مقدار آن باCBD[۳] (که گفته می‌شود برای سلامتی مفید است) برابر بود، اما در گذر زمان میزان CBD ثابت مانده و THC افزایش چشمگیری یافته است. معنای این تغییر زیان بارتر شدن کانابیس نسبت به گذشته است.»

کانابیس پرمصرف‌ترین ماده غیرقانونی در جهان به شمار می‌‎آید و مصرف آن در سال‌های اخیر در کانادا، اوروگوئه و نیز برخی از ایالت‌های آمریکا قانونی شده است.

برخی از پژوهشگران استدلال می‌کنند که به منظور مقابله با خطرناک‌تر شدن کانابیس نیازمند استراتژی‌های «کاهش آسیب» مانند استراتژی‌هایی که در زمینه مصرف الکل به‌کار گرفته می‌شود، هستیم، از جمله «واحدهای استاندارد» و «راهکارهای مصرف ایمن‌تر».

فریمن همچنین می‌افزاید: «همچنانکه قدرت و غلظت کانابیس افزایش یافته، شمار متقاضیان ترک اعتیاد به آن نیز زیاد شده است. امروزه بیشتر اروپایی‌های متقاضی ترک یا دچار سوء مصرف کانابیس هستند، یا هروئین و یا نهایتاً کوکائین.»

[۱]  – تتراهیدروکانابیول

[۲] . sinsemilla

[۳] .cannabidiol

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

بحران بیش‌مصرفی مواد در پاکستان

براساس آمارهای بین‌المللی شهر کراچی پس از نیویورک بیشترین میزان بیش‌مصرفی مواد را به نام …