جمعه , ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

افزایش مصرف شیشه و اکستازی در جهان

در اقیانوسیه (عمدتاً استرالیا و نیوزیلند) مصرف مت‌آمفتامین بیشتر از آمفتامین است. در نیوزیلند مصرف مت‌آمفتامین در سال‌های اخیر افزایش یافته است. طبق نظرسنجی سال ۲۰۱۹/۲۰۱۸ در این کشور، ۱ درصد از جمعیت ۱۵ سال به بالا یا ۳۹۰۰۰ نفر در سال پیش از آن آمفتامین مصرف کرده‌ بودند که افزایش قابل توجهی را نسبت به بررسی ۲۰۱۸/۲۰۱۷ نشان می‌دهد. با این حال تحلیل فاضلاب نشان می‌دهد که مت‌آمفتامین متداول‌ترین ماده مخدر شناسایی شده در سطح کشور است. در سال ۲۰۱۹ هر هفته ۱۴ تا ۱۶ کیلوگرم مت‌آمفتامین در محل‌های آزمایش شده مصرف می‌شد و میانگین میزان مصرف مربوطه ​​۶۰۰ میلی‌گرم مت‌آمفتامین به ازای هر ۱۰۰۰ نفر در روز بود که در دامنه کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در منطقه ساوت‌لند[۱] تا ۱۱۰۰ میلی‌گرم در هر ۱۰۰۰ نفر جمعیت در منطقه نورث‌لند[۲] قرار داشت. علاوه بر این، قیمت مت‌آمفتامین در طول دوره ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ کاهش یافت که گویای عرضه بیش از حد آن است که باعث کاهش قیمت و احتمالاً افزایش مصرف آن شده است.

در استرالیا شیوع مصرف سال گذشته آمفتامین‌ها در سال ۲۰۱۶، ۱.۴ درصد از افراد ۱۴ ساله و بالاتر یا ۲۸۰،۰۰۰ نفر برآورد شد. بیش از نیمی از این افراد (۵۷%) مت‌آمفتامین کریستالی را ماده مخدر اصلی مصرفی خود گزارش کردند در حالی که دیگران مصرف پودر مت‌آمفتامین (۲۰ درصد) و مصرف غیر پزشکی آمفتامین‌های دارویی (۱۱ درصد) را گزارش کردند. بیشترین میزان شیوع مصرف سال گذشته آمفتامین‌ها در میان بزرگسالان جوان ۲۰ تا ۲۹ ساله بوده است (۲.۸ درصد). مصرف سال گذشته مت‌آمفتامین در استرالیا از سال ۲۰۰۱ (شیوع ۳.۴ درصدی در میان جمعیت ۱۴ سال به بالا) به طور چشمگیری کاهش یافته است.

در مقابل، تحلیل فاضلاب در استرالیا نشان می‌دهد که هر ساله مقادیر فزاینده‌ای مت‌آمفتامین در کشور مصرف می‌شود؛ این مقدار به طور میانگین ۸.۴ تن در سال ۲۰۱۶/۲۰۱۷ تا ۱۱.۵ تن در سال ۲۰۱۸ / ۲۰۱۹ برآورد شده است. تحلیل فاضلاب در سال ۲۰۱۹ در ۲۲ محل در پایتخت‌های ایالتی و ۳۶ محل منطقه‌ای انجام شد و ۵۷ درصد از جمعیت و طیف وسیعی از اندازه‌های حوضه آبریز را پوشش می‌داد. در کل میانگین مصرف سرانه مت‌آمفتامین در محل‌های منطقه‌ای در بالاترین سطح قرار داشت: ۱۵۰۰ میلی‌گرم در هر ۱۰۰۰ نفر در روز، در مقایسه با میانگین ۱۲۵۰ میلی‌گرم در هر ۱۰۰۰ نفر در روز در محل‌های آزمایش شده پایتخت‌های ایالتی. بیشترین مقدار مت‌آمفتامین در نیو ساوت ولز و پس از آن ویکتوریا و کوئینزلند مصرف شده‌اند.

علاوه بر این، مصاحبه‌های انجام شده هر ساله با گروه نگهبان افرادی که به طور منظم مواد مخدر تزریق می‌کنند به روند‌های نوسانی مصرف مت‌آمفتامین اشاره دارد. مصرف این ماده در سال ۲۰۰۳ به اوج خود رسید،؛ در آن زمان ۸۹ درصد از پاسخ‌دهندگان گزارش کردند که در شش ماه گذشته مت‌آمفتامین مصرف کرده‌اند؛ این روند در سال ۲۰۱۰ به ۶۰ درصد کاهش یافت و سپس در سال ۲۰۱۹ دوباره بالا رفت: سه چهارم پاسخ‌دهندگان (۷۸ درصد) گزارش کردند که در شش ماه قبل از مصاحبه تجربه مصرف مت‌آمفتامین را داشته‌اند و این مصرف عمدتاً به شکل کریستالی و در جایگاه‌های بعدی پودری و فرم پایه بوده است. مقدار میانگین مت‌آمفتامین ​​پودری یا کریستالی مصرف شده در یک روز معمول در شش ماه گذشته ۰.۲۰ گرم بود، در حالی که میانگین فراوانی مصرف مت‌آمفتامین کریستالی در میان تزریق‌کنندگان منظم مواد مخدر در سال ۲۰۱۹، ​​۴۸ روز یا هفته‌ای دو بار بود. خلوص درک شده بالاتر مت‌آمفتامین کریستالی و قیمت رو به کاهش آن گسترش بازار این ماده را در استرالیا تأیید می‌کند؛ قیمت مت‌آمفتامین کریستالی در سال ۲۰۱۹ در کمترین میزان مشاهده شده از سال ۲۰۰۳ تا آن زمان ثبت شد و به میانگین ۲۶۰ دلار استرالیا در هر گرم رسید.

در سال ۲۰۱۸ برآورد شد که حدود ۲۰.۵ میلیون نفر در سراسر جهان در سال پیش از آن «اکستازی» مصرف کرده‌ بودند که معادل ۰.۴ درصد از جمعیت جهان در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال است. شیوع مصرف سال گذشته «اکستازی» در استرالیا و نیوزیلند (۲.۲ درصد)، آمریکای شمالی (۰.۹ درصد) و غرب و مرکز اروپا (۰.۸ درصد) نسبتاً بالا است. مصرف «اکستازی» عمدتاً به محیط‌های تفریحی شبانه مربوط است، و میزان نسبتاً بالاتری در میان جوانان دارد.

از سال ۲۰۱۰ اشکال مورد مصرف «اکستازی» نیز تنوع یافته است زیرا فرم‌های پودری و کریستالی این ماده با خلوص بالا در دسترس قرار گرفته است و معمولاً در اروپا، استرالیا و نیوزیلند مصرف می‌شود. در غرب و مرکز اروپا، محتوای MDMA قرص‌های «اکستازی» در سال ۲۰۱۷ به بالاترین سطح خود رسید. در حالی برخی از کشورهای دارای شیوع مصرف بالا مانند هلند و بریتانیا در آخرین نظرسنجی خود کاهش مصرف این قرص‌ها را گزارش کرده‌اند آلمان از روند رو به افزایش مصرف MDMA یا «اکستازی» خبر داده است. در استرالیا مصرف قرص‌های «اکستازی» در سال ۲۰۱۹ همچنان رو به کاهش بود و ۶۷ درصد از پاسخ‌دهندگان به مطالعه اخیر در شش ماه پیش از آن تجربه مصرف این قرص‌ها را داشتند. کپسول‌های «اکستازی» همچنان رایج‌ترین شکل ماده مصرف شده از زمان آغاز نظارت در سال ۲۰۰۳ است (۷۷ درصد از مصرف‌کنندگان این کپسول‌ها  رمصرف می‌کرده‌اند). علاوه بر این یک چهارم شرکت‌کنندگانی که مصرف «اکستازی» در شش ماه گذشته را گزارش کردند به مصرف یک بار در هفته یا بیشتر این ماده اشاره کردند و میانگین تعداد ​​ کپسول‌های مصرفی در یک بار معمول دو عدد بود.

[۱] Southland

[۲] Northland

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

سایه روشن تولید مت آمفتامین در افغانستان

  بحران های اقتصادی منجر به آسیب های فراوانی به مردم افغانستان شده است. از …