یکشنبه , ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

کرونا و شیوع اوپیوئیدها در آمریکا

در هفته اخیر شمار تلفات کرونایی ایالات متحده به بیش از ۳۲۶ هزار تن رسید. شرکت های داروسازی آمریکا در حال رقابت هستند تا واکسنی برای کرونا تولید کرده و بحران سلامتی را در این کشور مهار کنند. اما به طور همزمان ایالات متحده با بحران دیگری نیز در حوزه سلامت عمومی روبه‌روست که عبارت از شیوع مصرف اوپیوئیدها در این کشور است.

شیوع اوپیوئید یک بار دیگر در حال تشدید شدن است. تحقیق جدیدی که وزارت بهداشت ایالت ورمونت منتشر کرده، نشان می‌دهد که مرگ‌های ناشی از بیش مصرفی مواد در حال افزایش یافتن است. بیش مصرفی‌هایی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ به بستری فرد منتهی شده اما مرگ بیمار را رقم نزده، ۱۳۷ درصد در این ایالت زیاد شده است. کارشناسان معتقدند مرگ‌های ناشی از مصرف مواد نیز دیگر بار روبه افزایش خواهد گذاشت.

به نظر می‌رسد پاندمی کرونا شرایط ایدئالی برای یک طوفان مرگ‌بار اوپیوئیدی را فراهم کرده است. اما به چه ترتیب؟ هنوز هیچ دلیل مشخصی برای تبیین این وضعیت ارائه نشده است، اما تنهایی یکی از عوامل عمده به شمار می‌آید. براساس گزارش موسسه ملی سلامت، تنهایی احتمال انتخاب‌های خطرناک را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر احساسات یکی از مهم‌ترین عوامل شکل‌گیری افسردگی، اضطراب و چندابتلایی است. از آنجا که در بیشتر مقاطع سال ۲۰۲۰ شاهد اجرای سیاست‌های منع آمد و شد و فاصله گذاری اجتماعی بوده ایم، عجیب نیست که افراد بیشتر احساس تنهایی کنند. اگرچه اقدامات معطوف به فاصله‌گذاری در قطع زنجیره ابتلا به کرونا موثر واقع شده اند، اما در عین حال میزان تنهایی افراد را نیز تشدید کرده اند.

قطع شدن زنجیره عرضه مواد از یکسو و توقف موقتی برنامه‌های پیشیگری و درمانی شخص محور نیز از سوی دیگر به عنوان دیگر دلایل مطرح می‌ شود. طبق گزارش دفتر تنظیم سیاست مخدری کاخ سفید، تأثیرهای بلند مدت بحران کرونا تا کنون هویدا شده است؛ تا ماه آوریل ۲۰۲۰ مرگ‌های ناشی از بیش مصرفی مواد در سراسر آمریکا ۱۱.۴ درصد افزایش داشت و اوردوزهای غیرمرگبار نیز ۱۸.۶ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ زیادتر شده بود. براساس آمار و ارقام جدید میزان افزایش بیش مصرفی ها در ایالت های مختلف که اخیراً منتشر شده، متفاوت است:

کانکتیکات: ۱۹ درصد افزایش

کلورادو: ۲۸ درصد افزایش

کنتاکی: تا ۳۰ درصد

کوک کانتی، ایلینویز: ۲۸ درصد

مریلند: ۹.۱ درصد

البته ایالت هایی که از آنها نام بردیم، تنها بخشی از ایالاتی هستند که با مرگ های ناشی از بیش مصرفی درگیرند. این ارقام نشان از بحران دارند ولی این نخستین بار نیست که چنین وضعیتی رخ می‌دهد.

 

شیوع اوپیوئید

در طول بیش از ۳۰ سال اخیر اوپیوئیدها پاشنه آشیل ایالات متحده بوده اند. نخستین موج اپیدمی اوپیوئیدها در دهه ۱۹۹۰ آغاز شد. در آن سال ‌های اولیه کارخانه های داروسازی، به پزشکان عمومی فشار زیادی وارد کردند تا داروهای اوپیوئیدی را برای تسکین دردها تجویز کنند. کارزار تهاجمی آنان تقریباً یک دهه به طول انجامید. در نتیجه این فشار، اوپیوئیدها وارد جریان اصلی داروهای آمریکایی در سطح ملی شدند.

کارخانه‌های بزرگ داروسازی با تأکید بر اینکه این داروها مخاطراتی اندک یا صفر برای سلامتی در پی دارند، موج بزرگی از مصرف داروهای اوپیوئیدی را ایجاد کردند که نتیجه آن شیوع مصرف اوپیوئیدها بود. در این سال‌ها شمار قابل توجهی از پزشکان داروهای مسکن را تجویز کرده اند. اما در سال‌های اخیر که پاره ای از آثار مخرب مصرف بی رویه اوپیوئیدها بر جماعت های مختلف در آمریکا عیان شده، مقاومت علیه این داروها روبه افزایش گذاشته است.

اکنون در بسیاری از شهرهای آمریکا شاهد سطح بالایی از مصرف اوپیوئیدها هستیم. در موج نخست شیوع اوپیوئیدها که تا سال ۱۹۹۹ ادامه یافت، صدها آمریکایی به کام مرگ رفتند. موج بعدی در سال ۲۰۰۲ آغاز شد و تا سال ۲۰۱۳ ادامه یافت؛ در این مدت بیش مصرفی هروئین در آمریکا ۲۸۶ درصد افزایش یافت. در سال ۲۰۰۰ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۶.۲ تن دچار اوردوز می‌ شدند، اما چهار سال پس از آن این میزان به ۱۴.۷ نفر در هر صد هزار تن رسید.

اما امروزه شیوع اوپیوئیدها مجدداً در حال افزایش یافتن است. در سال ۲۰۱۹، ۱۸ ایالت و منطقه کلمبیا از افزایش ۱۰ درصدی بیش مصرفی های منتج به مرگ خبر دادند. در آمریکا کابینه دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ توانسته بود پس از ۳۰ سال شمار اوردوزها را کاهش دهد ولی این روند در سال ۲۰۱۹ ادامه پیدا نکرد.

 

بازنشر این مطلب صرفاً با ذکر منبع «کادراس» بلامانع است

همچنین ببینید

پاندمی کرونا، جنگ و وضعیت مخدری اوکراین

طی سال‌های اخیر ابر بحران‌هایی همچون «پاندمی کرونا» و «جنگ اوکراین» ضمن تفییر ژئوپلیتیک این …